شناسه خبر : 92578
دوشنبه 31 مرداد 1401 , 11:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«تابستان ۱۳۶۹» رونمایی شد

نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس با تاکید براینکه ما علیه فراموشی می‌نویسم، گفت: نباید خاطرات اسیران‌مان در زندان‌های رژیم بعثی عراق فراموش شوند.

 

 آیین رونمایی از کتاب «تابستان ۱۳۶۹» گزیده چهل خاطره از لحظات اسارت رزمنده‌های ایرانی به کوشش مرتضی سرهنگی با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محسن کاظمی نویسنده و علی‌اکبر شیروانی رئیس انتشارات سوره مهر در حوزه هنری برگزار شد. 

سرهنگی: ما علیه فراموشی می‌نویسم

در ابتدا، «مرتضی سرهنگی» نویسنده و پژوهشگر ادبی به تشریح اهمیت خاطرات اسیران جنگی ایرانی در رژیم بعثی عراق پرداخت و با تاکید براینکه تمام اسیران ایرانی بعد از اسارت و هنوز در خواب کابوس می‌بینند، اظهار داشت: اسیران ما سختی‌های بسیاری کشیده‌اند و بخاطر آن هنوز هم شب‌ها کابوس می‌بینند.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با از ایجاد «دفتر سوم» ثبت خاطرات جنگ در حوزه هنری خبر داد و با بیان اینکه باید در زمینه خاطرات جنگ هنوز نیازمند کار هستیم، تصریح کرد: ۱۰ میلیون نامه بین اسیران ایرانی و خانواده‌هایشان رد و بدل شده است و این نامه‌ها در خانه‌های رزمند‌ها مانده است و حوزه هنری ۱۲ هزار از این نامه‌ها جمع‌آوری کرده است و انواع موضوعات تحقیقی در میان این نامه‌ها وجود دارد.

وی نامه رزمندگان را سرشار از امید دانست و منشا کابوس دیدن اسیران را نوع اسیر دارای رژیم بعثی دانست و خاطرنشان کرد: من در زمان جوانی وقتی روزنامه‌نگار بودم هیچ گاه در روزنامه غذا نمی‌خوردم و همیشه سعی می‌کردم غذایم را در زندان بخورم، چون غذای زندانیان بعثی همواره بهتر از غذای محل کار من بود و ما در ایران چنین اسیرداری می‌‎کردیم.

سرهنگی با تاکید براینکه ما علیه فراموشی می‌نویسم، اظهار داشت: نباید خاطرات اسیران از جنگ فراموش شود ما از ۱۵ کشور در ایران اسیرداری کردیم و کسی نمی‌داند، چون از ۳۴ کشور به عراق کمک نظامی می‌‎شد و این آمار درست است.

کاظمی: سرهنگی یک لشکر است

در ادامه، «محسن کاظمی» نویسنده و پژوهشگر ادبی با اشاره به دغدغه‌های مرتضی سرهنگی نسبت به ادبیات بازداشتگاهی و اسارت اظهار داشت:طی ۱۵ سال اخیر جدی‌ترین دغدغه مرتضی سرهنگی شکل دادن به ادبیات بازداشتگاهی بود و کتاب «تابستان ۱۳۶۹» در این مسیر ابتدای کار و آتش تهیه برای کار بزرگ‌تری که سرهنگ مدنظر دارد، محسوب می‌شود.

این نویسنده با تاکید براینکه سرهنگی به تنهایی در عرصه ادبیات یک لشکر است، تصریح کرد: او از اردوگاه‌ها و اسارت‎گاه‌های نقاط مختلف ایران مدارک مادی و معنویی و محتوایی جمع کرده است، اما دستگاهی مثل حوزه هنری باید در این زمینه سرهنگی را کمک کند تا دفتر سوم شکل بگیرد. انتخاب‌های سرهنگی در این کتاب موجب می‌شود ما با خاطر جمعی به سراغ خاطرات برویم.

نویسنده کتاب «شبح میکونوس» با تاکید براینکه «تابستان ۱۳۶۹» چل‌چراغ است، افزود: این کتاب چل چراغی است که مرتضی سرهنگی روشن کرده است و خیلی خوب است ما زیر این نور و روشنایی قرار بگیریم.

قمی: سرهنگی نگاه جهانی و بزرگ و بین‌المللی دارد

حجت‌الاسلام «محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات به ذکر خاطراتی از مطالعه نشریه کمان و آثار مرتضی سرهنگی پرداخت و با بیان اینکه از دوره نوجوانی مشتری آثار مرتضی سرهنگی بودم، گفت: زمانی که سوره مهری در کار نبود اولین بار کتاب «اسم من چفیه» است از مرتصی سرهنگی را خواندم از نگاه جهانی و بزرگ و بین‌المللی ایشان استفاده کردم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اهتمام سرهنگی درخصوص شاگردپروری اشاره کرد و افزود: همان دستی را که باید برای آزادگان بر سینه بگذاریم که نسبت به آن‌ها حس دین داریم باید نسبت به سرهنگی بر سینه بگذاریم، چون در زمانه‌ی که جهاد تبیین باید نسبت به بزرگانی که این حقایق را زنده نگه‌داشته‌اند، عرض ادب کرد.

عزیزی: انتشار خاطرات ۷۰ اسیر عراقی در زندان‌های ایران

در پایان، «محبوبه عزیزی» کتابدارِ، کتابخانه تخصصی جنگ با تاکید براینکه جای خالی رونمایی برای کتاب‌های خوب کم است، افزود: در حوزه اسارت حدود ۷۳۰ کتاب خاطره داریم و کتاب‌های خاطره اسیران زن نیز وجود دارند.

وی با تاکید براینکه ایران تنها کشوری است که خاطرات اسیران عراقی را منتشر کرده است، گفت: مجموعا ۷۰ کتاب خاطرات اسیران عراقی در ایران منتشر شده است.

این کتابدار کتابخانه تخصصی جنگ به چگونگی شکل‌گیری کتاب «تابستان۱۳۶۹» و همکاری با سرهنگی پرداخت و اظهار داشت: آقای سرهنگی در انتخاب عنوان بخش‌های کتاب تاکید داشتند که برای هر خاطره اسم زیبا و جدیدی و جذابی انتخاب شود. این کتاب حاوی لحظه قطع شدن رشته زندگی سرباز و شکل‌گیری یک افق دیگر زندگی است که آن را از یک کتاب کشکولی بیرون می‌آورد و به باور رزمندگان و اینکه جنگ ما دفاعی بوده است و دشمن بعثی تجاوز کرده است می‌پردازد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi