شناسه خبر : 93505
شنبه 09 مهر 1401 , 16:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرباز به پشتوانه ۶ ماه کار تحقیقی و پژوهشی شکل گرفت

نویسنده و کارگردان مستند- نمایش «سرباز» با موضوع شهادت سردار سلیمانی گفت: تنها، کار تحقیقی و پژوهشی برای تولید این اثر حدود شش ماه زمان از من گرفت.

 

سرباز به پشتوانه ۶ ماه کار تحقیقی و پژوهشی شکل گرفت

 ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ انتشار خبر ترور ناجوانمردانه سردار مقاومت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نه‌تن‌ها کشور ما که تمام جهان را در بهت فرو برد.

پارسایی در خلق نمایش «سرباز» در بازه زمانی حدوداً ۹۰ دقیقه‌ای با مخاطب خود از همان ابتدا شرطی را می‌گذارد که چالش عظیمی برای باورپذیری آن در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. او تمام مدت نمایش خود را به روایت ۲ ثانیه آخر از اصابت موشک شلیک‌شده از سوی پهباد آمریکایی به خودروی حامل حاج قاسم سلیمانی و همراه و هم‌رزم او؛ ابومهدی المهندس در خاک عراق خلاصه می‌کند.

مستند-نمایش پارسایی بخشی از اطلاعاتی که تا امروز کمتر به دلیل اهمیت اطلاعاتی آن در حوزه زندگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی رسانه‌ای شده بود را نیز به‌عنوان دستاوردی نو و بدیع به مخاطب معرفی می‌کند.

حسین پارسایی با بیان آنکه پیش از هر چیزی باید بگویم اجرای این اثر را توفیقی برای خود می‌دانم گفت: بعد از این رخداد همواره در ذهن من این مساله به عنوان اصلی مهم جاری بود که برای تولید اثری در این حوزه نباید چندان عجله کنیم و به سرعت در این حوزه دست به تولید سریال، فیلم یا تئاتری بزنیم؛ بنابراین از همان موقع با طرح همان دغدغه و ادای دین، شروع به تحقیقات، یادداشت برداری و فیش‌برداری کردم که چطور می‌شود درباره یک قهرمان ملی، اثری فراجناحی، مردمی با سویه‌های زیستی و مقاومتی تهیه کرد که باورپذیر باشد.

به‌طور طبیعی بین همه گونه‌های نمایشی به چیزی که رسیدم گونه مستند-نمایش بود. معتقدم که گونه مستند-نمایش بتواند بستر مناسبی برای طرح این موضوع باشد؛ آن هم شخصیتی که خودش اهل ستایش نیست و از چنین رفتار‌هایی همواره گریزان بود. شخصیتی که اهل مصاحبه نبود و ترجیح می‌داد که مرد میدان عمل و نبرد باشد. ترجیح می‌داد دست ارادتش را همواره بر سینه خود برای خدمت‌گزاری، وفاداری و علم‌داری نگه دارد.

پارسایی تصریح کرد: با همین رویکرد و هدف، نخستین گام برای تولید این اثر را برداشتم. تنها کار تحقیقی و پژوهشی برای تولید این اثر حدود شش ماه زمان از من گرفت تا به این نتیجه رسیدم که برای تولید نمایش سرباز در راستای شأن و شخصیت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گونه مستند-نمایش می‌تواند بهترین باشد؛ بنابراین شروع به نگارش کردم. بعد از حدود چهار ماه فعالیت و تحقیق، گفتگو با نزدیکان سردار و شهید بزرگوار راه مقاومت، کتاب‌هایی که درباره او چاپ شده بود، مطالب و اخباری که در رسانه‌ها منتشر شد بود، در نهایت اثر مستند-نمایش سرباز تولید و متولد شد.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi