شناسه خبر : 93039
شنبه 19 شهريور 1401 , 10:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بدترین بلایی که زندگی می‌‏تواند بر سر انسان بیاورد

فاش نیوز - آنتوان چخوف در جایی می‌‏گوید: تحقیرشدن بدترین بلایی است که زندگی می‌‏تواند بر سر انسان بیاورد. 
هیچ‏‌چیز، هیچ‏‌چیز، و هیچ‏‌چیزِ دیگر در دنیا به اندازۀ تحقیرشدنِ آشکار نمی‏‌تواند روح انسان را پریشان و حتی ویران کند. 
هر درد و رنج دیگری را می‏‌شود تحمل کرد یا از سر گذراند، ولی تحقیرشدن را هرگز نمی‏‌شود.
 
خاطرۀ تحقیر‌شدن همیشه در ذهن، قلب، رگ‌‏ها و شریان‏‌ها باقی می‏‌ماند. و غالباً حیات روحیِ فرد را نابود می‌‏کند و موجب می‏‌شود ده‏‌ها سال بی‏‌وقفه خودخوری کند.
 
خیلی چیزها هستند که بدون آن‏ها هم می‌‏توانیم زندگی کنیم. اما عزتِ نفس از این قماش نیست. بعضی‏‌ها تصور می‏‌کنند که فقدان عزت نفس همیشه به یک شکل رخ می‏‌دهد، ولی موقعیت‏‌هایی که فرد ممکن است احساس کند عزت نفسش از بین رفته به تعداد خودِ افراد می تواند متفاوت باشد. 
 
گروهی از روان‏‌پزشکان با گروهی از مردان و زنان که به دلیل قتل یا جرایم سخت و خشونت‏‌آمیزِ دیگر زندانی بودند، مصاحبه کرده بودند و از آن‏ها دلیل کارشان را پرسیده بود. تقریباً همۀ آن‌‏ها پاسخ داده بودند که «به ما بد‏ و‏بیراه های اهانت آمیز گفته و ما را تحقیر کرده بودند و..». 

چرا تحقیر این‌همه احساسات را جریحه‌‏دار می‏‌کند، آسیب به‌‏بار می‌‏آورد و ما را به طرزی وحشتناک لِه می‏‌کند؟ 
چرا اگر ما پیشِ خودمان احساس حقارت کنیم، انگار زندگی برایمان غیر‏قابل تحمل ؛ بله؛ غیر‏قابل تحمل می‌‏شود؟

روان‏کاوها و متخصصان می‏‌گویند: که ما، از لحظۀ تولد، مشتاق شناخته‌شدن هستیم و اینکه کسی شرایط ما را درک نماید از وقتی چشمانمان را باز می‏‌کنیم و کودکیم و حتی تا وقت پیری ادامه دارد.
 
 البته که ما در زندگی دچار مشکلات و معظلاتی می شویم اما باید کسی آراممان کند و چه بهتر که دست محبت و نوازش به سرمان بکشند؛ نه اینکه نیش زبان بزنند و سرزنش مان کند.
که متاسفانه دانسته و یا ندانسته افراد نزدیک و خانواده هم بعضا" مرتکب این خطای بزرگ می شوند.
و آرامش روح و خاطر دیگران را سال ها و شاید تا همیشه متلاطم نموده و بر هم می زنند. 

در صورتی که همه ما بیش از سخن نیکو و سایر موارد التیام بخش ساده، بیشتر محتاج آنیم که با عشق و علاقه، مثل چیزی باارزش نگاهمان کنند. 
کاملا" بارز است که به‌طور عادی، این شیوه توجه انسانی را کمتر از مقداری که نیاز داریم دریافت می‏‌کنیم؛ گاهی هم اصلاً دریافت نمی‏‌کنیم، که بسیار مشاهده می شود.

... از اینجا به بعد، آن باور عاطفی که ما اصلاً ارزشی نداریم تدریجا" آغاز می‌‏شود. و هیچ‌‏کس به‏‌طور کامل از این موقعیت خلاص نمی‏‌شود. احساسات ما عمدتاً مخفی می‏‌شوند و ما، معمولاً با رواداشتن همان مقدار آزار و اذیت به دیگران به راه خود ادامه می‏‌دهیم. 

اما برخی مثل کسانی که در طبقه‌ی اجتماعی یا جنسیت یا نژادی نامطلوب یا ناخواسته متولد می‌‏شوند، یا شاید آن‏‌هایی که وضعیت ظاهری‏شان منجر به تمسخر یا طرد آن‏ها می‌‏شود چنان آسیب می‏‌بینند که دائم می‏‌ترسند دیگران باعث شوند در مورد خودشان نظر بدی پیدا کنند و ازاین‌‏رو به‌طور خطرناکی جامعه‌‍‏ گریز می‏‌شوند. کوشش در جهت غلبه بر این وضعِ بدوی، نیازمند تحلیل است؛ ولی در اغلب موارد این تلاش‏ به درازا می‏‌کشد و می‏‌کشد، اما اضطراب و پریشانی ما کم نمی‏‌شود؛ آنگاه درمان، مثلِ آرزوی رمانتیکِ، "رهایی و آزادی"؛ آرزویی محکوم به شکست می شود.
 
 مخلص کلام اینکه چرا ما چنین راحت در مقابل تحقیر به زانو در می‏‌آییم..
مشکل اینجاست که آگاهیِ ارزانی‌شده به ما چندان کافی نیست؛ اگر می‏‌خواهیم به آزادی درونی برسیم باید شخصا" و همگانی و اجتماعی آگاه‏‌تر (بسیار آگاه‌‏تر) از آنچه عموماً هستیم بشویم. و این تلاشی مداوم و رشد معنوی و انسانی را می طلبد.
 
| محمدرضا سابقی
اینستاگرام
نه، همیشه بلا و مصیبت نیست
بستگی داره آدم با این تحقیر شدن چطور برخورد کنه . گاهی زمین و زمان اصلا هیچ نوع همدلی ندارن با آدم . ولی اگر فرد خودش آدم سلطه پذیر نباشد در مسیری حرکت می کند که تا حدودی از موانع رد می شود . شاید قسمت های مهم زندگی اش آسیب جبران ناپذیر دیده اما بازم هر کسی توی زندگی اهداف دارد که رسیدن به آنها برایش مهم است . نباید بگذارد آنها هم از بین بروند.
اینا رو ولش کن...
دکتر شما می گویید این مسائل دغدغه شما نیست ولی سراسر سایت پر شده از این مباحث در انواع مختلف. می شود این مباحث را در قالب علمی و تخصصی آورد و حتی برایش جلسه گرفت فقط باید یه نفر تقبل کند یک روز مواظب من باشد تا بیایم و بروم . این طور که بهتر است .سایت از حالت روزمرگی درمی آید .
مجروح شدن دیجتی مینی انگشت کوچک حقیر شکسته نفسب و اقای علیرضا اشرف کوچک.همه چیز به نظر کوچک میاد
تحقیر شدن و تحقیر نمودن یک انسان عواقب بسیار خطرناکی دارد و شخصیت انسان را دچار اختلال می کند. سپاس از شما که به این نکته اشاره نموده ولی متاسفانه این مشکل اخلاقی بزرگ وجود دارد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi