شناسه خبر : 92373
دوشنبه 24 مرداد 1401 , 12:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معلوم و مجهول مذاکرات وین

محمد ایمانی

سه مطالبه ایران، لوازم جبران خسارت های چندین ساله کشورمان در برجام و عدم تکرار آن در آینده است؛ و بر این مبنا، جای چانه زنی و تنازل ندارد. هر پیشنهادی بدون حصول این سه رکن، نا معتبر و غیر قابل اتکاست.

مذاکرات طولانی مدت وین، معلوم ها و مجهول هایی دارد. از کنار هم چیدن و تقاطع دادن معلوم ها، می توان تا حدود زیادی از مجهولات ابهم زدایی کرد و به این سوال پاسخ داد که آیا لوازم توافق خوب برای کشور ما فراهم شده، یانه؟

 در این که تیم مذاکره کننده به ویژه جناب آقای دکتر باقری، تلاش خستگی ناپذیر و مقاومت و درایت فراوانی به خرج داده، هیچ تردیدی نیست و باید خدا قوت گفت. به همین دلیل هم هست که مذاکرات طولانی شده و طرف غربی مجبور شده ولو به شکل محدود، عقب نشینی هایی در برداشتن برخی تحریم ها انجام دهد.

در عین حال، مقامات آمریکایی چند گزاره را مورد تاکید قرار می دهند؛ این که:

می گویند حاضر نیستند و نمی توانند از طرف کنگره یا دولت بعدی آمریکا تضمینی درباره دور زدن یا زیر پا گذاشتن توافق ارائه کنند.

می گویند تحریم های اعمال شده در دوره ترامپ را لغو نمی کنند و همچنین ساختار تحریم های ضد ایرانی برقرار می ماند.

می گویند به آژانس برای بسته شدن پرونده ادعایی موسوم به PMD فشار نمی آورند. (و حال آن که آژانس با فشار آنها، پرونده مختومه را مجددا گشوده است)

مطالبه ایران با عنایت به عبرت های خدعه آمریکا در برجام چیست:

لغو موثر و پایدار تحریم ها به شکلی که رفتار "شل کن- سفت کن" دولت های اوباما، ترامپ و بایدن در این هفت سال تکرار نشود.

آمریکا تضمین معتبر ارائه کند که دبّه نمی کند، تحریم ها را بر نمی گرداند و به منافع اساسی ایران در توافق آسیب نمی زند.

اعلام بسته شدن پرونده PMD که طبق برجام باید بسته می شد، اما با بهانه جویی آژانس (به نیابت از اسرائیل و آمریکا) مجددا گشوده شد.

وقتی آمریکایی ها از همین حالا می گویند نه درباره کنگره و نه دولت بعدی هیچ تضمینی نمی دهند که توافق مجددا زیر پا گذاشته نشود، تکلیف ماندگاری اصل توافق (فارغ از چند و چون چانه زنی درباره کم و زیاد کردن مصداقی چند تحریم) روشن است.

باید عنایت داشت که سه مطالبه ایران، لوازم جبران خسارت های چندین ساله کشورمان در برجام و عدم تکرار آن در آینده است؛ و بر این مبنا، جای چانه زنی و تنازل ندارد. هر پیشنهادی بدون حصول این سه رکن، نا معتبر و غیر قابل اتکاست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi