شناسه خبر : 93315
شنبه 02 مهر 1401 , 11:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درخواست شهید جهان‌آرا از رزمندگان اسلام

شهید جهان‌آرا میان همرزمان خود گفت: بچه‌ها! تمام کار‌هایی را که تا به حال انجام داده‌ایم و تعلیماتی را که دیده‌ایم و همه برنامه‌هایی را که داشته‌ایم، برای چنین روزی بوده است. هرچند تعلیمات ۱۵ روزه، آموزش کاملی نیست؛ اما امروز، روزی است که باید وارد صحنه شویم و خود را نشان بدهیم.

 

درخواست جهان آرا از مدافعان برای پایداری و مقاومت نیرو‌های ارتش عراق در ادامه تجاوزات اخیر خود به نقاط مرزی خوزستان، روز دوشنبه (۱۳۵۹/۰۶/۳۱) تحرکات و اقدامات خود را گسترش داده و به سراسر مرز و پاسگاه‌های مرزی جبهه جنوب حمله‌ور شدند.

در پاسگاه‌های مرزی محور‌های شطیط، طلائیه، کوشک، سوبله، فکه و عین خوش، درگیری به‌ شدت ادامه دارد و آتش شدید دشمن روی آن‌ها اجرا می‌شود.

گزارش رسیده در آخرین ساعات روز، حاکی است که پاسگاه‌های طلائیه قدیم منهدم شده و سقوط کرده‌اند و تانک‌های عراقی در آن مستقر هستند. ارتباط اکثر پاسگاه‌ها قطع‌شده و از وضعیت آن‌ها خبر دقیقی در دست نیست.

با توجه به‌ شدت آتش دشمن و پیشروی نسبی نیروهایش در نواحی مختلف و همچنین حملات هوایی امروز عراق، نیرو‌های مستقر در منطقه درگیری از امکان ادامه پیشروی دشمن و حتی اشغال خوزستان احساس خطر کرده، پی در پی درخواست کمک می‌کنند.

اما در منطقه مرزی خرمشهر نیرو‌های زرهی دشمن که از قبل در نقاط مرزی مستقر شده بودند، به سوی خاک جمهوری اسلامی به حرکت درآمده، پاسگاه‌های مرزی را زیر آتش گرفتند و با پیشروی به سوی جاده خرمشهر- اهواز، به حدود ۱۰ کیلومتری این جاده رسیدند.

علاوه بر این؛ بعد از ظهر امروز ناگهان حجم وسیعی از آتش روی خرمشهر شروع شد و قسمت غربی شهر از جمله کوی طالقانی و مولوی زیر آتش خمپاره و توپ‌های دشمن قرار گرفت و بسیاری از مردم خرمشهر را به خاک و خون کشید و شهدای بسیاری به جای گذاشت.

باید آماده نبرد باشیم

طبق طرحی که از قبل مورد توافق مسئولان اتاق جنگ خرمشهر قرار گرفته است؛ در صورت حمله عراق، ارتش و ژاندارمری وظیفه دفاع از مرز‌ها را بر عهده دارند و در صورت پیشروی دشمن و عبور از مرز شلمچه و رسیدن به دروازه‌های شهر، برادران سپاه و مردم به دفاع از شهر می‌پردازند.

با گذشت ساعات اولیه هجوم و پس از اینکه هنگام شب از شدت آتش دشمن کاسته شده و امکان جمع آوری بچه‌هایی که در شهر مشغول امداد رسانی شده‌اند، فراهم آمده است، «محمد جهان‌آرا» فرمانده سپاه خرمشهر، بچه‌ها را در سالن غذاخوری جمع می‌کند و می‌گوید:

«بچه‌ها! تمام کار‌هایی را که تا به حال انجام داده‌ایم و تعلیماتی را که دیده‌ایم و همه برنامه‌هایی را که داشته‌ایم، برای چنین روزی بوده است. هرچند تعلیمات ۱۵ روزه، آموزش کاملی نیست؛ اما امروز، روزی است که باید وارد صحنه شویم و خود را نشان بدهیم. هواپیما‌های دشمن فرودگاه‌ها ر ا زده‌اند و تمام مرزها، منطقه جنگی شناخته شده‌اند. باید آماده نبرد باشیم.»

ادامه دارد...

منابع

۱-مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب چهارم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم،۱۳۷۵، صفحات ۴۵، ۴۶،

۲-خرمشهر در جنگ طولانی، جمعی از نویسندگان، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم،۱۳۹۰، صفحات ۱۹۱، ۱۹۲

انتهای پیام/

منبع: defapress.ir
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi