شناسه خبر : 93470
پنجشنبه 07 مهر 1401 , 15:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طی ۶ ماه اخیر

ارزش تجارت خارجی کشور از ۵۰ میلیارد دلار گذشت

تجارت خارجی کشور در شش ماهه سال جاری با ۱۳ و دو دهم درصد افزایش در ارزش، به رقم ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، میزان وزنی تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال جاری به میزان 68 میلیون و 103 هزار تن بوده است. در این مدت 51 میلیون و 783 هزار تن کالا به ارزش 24 میلیارد و 251 میلیون دلار صادر شد که این میزان صادرات از حیث وزن 12 و نیم درصد کاهش و به لحاظ ارزش 13 و 32 دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت 16 میلیون و 320 هزارتن کالا به ارزش 26 میلیارد و 31 میلیون دلار وارد شد که از حیث وزن 14 و 72 صدم درصد کاهش و از لحاظ ارزش 13 و 15 صدم درصد افزایش داشت.
پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، گاز طبیعی مایع شده‌ و پلی اتیلن‌گرید فیلم پنج قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند که به ترتیب دو میلیارد و 17 میلیون دلار، یک میلیارد و 335 میلیون دلار، یک میلیارد و 165 میلیون دلار، 977 میلیون دلار و 976 میلیون دلار از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص دادند. حدود 26 و نیم درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به پنج قلم کالای فوق‌الذکر اختصاص داشت.
کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران شامل چین با هفت میلیارد و 842 میلیون دلار، عراق با سه میلیارد و 382 میلیون دلار، امارات سه میلیارد و 112 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 626 میلیون دلار و هند 904 میلیون دلار بود.
براساس این‌ گزارش، پنج قلم اول کالاهای وارداتی به کشور در نیمه اول امسال شامل برنج به ارزش یک میلیارد و 218 میلیون دلار، گندم معمولی یک میلیارد و 191 میلیون دلار، ذرت دامی یک میلیارد و 171 میلیون دلار، دانه سویا 925 میلیون دلار و گوشی تلفن همراه 867 میلیون دلار بوده است. پنج قلم اول کالاهای وارداتی حدود 20 و 63 صدم درصد ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داد.
در این مدت امارات متحده عربی با هفت میلیارد و 206 میلیون دلار، چین با شش میلیارد و 846 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 680 میلیون دلار، هند با یک میلیارد و 380 میلیون دلار و فدراسیون روسیه با 876 میلیون دلار پنج کشور اول مبدأ واردات بوده‌اند.
تامین حداکثری منافع ملی کشورها در پیمان شانگهای
همچنین به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای اقتصادی با بیان اینکه تبادلات تجاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای رو به افزایش بوده است، افزود: در سه ماهه اول امسال تجارت غیرنفتی ایران با 11 عضو این سازمان، با رشد ۲۹‌ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 12 میلیون و 340 هزار تن به ارزش 9 میلیارد و 856 میلیون دلار رسید.
مجید کریمی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: موضوع عضویت در سازمان‌های مهم منطقه‌ای برای تامین حداکثری منافع ملی کشورها با هزینه‌های مادی و معنوی کمتر، همواره مدنظر تصمیم‌گیرندگان کشورها قرار دارد. در واقع، گرایش ایران به سازمان همکاری شانگهای در چارچوب سیاست خارجی متوازن کشورمان صورت گرفته و ایران همواره جهت تقویت پیوندها و همکاری‌ها با سایر تشکل‌های منطقه‌ای و سایر نقاط جهان تلاش کرده است.
مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای اقتصادی ادامه داد: حضور چین و روسیه به عنوان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و هند به عنوان قدرت نوظهور اقتصادی بر اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌افزاید. همچنین، حضور کشورهای مهم در حوزه انرژی همچون روسیه، ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حوزه گاز و نفت و تاجیکستان در حوزه آب بسیار اهمیت دارد.
کریمی، تأمین منافع اقتصادی ازجمله توسعه‌ ذخایر و ظرفیت‌های وسیع انرژی و حمل‌ونقلی و تجاری در راستای منافع و امنیت ملی کشور در سایه عضویت در این سازمان قابل توجه دانست و گفت: در جلسات سران عضو، بر توسعه تجارت و رفع موانع و چالش‌ها تاکید شده و در بحث مالی و بانکی با کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان، اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه حذف دلار و یورو و تدوین پول مشترک بین اعضا می‌تواند در برنامه‎‌های آتی قرار داده شود، گفت: پیشنهاد استفاده از بیمه‌ها و کانال‌های مالی جدید توسط ایران به این سازمان ارائه شده است، همچنین در مذاکرات دوجانبه با روسیه درخصوص کریدور شمال- جنوب بحث و بر تکمیل خطوط راه‌آهن رشت- آستارا و افزایش ناوگان دریایی خزر و توسعه بنادر شمالی تبادل نظر شده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi