شناسه خبر : 93652
سه شنبه 12 مهر 1401 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فوکوس: تحریم‌ها موجب رشد ۳۰ درصدی تجارت روسیه با ایران شد

یک نشریه آلمانی نوشت: ایران برای دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک می‌کند و به همین دلیل تجارت روسیه با ایران رشد چشمگیری پیدا کرده است.
فوکوس نوشت: با شدت گرفتن تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین، جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها به پوتین کمک می‌کند. روسیه در شرایط تشدید تحریم‌های غرب علیه این کشور می‌تواند از تجربه ایران در دور زدن تحریم به خوبی بهره ببرد.
نشریه آلمانی «فوکوس» به بررسی چگونگی الگوبرداری روسیه از «دانش» جمهوری اسلامی در زمینه دور زدن تحریم‌ها پرداخت و افزود: پیش از آغاز جنگ اوکراین، ایران بیش از هر کشور دیگر جهان تحت فشار تحریم بود. پوتین با تشدید فشارهای غرب در جست‌وجوی شریکان تازه تجاری و اقتصادی است و به نظر می‌رسد برای این منظور ایران، با سرنوشت مشابه از نظر درگیری با تحریم‌های شدید، گزینه مناسبی باشد. بر همین اساس اتفاقی نیست که مقصد نخستین سفر خارجی پوتین، پس از آغاز حمله به اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب، تهران بوده است. مطابق شواهد در هفته‌های گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه ۳۰ درصد افزایش یافته و قرار است این روند ادامه یابد.
روزنامه «دی ولت» هم در گزارشی درباره چگونگی استفاده روسیه از تجربیات جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها از سفر مدیران ارشد ۸۰ شرکت بزرگ روسی به تهران برای توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه خبر داد. گفته می‌شود شرکت روسی گازپروم قصد دارد در سال‌های آینده ۴۰ میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند و یکی از اقدام‌های متقابل تهران ارسال پهپادهای تهاجمی به روسیه است که گزارش‌هایی درباره استفاده از آنها در حمله به اوکراین منتشر شده است.
تحلیلگر هفته‌نامه فوکوس می‌گوید: جاذبه جمهوری اسلامی برای روسیه در شرایط کنونی فقط گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی و همکاری‌های نظامی نیست.
مطابق این گزارش «دانش» جمهوری اسلامی در زمینه دور زدن تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده برای صادرات نفت نیز برای روسیه از جاذبه و اهمیت زیادی برخوردار است.
با توجه به وابستگی شدید روسیه به درآمدهای نفتی، ترفندهای جمهوری اسلامی برای صادرات نفت با وجود تحریم‌ها می‌تواند برای مسکو بسیار سودمند باشد. یکی از این ترفندها خاموش کردن سامانه رهگیری نفتکش‌های حامل نفت ایران در آب‌های بین‌المللی و انتقال محموله‌ها به شناورهای دیگر است که ردگیری دقیق مبدأ و مقصد را با چالش رو‌به‌رو می‌کند. در بسیاری از موارد نفت ایران در دریا با نفت کشورهای دیگر مخلوط می‌شود و به این ترتیب امکان شناسایی محل استخراج آن به سادگی امکا‌ن‌پذیر نیست. افزون بر این معمولا نفتکش‌های فعال در این کار به وسیله شرکت‌های صوری ثبت شده‌اند و دنبال کردن رد آنها تقریبا ناممکن است.
در ماه‌های گذشته روسیه بیش از پیش برای صادرات نفت خود از این روش بهره می‌گیرد. روزنامه «وال استریت ژورنال» می‌گوید: از زمان حمله روسیه به اوکراین شمار نفتکش‌هایی که محل استخراج محموله آنها «نامشخص» اعلام شده، رو به افزایش بوده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi