شناسه خبر : 92416
چهارشنبه 26 مرداد 1401 , 10:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اویل پرایس: ایران در کانون معاملات انرژی قرار گرفته است

نشریه تخصصی نفت، تفاهم‌نامه گازی 40میلیارد دلاری میان ایران و روسیه را تهدیدی برای غرب توصیف کرد: اول پرایس در گزارشی نوشت: پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته به تهران سفر کرد. یک روز قبل از این سفر، شرکت دولتی «گازپروم»، تفاهم 40 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد.این تفاهم نامه بر اساس ایده‌‌ای است که ژانویه گذشته بین سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین و دیدار ژوئن الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه از ایران مورد بحث قرار گرفت و برای بحران کنونی گاز جهانی بسیار مهم است.
در این چهارچوب، گازپروم متعهد شده با شرکت ملی نفت ایران در توسعه 10 میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید بیش از 10 میلیون متر مکعب گاز همکاری کند. این تفاهم نامه همچنین حاوی جزئیات پروژه 15 میلیارد دلاری برای افزایش تزریق فشار در میدان گازی بزرگ پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر است. علاوه‌بر این در تکمیل پروژه‌های مختلف گاز طبیعی مایع و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت.
ایران یک قدرت بزرگ نفت و گاز است. ذخایر گاز ایران حتی از ذخایر نفتش نیز بیشتر است و در رتبه دوم دنیا قرار دارد. ایران نرخ موفقیت بالایی در اکتشاف گاز طبیعی دارد که در حدود 75 تا 80 درصد است، در حالی که میانگین موفقیت جهانی 30 تا 35 درصد است.
میدان پارس جنوبی با مساحتی به وسعت 3700 کیلومتر مربع از بزرگ‌ترین مخازن گازی جهان است که حداقل 1800 تریلیون فوت مکعب گاز و حداقل 50 میلیارد بشکه میعانات گازی طبیعی را در خود جای داده و 6 هزار کیلومتر مربع باقی مانده میدان شمالی متعلق به قطر است. با توجه به علاقه مداوم چین به فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، این موضوع اهمیت ژئوپلیتیکی گسترده‌تری پیدا می‌کند.
تمرکز گازپروم بر گسترش ظرفیت‌های تولید گاز مایع ایران دقیقا در زمانی است که افزایش چشمگیر عرضه LNG برای کشورهای اروپایی برای جبران کمبود گاز ناشی از ممنوعیت واردات گاز روسیه ضروری است.
بخش خوشحال‌کننده طرح روسیه برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران، در نهایت آزاد‌سازی پتانسیل عظیم LNG ایران این است که این اقدام می‌تواند به بحث در مورد مطلوبیت بازگرداندن ایران به دایره دیپلماسی جهانی انرژی می‌بخشد. ایران پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را دارد و سال‌هاست برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi