شناسه خبر : 93712
پنجشنبه 14 مهر 1401 , 13:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تنها گریه نکن /عکس

فاش‌نیوز - این کتاب به قلم زیبای اکرم اسلامی، نگاهی کوتاه بر روزها و ساعات و لحظه‌های بانویی است که عمر پر‌فراز و نشیب او، چه در مبارزات شب‌شکن دوران انقلاب و چه در روزهای دفاع مقدس سرشار از ولایتمداری است؛ و فرجام شیوه زندگانی او فرزندی است که با شهادت خود اندوهی لبریز از افتخار را برای مادرانه‌های قصه رقم می زند.

 

اکرم اسلامی

این کتاب در سال 1399 به همت انتشارات حماسه یاران منتشر شد.

کتاب تنها گریه کن روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است. کتاب «تنها گریه کن» یک‌سال‌ونیم دیدار و گپ‌وگفت نویسنده با اشرف‌سادات منتظری است. دیداری که به گفته خود نویسنده دیگر فقط برای مصاحبه نبود، به یک اشتیاق تبدیل شده بود که حتی بعد از پایان مصاحبه‌ها هم ادامه داشت. بخش پایانی کتاب آلبوم تصاویری دیدنی از اشرف‌سادات منتظری و شهید محمد معماریان است.

«تنها گریه کن»، از آن کتاب‌هاست که به‌راحتی می‌توانید آن را در یک نشست بخوانید؛ از بس که روان و لطیف و اثرگذار است. صبر کنید! شاید هم اصلاً نتوانید آن را به‌راحتی در یک نشست بخوانید؛ از بس که لطیف و اثرگذار است! شاید لازم شود بعد از هر فصل، چندلحظه چشم‌هایتان را ببندید و به آن‌چه خوانده‌اید، فکر کنید و بگذارید حظّ روایت این زندگی در شما ته‌نشین شود. شاید دلتان نیاید این ده‌ فصل زود تمام شود و دوست داشته باشید در هوای خوش آن بمانید. مثلاً، به نام فصل‌ها فکر کنید که در غایت زیبایی و خوش‌سلیقگی‌اند؛ از « ادخلوها بسلام آمنین»‌ی که دروازۀ ورود ما به این زندگی‌ست گرفته تا «بارش ستاره‌ها» و «به تمام جان حاضر».

مادری که در دوره مبارزات انقلابی، فردی بودند که در رأس مبارزان انقلابی شناخته می شد. در تهران و قم دائم در حال فعالیت و مبارزه بود. در زمان جنگ نیز منزل قهرمان کتاب تنها گریه کن به پایگاهی برای انجام کمک های پشت جبهه تبدیل می شود. خانم ها در آنجا جمع می شدند و به فراخور کاری که آن روز بوده، همکاری می کردند. خانم منتظری می‌گفتند که نه تنها خانم ها که سعی می کردم آقایان را نیز برای انجام این کارها همراه کنم و همه این ها قبل از این بوده است که ایشان مادر شهید شود. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که خانم منتظری یک زن خانه دار است، اما چون فرد دغدغه مندی است و حوادث پیرامونی برایش اهمیت دارد، دائم در پی این است که بفهمد در این شرایط چه کاری از دست او برمی آید.

این کارها لزوماً کارهای سنگینی نبوده است، ایشان حتی کارهایی را که شاید به نظر ما کوچک بیاید نیز برای پیش برد امور انجام می‌داد و دریغ نمی کرد؛ مانند سبزی خشک کردن، قند شکستن و … . همان کار معمولی را انجام می دهد، نه کمال گرایی دارد که بگوید من فقط باید کارهای ویژه ای انجام دهم و نه آدمی است که بگوید هرجا یک متولی دارد و این وظیفه ما نیست. از همان قدم های کوچک شروع می کند و به دلیل اخلاصی که دارد، خدا به حرکت ایشان برکت می‌دهد و این کارها ادامه دار شده است.

 

اشرف سادات منتظری

 

متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب تنها گریه کن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با شوق و عطش، این کتاب شگفتی ساز را خواندم و چشم و دل را شست‌وشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت. هیچ سرمایه معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه مادرانه به آن نیاز داشت.

۱۰ اسفند ۱۳۹۹

*به کوشش الهه مشهد

 

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi