دوشنبه 24 مرداد 1401 , 10:53




اجرای عدالت درپذیرش آموزش عالی ، هشدار و راهکار
خبر : در آزمون سراسری 1401، یک میلیون و 489 هزار و 220 نفر نامنویسی کردند که از این تعداد یک میلیون و 308 هزار داوطلب در جلسه آزمون حاضر شدند؛ همچنین یک میلیون و 157 هزار نفر، معادل 89 درصد در دورهها و رشتههای با آزمون دانشگاههای کشور مجاز به انتخاب رشته شدند؛ در واقع ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری 1401 حدود 503 هزار نفر است که 167 هزار نفر از طریق رشتههای با آزمون و 336 هزار نفر از طریق رشتههای صرفا با سوابق تحصیلی پذیرفته میشوند. ( تسنیم؛ 12 مرداد 1401 )
با اعلام نتایج کنکور سراسری، در میان اسامی چهل نفر از رتبههای برتر کنکور، لیست اولیه به صورت زیر است: مدارس استعدادهای درخشان: ۲۹ نفر، مدارس غیرانتفاعی خاص: ۹ نفر؛ مدارس نمونه دولتی: ۱ نفر؛ مدارس دولتی: ۱نفر( رادار اقتصاد؛ 15 مرداد 1401 )
بیان مساله : آزمون سراسری ۱۴۰۱ با اعلام نتایج اولیه رو به مرحله پایانی است و در سال جاری نیز دانشآموزان مدارس دولتی ( بجز یک نفر) از حضور در میان نفرات برتر کنکور ( 40 نفر) جا ماندند و مدارس پولی ( غیرانتفاعی های خاص) و استعدادهای درخشان آن را رندانه ربودند! به عبارتی سهم این مدارس به 97.5 درصد رسید !
در کنکور ۱۴۰۰ نیز از ۳۰ نفر رتبه برتر گروههای تجربی، ریاضی و انسانی، ۲۰ نفر دانشآموزان مدارس سمپاد، ۵ دانشآموز از مدارس غیردولتی و سه دانشآموز از مدارس نمونهدولتی بودند و در میان رتبههای برتر کنکور، دانشآموزان مدارس دولتی عادی حضور نداشتند. ( رادار اقتصاد ؛ 15 مرداد 1401)
معضل : این شکاف بزرگ آموزشی؛ اختلال در اجرای اصل ٣ قانون اساسی یعنی عدالت آموزشی ایجاد می کند. چراکه کفه نامتوازن ترازوی آموزشی به سمت متمولین و ثروتمندان چرخیده است!
هشدار : اعلان نتایج کنکور امسال یک هشدار بزرگی برای مسئولین دارد این نتایج نشان می دهد که تبعیض بزرگ آموزشی و بی عدالتی در سیستم آموزش کشور رخ داده است! ( امام جمعه اردبیل) و بعبارتی زنگ خطر تشدید ناعدالتی آموزشی به صدا در آمده و بایستی چاره ای اندیشید.
پیشنهاد برای رفع مشکل: برای دفاع از حقوق اکثریت دانش آموزان و رعایت عدالت آموزش عالی، پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور به تناسب جمعیت مدارس ( غیر انتفاعی و دولتی و....)، سهیه بندی درصدی شود، تا هم امکان رقابت در داخل هر گروه اموزشی فراهم شود و هم از شدت گرایش به مراکز به ظاهر غیر انتفاعی کاسته شود.




اشکال از نحوه فعالیت معلمان در تدریس است که نیاز به بازرسی مداوم دارد گرچه معلمان از تدریس خصوصی درآمد سرشاری دارند که والدین را مجبور به پرداخت کردند اما تظاهرات برای افزایش حقوق و ضعف حکومت برای پوشش را نیز شاهدیم. قبلا چند مرتبه متذکر شدیم برخی معلمان با تسهیلات و امتیازاتی که از دولت گرفتند دارای سرمایه قابل توجهی شدند و اغلب راهی سرمایه گذاری در بازار شدند که متعاقب آن نیز در ساعات کلاس مدام گوشی به دست در حال خرید و فروش و معامله بودند و حوصله تدریس نداشتند اما ادامه تظاهرات موجب شده تا دولت و مجلس تسهیلات و امتیازات بیشتری بدهند که لازم است در وزارت آموزش و پرورش بازنگری شود زیرا ادامه این روند نه تنها موجب بهبود شرایط تدریس نخواهد شد بلکه بنزین بر آتش زیاده خواهی بعضی معلمان است.
از حق نگذریم برخی معلمان بدون هیچگونه چشمداشتی از جان مایه گذاشتند چون عاشق کارشان هستند لیکن تعداد آنها در حالیکه تظاهرات جواب میدهد و دولت را وادار به پذیرش زیاده خواهی آنها میکند روز به روز کمتر میشود.