شناسه خبر : 92147
سه شنبه 18 مرداد 1401 , 09:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاسخ پشیمان کننده جهاد اسلامی به صهیونیست‌ها

شلیک ۱۱۰۰ موشک به ۵۸ نقطه اسرائیل پاسخ مقاومت فلسطین به ترور ۲ فرمانده

محدود شدن جنگ اخیر در فلسطین به فقط 3 روز نشان داد که جنگ برای صهیونیست‌ها تا چه‌اندازه هزینه بر است و از همین رو نیز «تل‌آویو» خیلی زود به آتش بس تن داد؛ البته پس از شلیک 1100 موشک از سوی مقاومت فلسطین به 58 نقطه در اسرائیل.
 
شکست‌ها و مجموعه بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی سرانجام مقامات تل‌آویو را بر آن داشت تا برای کاستن از حجم انتقادات داخلی نسبت به بن بست‌های سیاسی و اقتصادی دست به یک عملیات نظامی پرهزینه بزند و در اقدامی ماجراجویانه بخش‌هایی از نوار غزه و سرزمین‌های فلسطینی را هدف بمباران قرار دهد. از همین رو نیز بامداد روز جمعه، جنگنده‌های صهیونیستی مناطق از نوار غزه را هدف بمباران قرار دادند که این حملات تا بامداد روز دوشنبه ادامه یافت. فلسطین در واقع طی روزهای جمعه تا یکشنبه وارد یک درگیری نظامی تمام عیار شد و توانست به خوبی از این نبرد سربلند بیرون بیاید. نشان به آن نشان که به تمام شروط مقاومت فلسطین تن دادند. صهیونیست‌ها نخستین حملات خود در روز جمعه را با ترور «تیسیر جعبری»، فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس و عضو شورای نظامی این گروه مقاومتی آغاز کردند و یک روز بعد نیز گروه جهاد اسلامی فلسطین شهادت «خالد منصور»، فرمانده منطقه جنوبی گردان‌های قدس، در حمله رژیم صهیونیستی شهر رفح در جنوب نوار غزه را تأیید کرد.
دروغ سیزده تل‌آویو!
هدف اولیه صهیونیست‌ها ترور همه فرماندهان نظامی و سران ارشد شاخه نظامی سرایا القدس بود، اما از همان ساعات نخست بمباران غزه، مناطق اشغالی با آنچنان واکنشی از سوی گروه‌های مقاومت رو‌به‌رو شد، که این نبرد در سومین روز به آتش بس کشیده شد. حتی ترور «احمد المدلل» که صهیونیست‌ها مدعی انجام آن شده بودند نیز از سوی همه منابع فلسطینی تکذیب شد و پس از آن ادعای اسرائیل درباره ترور بیشتر فرماندهان نظامی جهاد اسلامی دروغ از آب درآمد و فرماندهی «سرایا القدس» ترور تعداد زیادی از فرماندهان خود را دروغی بزرگ از سوی صهیونیست‌ها خواند که به‌دنبال سرپوش گذاشتن بر بی‌نتیجه بودن حملات اخیر صورت گرفته است.
حجم آتش بار و پرتاب‌های موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی طی فقط سه روز بسیار قابل توجه بود و حتی منابع صهیونیستی نیز به حجم بسیار زیاد موشک‌های پرتاب شده به مناطق فلسطینی اذعان کردند. در همین ارتباط نیز، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا پیش از اجرایی شدن آتش بس، جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی ۵۶ ساعت درگیری نزدیک هزار فروند موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است. مشخص است که همین حجم موشک‌های پرتاب شده باعث شد تا صهیونیست‌ها در همان روز دوم جنگ برای رسیدن به آتش بس دست به دامن مصر شوند.
از سوی دیگر، مجموعه حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطین علیه اشغالگران جغرافیای گسترده‌ای از مناطق اشغالی را دربر گرفت و زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ‌اندکی پس از اعلام آتش بس، در نشست خبری خود در تهران گفت: دشمن اشغالگر نتوانست هیچ شرطی را بر ما تحمیل کند و ۵۸ شهرک صهیونیستی به طور همزمان زیر باران موشک‌های گروهان‌های قدس بود. 
تقلا برای آتش بس
آتش بس در فلسطین پس از شلیک بیش از هزار موشک فلسطینی، با شروط مورد نظر جهاد اسلامی در بامداد دوشنبه برقرار شد و این گروه شروط خود برای آتش بس را منوط به پذیرش 4 مورد شامل این موارد اعلام کرد: آزادی بسام السعدی رهبر اسیر جهاد اسلامی و اسیر خلیل عواوده، بازگشایی تمامی گذرگاه‌های باریکه غزه، ازسرگیری سوخت‌رسانی به غزه از صبح دوشنبه و کاهش محاصره غزه در همین حال برخی منابع خبری اعلام کردند بیمارستان برزیلای در منطقه عسقلان فلسطین اشغالی گفته است۶۰ مجروح اسرائیلی بر اثر شلیک موشک از نوار غزه طی روزهای جمعه تا یکشنبه راهی بیمارستان شده‌اند. این آمار در حالی در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که رژیم صهیونیستی سعی داشته شمار تلفات و مجروحان اسرائیلی ناشی از حملات راکتی مقاومت را مخفی نگه دارد. همزمان وزارت بهداشت نوار غزه نیز مجموعه شهدای فلسطینی در این سه روز را 45 نفر اعلام کرد. با این حال، حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه آتش اختلافات داخلی در تل‌آویو را شعله‌ور کرد و برخی رسانه‌ها و روزنامه صهیونیستی از جمله‌هاآرتص در شماره روز دوشنبه خود ضمن محکوم کردن حمله به غزه که منجر به تعطیل شدن زندگی در اراضی اشغالی و تبدیل زندگی شهروندان فلسطینی به کابوس شد، افزود: اسرائیل باید رویکرد خود را تغییر دهد و پیش از هر چیزی اجازه ورود مصالح ساختمانی برای باز‌سازی غزه را صادر کند.
انزوای بین‌المللی تل‌آویو 
جنگ تمام عیاری که نظامیان صهیونیست علیه فلسطینیان و گروه‌های مقاومت به راه‌انداختند، با اهداف مختلفی صورت گرفت. در واقع ریشه شروع درگیری‌های اخیر، به شهر جنین باز می‌گردد نه غزه. شهر جنین در شمال منطقه کرانه غربی رود اردن، پر دردسرترین شهر برای صهیونیست‌هاست و آنها امید داشتند در جریان این جنگ بتوانند صدای مقاومت در جنین را خاموش کنند، در حالی که حتی پس از اعلام آتش بس، سرایا القدس اعلام کرد که همچنان تا نابودی صهیونیست‌ها هرگز از پای نخواهد نشست و در اردوگاه جنین نیز فرماندهان مقاومت بر ادامه نبرد با صهیونیست‌ها تاکید کردند.جنگ اخیر همچنین کمتر از یک ماه پس از سفر اخیر بایدن به تل‌آویو صورت گرفت و به نظر می‌رسد در شرایطی که بایدن در سفر اخیر خود در تل‌آویو هیچ اشاره‌ای به حقوق فلسطینی‌ها و حل مسئله فلسطین نکرد، رهبران تل‌آویو نیز پشت گرم به حمایت واشنگتن دست به حمله علیه نوار غزه زدند، در حالی که این حمله به نوعی انزوای بین‌المللی تل‌آویو را نشان داد. به استثنای وزارت خارجه آمریکا، تقریبا بسیاری از کشورها با محکوم کردن حملات علیه نوار غزه، خواستار متوقف کردن تل‌آویو شدند. حتی «فرانچسکا آلبانز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از این سازمان خواست تا در مورد نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی تحقیق کند و گفت: حملات هوایی چند روز گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه نه تنها غیرقانونی بلکه غیرمسئولانه بود. آلبانز گفت: «اسرائیل نمی‌تواند ادعا کند که در این درگیری از خود دفاع می‌کند.» آلبانز همچنین افزود: «عدم پاسخگویی اسرائیل هر بار بیشتر می‌شود و پایان دادن به اشغال تنها راه‌حل وضعیت فلسطین است.»
هزینه بالای جنگ برای تل‌آویو
یکی از نقاط ضعف گنبد آهنین، عدم توانایی مقابله با حجم انبوهی از شلیک‌هاست؛ موضوعی که گروه‌های مقاومت نیز به آن پی برده‌اند و یکی از دلایل شلیک راکت از سوی این گروه‌ها در حجم بالا نیز به همین دلیل است. از سوی دیگر، قیمت بالای موشک‌های سامانه گنبد آهنین در مقابل قیمت پایین راکت‌های گروه‌های مقاومت امری است که هزینه نبرد برای صهیونیست‌ها را به شدت بالا می‌برد و از همین رو نیز صهیونیست‌ها تاب ادامه نبرد با گروه‌های مقاومت فلسطین در بلندمدت را ندارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هر موشک گنبد آهنین بین 40 تا 100 هزار دلار قیمت دارد. این در صورتی است که قیمت هر راکت گروه‌های فلسطینی بین هزار تا 5 هزار دلار است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi