شناسه خبر : 93473
پنجشنبه 07 مهر 1401 , 15:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با اقدامات دولت رخ داد

کاهش قیمت برنج و روغن و ثبات در بازار سیمان

اقدامات دولت برای ایجاد رونق و در عین حال آرامش اقتصادی، منجر به کاهش قیمت برنج و روغن و ثبات در بازار سیمان شده است.
رئیس ‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در برنامه میز اقتصاد درباره قیمت روغن و برنج اظهار داشت: قیمت روغن در دو ماه اخیر حدود 15 تا 20 درصد کاهش یافته است به‌طوری که قیمت عمده‌فروشی یک حلب روغن پنج کیلویی با 105 هزار تومان کاهش از 400 هزار تومان به 295 هزار تومان کاهش یافته است و قیمت عمده ‌فروشی روغن مایع 900 گرمی از 68 هزار تومان به حدود 55 تا 56 هزار تومان کاهش یافته است. 
به گزارش خبرگزاری فارس‌، رضا کنگری با اشاره به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت برنج، افزود: قیمت برنج ایرانیِ بار قدیم با کیفیت ضعیف به سمت متوسط (پرمحصول) هر کیلوگرم 75 هزار تومان است که قیمت بارِ جدید این نوع برنج به حدود 40 تا 45 هزار تومان رسیده.  قیمت هر کیلوگرم برنج اعلا هم در حال حاضر بین 90 تا 115 هزار تومان است و این در حالی است که تا دو ماه پیش قیمت هر کیلوگرم برنج اعلا بین 100 تا 130 هزار تومان بود. 
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت برنج‌های ایرانی پر محصول خوش‌پخت و بدون عطر تا ۳۳ هزار تومان در هر کیلو و برنج هندی تا ۲۸ هزار تومان در بازار کاهش یافته است. قیمت هر کیلوگرم برنج معطر در شهر‌های شمالی کشور حداکثر 80 تا 90 هزار تومان و حداقل قیمت برنج پر محصول نیز در محدوده 30 هزار تومان است.
بر اساس مشاهدات میدانی نیز در شهر تهران برنج پر محصول به قیمت 33 تا 59 هزار تومان و برنج‌های معطر نیز به 95 تا 110 هزار تومان کاهش یافته است. این کاهش قیمت بر روی برنج‌های خارجی نیز تاثیر گذاشته است به طوری که برنج‌های پاکستانی که کیلویی 35 تا 40 هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون با کف قیمت 28 هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین محمد قربانی؛ معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی درباره روغن خوراکی اظهار داشت: انجمن صنایع روغن اقدام به کاهش قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب کرده است که 10 درصد برای روغن‌های خوراکی و 15 درصد برای روغن‌های صنف و صنعت است تا تحریک تقاضا داشته باشند و بتوانند محصولات خودشان را به فروش برسانند. 
وی درخصوص عرضه شکر هم گفت: قیمت شکر در کارخانه طبق مصوب18 هزار تومان و قیمت فله حدود 20 هزار تومان است. به این قیمت 2500 تا سه هزار تومان برای فرآیند بسته‌بندی، اضافه می‌شود و همه طبق قانون موظفند که قیمت مصرف‌کننده را درج کنند.
بازار سیمان به ثبات رسید
بازار مصالح ساختمانی از جمله سیمان هم در روزهای اخیر به ثبات رسیده است. در این زمینه «علی محمد بُد»؛ کارشناس صنعت سیمان با اشاره به اینکه قطعی برق امسال برای صنعت سیمان زیاد نبود، اظهار کرد: در حال حاضر کارخانجات در وضعیت مناسبی قرار دارند. در شرایط فعلی عرضه و تقاضای سیمان در بازار متعادل شده و هر 50 کیلوگرم سیمان در بازار 55 تا 60 هزار تومان قیمت دارد. ضمن اینکه تدابیر لازم برای قطعی گاز کارخانجات با ارائه مازوت پیش‌بینی شده اما هنوز برای قیمت مازوت به توافق نهایی دست پیدا نکرده‌ایم.
وی با اعلام اینکه این کارشناس صنعت سیمان با اعلام اینکه در شرایط ثبات بازار نباید در بورس کالا رفتارهای غیرکارشناسی انجام داد، افزود: در برخی از مواقع  تغییراتی در عرضه و تقاضا برای مدیریت قیمت انجام می‌شود که این موضوع اثرات خود را در ماه‌های بعد بر بازار خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد فعلا نباید از تغییرات در بخش عرضه و تقاضا در بورس کالا اقدامی صورت گیرد.
کارشناس صنعت سیمان تصریح کرد: تولید سیمان در سال 70 میلیون تن است که حدود 12 میلیون سیمان و کلینکر صادر و مابقی صرف تامین نیاز بازار می‌شود اما باید این نکته را در نظر گرفت که 50 درصد نیاز داخلی سیمان صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود که اگر ساخت و ساز در کشور رونق پیدا کند مصرف سیمان در داخل کشور افزایش یافته و کارخانجات می‌توانند نسبت به افزایش تولید اقدام کنند.
اینستاگرام
وای بر دروغ - روغن 5 کیلویی 400 ت و برنج اشغال هندی 390ت خریدم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi