شناسه خبر : 93120
سه شنبه 22 شهريور 1401 , 19:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک پیشنهاد اربعینی

وحید نادر شاگرد اتوبوس - مهمترین ویژگی راهپیمایی اربعین نظم و تأمین همه اقلام و خدمات مورد نیاز زائران، بدون آنکه سازمانی آن را بر عهده داشته باشد است.

 چرا که همه می دانیم سازماندهی و سازمان، لازمه کار گروهی است و گرنه هدف گم و هزینه به اوج خود می رسد و  منابع هدر می رود. به طور مثال وقتی یک گروهان عازم عملیات است هم سازمان دارد و هم آموزش لازم را برای ایفای نقش خود دیده است.

همچنین به طور کلی سازمان های دیگر (ترابری و اطلاعات و عملیات؛ و..) تحت هدایت سازمان بالاتر (لشکر؛ قرارگاه) باید کمک کنند و هماهنگ باشند تا گروهان مربوطه به منطقه برسد و ... در حالی که سازمان خاصی موکب ها و زائران و خانه ها و میزبانان و مهمانان را تحت سازماندهی خود ندارد.

متاسفانه خبر بسته شدن مرزها و عدم توانایی مسئولان شهر نجف در تامین احتیاجات زائران را شنیدم. از یک طرف این خبر بیانگر حجم بالای زائرین اباعبدالله است که جای بسی مباهات دارد. از طرف دیگر بیانگر  غافلگیری برخی مدیران داخلی و کم توجهی برخی زائران به توصیه ها است.

البته از این مووع نباید غافل باشیم که سپاهیان شمر، شیطان، جهل و کفر و استعمار در بروز کمبودها بی نقش نیستند. با این وصف مطلبی را پیشنهاد می دهم.
 شهید صیاد شیرازی در ابتدای حنگ تحمیلی با هواپیما وارد فرودگاه در محاصره سنندج شد. نیروی آموزش دیده چمران نیز با هواپیما وارد خوزستان شدند و از طرف دیگر، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی عمده نیروی لشکر 77 خراسان را با هواپیمای ترابری به جببهه جنوب اعزام کرد و آماده عملیات شدند.

همه می دانیم لشکر 16 زرهی با بسیج تمام امکانات نظامی و غیرنظامی (قطار؛ تریلی؛ کامیون؛ اتوبوس و..) تا اوایل آبان ماه 1358 نتوانست در منطقه عملیاتی استقرار پیدا کند. لذا همین الان کمتر از نصف ناوگان سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز می تواند معادل 1000 اتوبوس زایر را از استان ها یه شهر های مرزی اعزام و یا به عقب تخلیه کند.

اگر چه با احتساب متوسط زمان سرویس بعدی اتوبوس ها (مسافرگیری و رفت 15 ساعت؛ 6 ساعت سرویس و استراحت و تخلیه؛ 15 ساعت بازگشت اتوبوس به مرز و مسافرگیری مجدد) برای این کار حداقل به 3000 اتوبوس نیاز خواهد بود؛ چرا که همان اتوبوس با همه تلاش و ... اگر ترافیکی نباشد و تعویض قطعه و تعمیری لازم نباشد (حالت ایده آل) به طور متوسط  36 ساعت بعد آماده مسافرگیری در مرز می شود.

البته اگر ایلیوشین های سپاه و بوئینگ های ارتش و... هم  وارد عملیات تخلیه شوند در روز معادل 5000 اتوبوس زائر به عقب تخلیه می شود و علاوه بر آن حداقل ساعت پرواز سالانه خلبان -که باید حداقل فلان ساعت در سال پرواز کند- در پروازی مفید (نه صرفا مانوری و آموزشی و ...) تامین خواهد شد؛ بدون آن که ترافیکی سنگین در جاده ها داشته باشیم و یا مسافران عادی بین شهری ما در تمامی شهرها با معضل و مشکل نبود بلیط روبرو شوند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi