شناسه خبر : 92407
چهارشنبه 26 مرداد 1401 , 06:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کاهش چشمگیر جرائم و تخلفات در کشور در ماه محرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به کاهش چشمگیر جرائم و تخلفات در کشور در ماه محرم بر ضرورت تقویت این موضوع در قالب یک الگوی موثر فرهنگی و اخلاقی تاکید کرد.

به گزارش فاش نیوز و به نقل از مشرق، اصغر جهانگیر در سخنانی در جمع برخی از کارشناسان و مدیران مرتبط با حوزه پیشگیری از جرائم عنوان کرد که تمام ارزیابی‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن است که جرائم و تخلفات کشور در ماه محرم و به خصوص در دهه اول محرم حسینی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

دبیر شورای عالی پیشگیری از جرم تصریح کرد: موضوع کاهش جرائم در ماه محرم باید به عنوان یک الگوی موفق و موثر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و از این الگو در جامعه و در دیگر ماه‌ها نیز به عنوان یک سبک زندگی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بازدارندگی کیفری، نیازمند پیشگیری‌های فرهنگی و اخلاقی در جامعه هستیم، تاکید کرد: وقتی منحنی جرائم در ماه محرم سیر نزولی پیدا می‌کند این بدان معناست که عنصر ایمان و اخلاق و نگاه به ارزش‌ها در جامعه بالنده شده است و باور جامعه در حرکت به سمت همدلی، احسان، رعایت اخلاقیات و دستگیری از همدیگر تقویت شده است. همچنانکه شاهد هستیم در همه ادیان نگاه ویژه‌ای به امام‌حسین(ع) است و حتی اقلیت‌های دینی حضور پررنگی در عزاداری‌ها دارند و برای ماه محرم احترام ویژه‌ای قائل هستند و از طریق نذورات و عرض ادب خود زمینه‌های همدلی را در جامعه ایجاد می‌کنند. این همان تاثیر فرهنگ عاشورایی است که آثار اصلاحی و معنوی آن شامل حال همه شهروندان جامعه می‌‎شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: ماه محرم یک سبک زندگی و یک زیست ناب است که نه تنها جرائم را در این ماه کاهش می‌دهد بلکه آثار تربیتی و اخلاقی این ماه در تربیت یک نسل اخلاقی و دلباخته امام‌حسین(ع) و اهل بیت(ع)، یک نعمت بی‌بدیل برای جامعه اسلامی است.

وی در ادامه به حدیث شریف: «ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه‌النجاه» اشاره کرد که آثار هدایت، افراد و جامعه را بیمه می‌کند.

جهانگیر با اشاره به اینکه تاکید بر تقویت الگوی کاهش جرائم در ماه محرم نافی اقدامات نظارتی و نظارت بیرونی و سیستماتیک نیست، گفت: باید بیش از پیش نقش فرهنگ‌سازی و رویکردهای فرهنگی، اخلاقی و دینی در جامعه تقویت شود و در اینجا همه نهادها و دستگاه‌ها تکلیف دارند و باید سهم خودشان را در پیشگیری فرهنگی برای کاهش جرائم انجام بدهند.

وی بیان کرد: ماه محرم فرصت مناسب و گران‌قیمتی است که همه خادمان، مداحان و سخنرانان بر موضوع تربیت در تراز جامعه اسلامی تکیه داشته باشند چراکه بسیاری از جرائم و تخلفات زیبنده جامعه اسلامی نیست. هر چقدر تربیت اسلامی مبتنی بر آموزه‌ها و باورهای دینی تقویت و شایع شود بدون شک جامعه از آفت‌ها، آسیب‌ها تا جرائم و تخلفات به دور خواهد بود.

جهانگیر خواستار دغدغه ویژه نهادهای فرهنگی و اجرایی در زمینه پیشگیری از جرائم شد و تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا سازوکارهای پیشگیری از فساد و جرم در جامعه نهادینه و عملیاتی شود.

منبع: مشرق نیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi