شناسه خبر : 92211
چهارشنبه 19 مرداد 1401 , 15:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشریح مسائل و مشکلات جانبازان اعصاب و روان از زبان دبیر انجمن جانبازان قطع عضو

جانبازان اعصاب و روان از مظلوم ترین اقشار جانبازان در کشور هستند که حتی قادر به دفاع از حقوق حقه خود نیستند...

فاش نیوز - درخصوص جانبازان اعصاب و روان و مشکلات و مظلومیتشان با جانباز "امیرهوشنگ غفران"، که خود از جانبازان قطع عضو دفاع مقدس می باشد گفت و گویی انجام دادیم. وی جانباز قطع پا از لگن است و جراحت‌های دیگری هم دارد و همچنین گوش چپش نیز کاملاً ناشنواست و عمل کلی شکم هم داشته؛ اما جراحت اصلی‌اش همان قطع پا از ناحیه لگن است.

غفران که در حال حاضر مدیرعامل انجمن کانادین ایران نیز می باشد، می گوید از سال 88 این انجمن تاسیس شده است و تا امروز که پنج دوره انتخابات داشته‌، در هر دوره به عنوان مدیرعامل انتخاب شده‌ و در خدمت جانبازان و هم‌رزمانش بوده است.

او توضیح می دهد که عمده فعالیت های ما فرهنگی و اردوهای خانوادگی‌ست؛ چرا که باید خانواده همیشه در اردوها همراه با جانبازان حضور داشته باشند. بر این اساس ما هیچ‌وقت جانبازان را به‌ تنهایی به اردو نبرده‌ایم و حتی در مواردی که کمیسیون پزشکی در شهرستان داشتیم آنها را با خانواده فرستاده ایم. یکی دیگر از اهداف ما تامین عصا برای جانبازان است و در این خصوص تلاش کرده ایم حتی االمقدور آن را در تهران، درب منزل و در شهرستان‌ها با پست تحویل بدهیم.

به گزارش خبرنگار ما، دبیر انجمن جانبازان قطع عضو (کانادین؛ به معنی قطع پا از ناحیه لگن) در این گفت و گوی با اشاره به مظلومیت جامعه ایثارگری و به خصوص جانبازان اعصاب و روان به خبرنگار ما می گوید: اگر چه اطلاعات زیادی در خصوص جانبازان اعصاب و روان ندارم اما همین قدر می توانم بگویم که جانبازان اعصاب و روان از مظلوم‌ترین قشر ایثارگران در کشور هستند و متاسفانه اکثر آنها زیر 25 درصد هستند و نمی توانند حق خود را بگیرند.

این جانباز قطع عضو دوران هشت سال دفاع و حماسه ادامه می دهد: گاها رفتار آنها به خشونت و عصبانیت کشیده می شود و متأسفانه به علت شرایط روحی و به‌ خاطر عصبانیتی که دارند کسی حرفشان را گوش نمی‌کند و یک جورهایی هیچ‌وقت حرفشان به کرسی نمی‌نشیند. از طرفی وضعیت جانبازان اعصاب و روان هم طوری نیست که بتوانند در کمیسیون‌های پزشکی با اسناد و مدارکی که دارند از خودشان دفاع کنند و متأسفانه در بسیاری از اوقات وضعیت به ضرر جانبازان اعصاب و روان است.

 دبیر انجمن جانبازان قطع عضو (کانادین) درادامه سخنان خود در خصوص مظلومیت جانبازان اعصاب و روان و فشار مضاعف بر خانواده هایشان خاطرنشان می کند: در کل باید گفت در حال حاضر سن آنها بالا رفته است و متوسط سن این جانبازان، 50 تا 60سال است و در خانه مشکلات بسیار زیادی دارند. به نظر من آنقدری که جانباز اعصاب و روان اذیت است، همسرش دو برابر و شاید بیشتر درگیر مسائل روانی خانواده است؛ چرا که هم باید موضوع آرامش در خانه را و هم هوای همسر بیمارش را داشته باشد.

امیرهوشنگ غفران مشکلات روحی و روانی و معیشتی جانبازان اعصاب و روان را مورد اشاره قرار می دهد و متذکر می شود: به طور کلی جانبازان اعصاب و روان هم خودشان مشکل دارند و هم بچه‌هایشان. متاسفانه بسیاری از جانبازان اعصاب و روان را سراغ دارم که به‌خاطر مسائل اقتصادی به حاشیه کشیده شده‌اند و یا به سمت مواد مخدر سوق پیدا کرده اند. در مورد مشکلات جانبازان مظلوم اعصاب و روان من تا همین حد می‌توانم صحبت کنم. اما در خصوص درد دل‌ها و پرونده‌های پزشکیشان مسلما آقای اسکویی که دبیر انجمن جانبازان اعصاب و روان کشور است، به نحو بهتری می تواند صحبت کند.

دبیر انجمن جانبازان قطع عضو در پاسخ به این سوال که به‌ نظر شما چگونه می‌توان آنها را با حقوق حقه‌شان آشنا کرد می دارد: درست است که جانبازان اعصاب و روان از نظر قانونی از حق و حقوق حداقلی برخورداراند و در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بر این موضوع تاکید شده و مجلس هم آن را مصوب کرده است، اما متأسفانه برای جانباز کمتر از 25 درصد هیچ چیز خاصی وجود ندارد و فقط الان یک دفترچه بیمه درمانی دارند و با همین دفترچه امورات پزشکی خود و خانواده را می گذارانند. 

غفران که افتخار حضور در جنگ تحمیلی و مجروحیت و قطع عضو را در کارنامه ایثارگری خود دارد تصریح می کند: متأسفانه در این گیرو دار و وضعیت اقتصادی کشور بیمه دی هم یک مقداری بالاخره نواقصی دارد که می‌گوید من مطالباتی دارم و به من نداده‌اند. در حالی که بسیاری از داروخانه‌ها هم اعلام کرده اند با بیمه دی قطع ارتباط می‌کنیم. شما مراکز استان و شهر تهران را نبینید که در آنها فقط چند بیمارستان خاص مثل ساسان و خاتم‌الانبیاء به ایثارگران خدمات ارائه می دهند. ما شهرهای دورافتاده ای داریم که در این اوضاع و احوال کسی به کسی نیست که به فریادشان برسد.

 جانبازان دوران دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه جانبازان اعصاب و روان علاوه بر مشکلات روحی و روانی به دارو و درمان احتیاج مبرم دارند می افزاید: متأسفانه اکثرا آنها از خانه دور و یا طرد شده‌ و برخی نیز جزو کارتن‌ خواب‌ها شده‌اند. اگر چه بنیاد شهید بنا بر وظیفه قانونی خود از جانبازان اعصاب و روان حمایت می کند و یک سری آسایشگاه هایی برای آنها فراهم کرده است. ولی ارائه خدمات به این قشر آسیب دیده جامعه ظاهرا ضعیف و یا در حد صفر است؛ هر چند که این‌ها اکثراً افرادی عاطفی هستند و توقعات آنچنانی ندارند.

غفران می گوید: جانبازان اعصاب و روان از لحاظ عاطفی همیشه یک نفر را می‌خواهند که با او حرف بزنند و درد دل کنند. نمی‌گویم پرحرف هستند ولی آنقدر دلشان پر است که می‌خواهند دو یا سه نفر در کنارشان بشینند تا با آنها حرف بزنند. متاسفانه این موضوع نه در حوصله آسایشگاه و نه در حوصله خانواده هاست و به طور کلی از لحاظ عاطفی کسی نیست که بتوانند درددل های آنها را گوش کند.

دبیر انجمن جانبازان قطع عضو(کانادین) در ادامه سخنان خود در خصوص مشکلات روحی و روانی قشر دردمند دوران دفاع مقدس یادآور می شود: به طور کلی جانباز اعصاب و روان یک فضای خیلی معمولی می خواهد ولی به طور حتم یک نفر را می‌خواهد که حتما گوشش به حرف‌های او باشد. متأسفانه جامعه ما یک‌ طوری است که این موضوع به سادگی میسر نمی‌شود. اما در مورد اینکه نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران در ارائه خدمات به جانبازان اعصاب و روان و خانواده هایشان چگونه می تواند باشد. باید بگویم شما به‌ عنوان یک سایت ایثارگری به هرحال این تجربه را دارید و بهتر می‌دانید که وضعیت آنها چگونه است.

این جانباز دوران دفاع مقدس و دبیر انجمن قطع عضو ادامه می دهد: به نظر من بنیاد شهید نهایت سعی و تلاش خود را در ارائه خدمات رسانی به ایثارگران کرده است. اما یک نقطه‌ی کور در این وسط داریم و آن این است که همه‌ چیز با درصد سنجیده می‌شود و گفته می شود من غفران هفتاد درصدم و فلانی 25 درصد و فلان کس زیر 25 درصد.

وی در پایان ابراز می دارد: متاسفانه از لحاظ درصدبندی و امتیازات آن، برای زیر 25 درصد هیچ امتیاز آنچنانی وجود ندارد و جانبازان اعصاب و روان هم اکثراً زیر بیست و پنج درصد و زیر خط فقر هستند و وضع زندگی‌ و معیشت آنها و خانواده هایشان به گونه ای است که به‌خاطر شرایط روحی و بیماری اعصاب و روان، درگیر مسائل و مشکلاتی هستند.

*معرفی

اینستاگرام
خدا را شکر که یک نفر از خانواده زیر۲۵ درصدها دفاع کرد... اما چه کسی هست که به حرف ما و شما گوش دهد! نمایندگان مجلس که اصلا مشکلات زیر ۲۵ درصدها را پیگیری نمیکنند تا کی باید این وضعیت را تحمل کنیم خدا میداند ، به خدا زیر ۲۵ درصدها توقع زیادی ندارند ، چرا در قانون هایی که تصویب میکنید اینقدر تبعیض است؟؟ بچه های جانباز اعصاب و روان آرامش و امکان حداقلی در زندگی ندارند ...درس خواندنشان با هزار بدبختی است اما همین مجلس حتی حاضر نشد سهمیه فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد را با بالای۲۵ درصدها یکجا کند ..... هیچ چیزی در زندگی مان نداریم همه امید ما به همین درس خواندنمان است یکی نبود به این ها بگوید شما که شهریه تحصیل را به ما نمیدهید حرفی نیست ،اما سهمیه دانشگاهمان را اصلاح میکردید . به خدا که قانون هایتان ظالمانه است . بنیاد چشمانش را میبندد و میگوید هر کس درصدش ۲۵ به بالاست به او خدمات بدهید حتی اگر توانایی مالی اش خوب باشد ،، به خدا جانباز بالای ۲۵ درصد هم داریم که از پس مشکلاتش بر می آید چون حداقل روانش سالم است اما هستندجانبازان اعصاب زیر ۲۵که از پس زندگی اش بر نمی آید . واقعا تابه حال چه کمکی به ما بچه های جانباز زیر ۲۵ درصد کردید؟! زمانی که بنیاد از جانباز مظلوم زیر۲۵ درصد هیچ دفاعی نمیکند ، چه توقعی از دیگران است...
یکی از بزرگترین مشکلات جانبازان اعصاب و روان ، نداشتن آسایشگاه تخصصی می باشد ، یعنی جایی که در آن جانبازان بتوانند تغذیه کنند ، دارو مصرف کنند و بخوابند ، اگر این سه عامل برقرار باشد نیاز خاصی به کادر درمان هم ندارد که مانند آسایشگاه جانبازان نخاعی ، که به تعداد زیادی به کادر پرستاری نیاز دارد .
در عمل اگر یک آسایشگاه وجود داشته باشد با کمترین هزینه می ‌تواند ، یک محل ایده آل برای زندگی جانبازان اعصاب و روان به وجود بیاید ، در این حوالی یعنی استان های شمالی ، هیچ آسایشگاهی وجود ندارد تا مرکز اردبیل که تا اینجا فاصله زیادی دارد و عملاً جانبازان اینجا نمی تواند به آسایشگاه دسترسی داشته باشند ، با توجه آب و هوای شمال در سه استان گیلان ، مازندران و گلستان اگر یک آسایشگاه تخصصی احداث شود ، می ‌تواند تمام جانبازان کشور را پوشش بدهد ، به صورتی که جانبازان اعصاب و روان ، در ماه چند روز چند روز در خانه به سر ببرند و مدتی در آسایشگاه و محیط متنوعی را تجربه کنند ، به نظر اکنون نبود آسایشگاه تخصصی جانبازان اعصاب و روان ، یک ضرورت نیاز می شود. امیدواریم مسئولان بنیاد شهید در این خصوص اهتمام ورزند .
به نام خداعرض ادب/سخن گزدل برآیدلاجرم بردل نشیند/جناب غفران گرامی ممنون ازبیانات شماکه ازمواردبی شمارمظلومیت محرومیت حتی دربیان عوارض متحمله رنج والام جانبازوخانوده های جانبازان بدرستی اشاره فرمودیدقشری امتحان پس داده در روزهای سخت نبرددبیرمحترم انجمن جانبازان اعصاب وروان جناب اسکوئی گرامی به عنوان احدی ازجامعه مظلوم اعصاب وروان(موج انفجار)تقاضامنداست نسبت به جانبازان روانی ناپیداعنایت وتامل بیشتری داشته باشیدسزاورنیست من های که در سن نوجوانی وجوانی (دانش آموز)درعملیات ومنطقه جنگی غرب وجنوب شاهدشهادت *قطع عضو*جراحات وموج گرفتگی هم رزمان وهم سنگرانمان بوده ایم بیکاروبی درآمدبازندگی رنجورخود وخانوادهیمان را اینگونه تباه بفرمائیدحداقل به خاطرفرزندان که بیشترازاین درناملایمات دنیوی آسیب وصدمات کمتری ببینندامیدمی رودکه اهتمام بیشتری به خرج داده وعملادررفع مشکلات عدیده ماراکمک حال ویاری رسان باشید/خداتوفیقتان بدهد
جناب غفران عزیز از وجهات وسکنات کلمات شما ادم معقول بنظر میایید درود برشما بنده در سال 62 در مرز حاج عمران با اصابت خمپاره بعثی های لنعتی از پشت جمجه سر قرار گرفتم ومجروح شدم بنده در زمان جنگ فکر سند ومدرک و..... نبودم در فکر دفاع از وطن بودیم خدمت شما عارضم فقط یک گواهی پزشکی عکس داشتم بردم بنیاد شهید شهرم مورد موافقت قرار ندادند گفتند باید از یگان مربوطه نامه بیاری .رفتم منطقه امور ات جنگی ایثارگران گفتند/ تمام اسناد ومدارکات به وسیله بمباران بعثیها نابود ونیست شده است /حالا تکلیف منو امثال من که اکثرا پابه سن هستند یا بیکار یا حوصله رفتن به کمیسیون را ندارند چیه؟ چون دیگه رمقی در بدن نمانده از همه بدتر هیچ مسئولی متولی درد این عزیزان نیست فقط و فقط شعار درمانی وابطال عمر عزیز ان هست که میشنویم بنده ازن موقع یک کارت ایثارویک حکمت کارت نصیبم شده است یعنی 48 سال دارم روزشماری میکنم تا شاید فرجی حاصل بشه تا بتوانم با روز گار مدارا کنم از فقر تنگدستی و شرمندگی خانواده ام خارج شوم/ رزمنده درمانده ای که از حجب و حیا فقط به خدا شکایت میکند تمام سروانم اعم از رزمنده ومجروح جنگی ایثارگرو جانباز پای همه شما را از دور میبوسم وهم میشویم برکات خدا از شماها باشد چراغ خانه هایتان پرنور باشد ورحمت خدا از ان شما باشد . /پیروز و پر فراز باشید والسلام وعلیک
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi