شناسه خبر : 93692
پنجشنبه 14 مهر 1401 , 09:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بودجه فرهنگی کشور را به ۱۰ درصد بودجه عمومی می‌رسانیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هدف‌گذاری این کمیسیون این است که بودجه فرهنگی را به ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه عمومی برساند و اگر این اتفاق بیفتد، بودجه فعالیت‌های قرآنی نیز افزایش می‌یابد.

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره کم‌وکیف فعالیت‌های قرآنی در این استان، اظهار کرد: همانند سایر شاخص‌های فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی استان اصفهان نیز در تراز بالاتری نسبت به سایر استان‌ها قرار دارد، ولی از رونق سال‌های پیش، به‌خصوص با شیوع کرونا فاصله گرفته است و به بازنگری و بازسازی نیاز دارد.

وی افزود: دلیل از رونق افتادن فعالیت‌های قرآنی در استان را سیاست‌های نادرست ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دانم، این سیاست‌ها اولین بخشی را که به لحاظ فرهنگی مورد هجمه قرار داد، اجتماعات مذهبی بود. سیاست‌های این ستاد را از این لحاظ نادرست می‌نامم که در ورزشگاه آزادی اجازه داده می‌شد ۱۲۰ هزار نفر در کنار هم قرار بگیرند، ولی اگر قرار بود ۱۰ نفر در یک مسجد نماز بخوانند، حتماً باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این موضوع که فعالیت‌های قرآنی در مجموعه‌های مردمی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های متعددی نظیر مشکلات مالی مواجه بود، گفت: به مدت دو سال، عضو ناظر شورای سیاست‌گذاری توسعه فعالیت‌های قرآنی بودم و می‌توانم بگویم هر سال، مبلغی چند میلیاردی برای این فعالیت‌ها در مجلس تصویب شده است، ولی متأسفانه این شورا که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بودجه مذکور را عمدتاً به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد و مجموعه‌های مردم‌نهاد قرآنی کمتر از این بودجه‌ بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که ما وارد مجلس شدیم، بودجه فرهنگی نیم درصد بودجه عمومی کل کشور بود، ولی این بودجه برای سال جاری، به ۲,۷ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی حدود پنج و نیم برابر. هدف ما این است که بودجه فرهنگی را به ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه عمومی برسانیم و اگر این اتفاق بیفتد، بودجه فعالیت‌های قرآنی نیز افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام میرزایی در پاسخ به این سؤال که چرا در بودجه سال جاری، یک‌سری از ردیف‌های قرآنی حذف شد، گفت: امسال، سیاست دولت مبتنی بر تجمیع‌سازی بود، برخلاف سال‌های پیش که هر دستگاهی تکلیف اختصاصی داشت، امسال تعدادی از ردیف‌ها تجمیع شد و مبلغ عمده‌ای در اختیار بعضی از نهادها قرار گرفت تا آنها این مبلغ را بر اساس ردیف‌های پیشین توزیع کنند. در واقع، بودجه کاهش نیافت، بلکه نحوه و مسیر تخصیص آن تغییر کرد و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور وظیفه نظارت بر این امر را به عهده دارد.

وی درباره وضعیت فرهنگی استان اصفهان نیز اظهار کرد: به برکت حوزه‌های علمیه، کانون‌های قرآنی و فرهنگی، گلستان شهدا و تخت فولاد که مضجع اولیا، انبیا و بزرگان دین و محل آمدوشد ملائکه الهی است و نیز سابقه معنوی مردم اصفهان که دعا و زیارت در میان آنها رواج قطعی و جدی دارد، در مجموع، وضعیت فرهنگی استان و کلان‌شهر اصفهان نسبت به نظایر خود در داخل و خارج از کشور بهتر است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: یکی از ویژگی‌های اصفهان این است که شما نمی‌توانید یک روز در سال را پیدا کنید که در این شهر، مراسم مذهبی و روضه وجود نداشته باشد. البته وضعیت فرهنگی استان با شرایط مطلوب فاصله دارد و رضایت‌بخش نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که ظرفیت‌های موجود در اصفهان چقدر در سیاست‌گذاری‌ها و تدوین قوانین راجع به مسائل فرهنگی نمود پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر، چهار نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، اهل استان اصفهان هستند و اگر به نهادها و سازمان‌های مختلف مراجعه شود، چنین ظرفیتی در ترکیب اعضای آنها نیز به چشم می‌خورد. تصمیمات کمیسیون‌های مجلس بر حسب قانون‌گذاری و نظارت، در مقیاس ملی صورت می‌گیرد، ولی سفرهای استانی نیز دارند و یکی از سفرهای کمیسیون فرهنگی مجلس به استان اصفهان بوده که مصوباتی نیز در پی داشته است. البته عمده مصوباتی که تاکنون به نتیجه رسیده، به حوزه ورزش مربوط می‌شود.

منبع: خبرگزاری بین المللی قران
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi