شناسه خبر : 95249
شنبه 21 آبان 1401 , 15:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طی نامه ای خطاب به رئیس سازمان بنیاد شیدو امور ایثارگران تشریح شد

مشکلات آموزشی فرزندان ایثارگران و چند پیشنهاد

چتر تلاش های خادمان و مسوولان فرهنگی بنیاد از گستره وسیع فعالیت های آموزشی، پرورشی و حمایت های همه جانبه وسیع و هدفمند چنان محدود شده که صرفا پرداخت شهریه در دانشگاه های غیر انتفاعی، آزاد و دوره شبانه در دانشگاه های سراسری و تسهیلات آموزشی در سطح افزایش مدت تحصیل ترم های مجاز برای مشروط شدن و حذف تعدادی نمره ردی برای افزایش معدل و ...

فاش نیوز - بررسی بخشی از مشکلات و معضلات مدارس و تحصیلات تکمیلی شاهد و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آنها محتوای نامه یک استاد و همچنین مدیر امور ایثارگران دانشگاه شیراز است که خطاب به دکتر قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نگاشته شده است.

کتن کامل این نامه در ادامه از نظرتان می گذرد.

استاد عزیز، جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
معاون محترم رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران
سلام علیکم؛
با کمال احترام و آرزوی توفیق مضاعف و تحقق کامل ویژگی های ائمه اطهار(ع) که شأنشان حق و صدق و رفق است و تشکر از اختصاص وقت گرانبهایتان به شنیدن صحبت هایم در باره اشکالات نحوه اجرای طرح تحصیلی شاهد و عذرخواهی بابت تأخیر در تبدیل آن به نوشتار، اکنون در نهایت احساس اضطرار و رنج از کاستی ها، بلکه نقض غرض و اهداف حاکم بر کیفیت هزینه کرد بیت المال در این طرح به استحضار می رساند:
برداشت حقیر از اهداف طرح شاهد شناسایی و شکوفایی استعدادهای تحصیلی و... در فرزندان ایثارگران از دوره پیش دبستانی تا انتهای دانشگاه به منظور تربیت مدیران لایق، متخصص و متعهد برای اداره کشور در آینده بوده است که در این راستا روزی مهدها و مدارس و دانشگاه شاهد نگین درخشان در گستره تعلیم و تربیت کشور بودند که آحاد جامعه اعم از ایثارگر و عادی اولین گزینه ترجیحی‌شان برای یادگیری یا حتی خدمت، این موسسات بود.

اکنون مهدها که به دلیل عدم نیاز تعطیل شدند و سطح و کیفیت بالای آموزش در مدارس شاهد حفظ نشده و به تبع آن، رغبت جامعه حتی خانواده های ایثارگران به سمت مدارس غیرشاهد افزایش یافته است و چتر تلاش های خادمان و مسوولان فرهنگی بنیاد از گستره وسیع فعالیت های آموزشی، پرورشی و حمایت های همه جانبه وسیع و هدفمند چنان محدود شده که صرفا پرداخت شهریه در دانشگاه های غیر انتفاعی، آزاد و دوره شبانه در دانشگاه های سراسری و تسهیلات آموزشی در سطح افزایش مدت تحصیل ترم های مجاز برای مشروط شدن و حذف تعدادی نمره ردی برای افزایش معدل و ...را پاسخگوی همه رسالتمان برای تحقق اهداف طرح شاهد تلقی می کنیم. آنگاه بانگ وامصیبتا از این رفتار هویت گریزی فرزندان ایثارگر، به ویژه قوی از نظر علمی را سر داده، در پی کاوش دلیل آن نیستیم؛ در حالیکه یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به عزت، خودکفایی، علم و تولید نافع و تربیت نیروهای جهادی و ایثارگر شناسایی، تقویت و حمایت از نیروهای نخبه و مستعد ایثارگر از همان ابتدا، دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان است که متاسفانه بر خلاف تاکید ماده 67 قانون ایثارگران، با دلیل توجیهی نبود بودجه کنار گذاشته شده و صرفا به برگزاری جلسه تقدیر از رتبه های زیر صد کنکور اکتفا می شود! بدون اینکه به این دو سوال پاسخ روشنی داده شود؛ اینکه برای پرورش این استعداد چه کردیم و سهم نظام، به ویژه بنیاد در کسب این رتبه چقدر بوده و آیا اگر درست کارمی شد، تعداد آنان افزایش نمی یافت؛ و از همه مهمتر رابطه بین بنیاد به عنوان نماینده دلسوز نظام و حامی دائمی با ایشان تحکیم نمی شد؛ و اکنون مسوولیت این خسارت یعنی از دست رفتن سرمایه انسانی به عهده کیست؟

سوال بعد اینکه بعد از شناسایی و تشویق ایشان با هدیه ای مادی و گذرا یا به عبارت دیگر، التیام آلام وجدانی رها کردن آنان در آینده، قرار است برای شکوفاتر کردن استعدادهای ایشان چه بکنیم؟  
با این روش برخورد، فلسفه حمایت از این عزیزان و اختصاص سهمیه را از هدف اصلی که تقویت روحیه احساس مسوولیت و قدرشناسی و تلاش بیشتر در جهت آرمان های پدر ایثارگر در فرزندان بود، به مطالبه‌گری غیرمنطقی و اهمالگری و بی‌مسوولیتی و فرار از کار جدی و رفع تکلیف و ... تبدیل شده است.
بخشی از راه حل و پیشنهادها:
1-  تشکیل پرونده و شناسنامه فرهنگی برای تک تک فرزندان و همسران جانبازان و شهدا.
2-  گروه‌بندی عزیزان در رده های سنی، جنسیتی، تحصیلی؛ فرهنگی مختلف و نیازسنجی و تدوین برنامه ویژه هرگروه.
3- اختصاص سرانه مالی مختلف برای هر فرد در گروه های مختلف تحصیلی از دبستان تا انتهای دانشگاه با توجه به رتبه تحصیلی و میزان تلاش و بهره‌وری (عکس شرایط کنونی که دانش آموزان و دانشجویان ساعی رها شده اند؛ بجز توجه مقطعی نمایشی در جشنواره های سالانه و پرداخت(بصورت کمیته امدادی) شهریه برای دانشجویان ضعیف در دانشگا های ضعیف)!
4- توجه همه جانبه مالی، خدمات فرهنگی و در گستره عمر از پیش دبستانی تا انتهای دانشگاه برای هویت آفرینی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.
5- شناسایی و احصای همه دانش آموزان استعدادهای درخشان که در دو مقطع دوره اول و دوم مدارس تیزهوشان، فرزانگان و سمپاد در کشور در حال تحصیل هستند و بدون داشتن سهمیه، صرفا با عنایت حق و تلاش و همت خودشان توفیق حضور و عزت آفرینی برای گروه و نهاد و هویت ایثارگری با تاسی به شیوه زیست اسوه های دین و تشیّع، از ائمه اطهار گرفته تا مقام عظمای ولایت و سربازان بی‌ادعا و مجاهدی چون سردار دل ها بعضا در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، حدود هجده تا نوزده ساعت مطالعه می کنند تا فرمان خدا و وعده نصرت الهی برای تقویت توان و قوای علمی موثر در جهت بنیان و تقویت تمدن اسلامی را اطاعت کرده باشند و شهریه این مدارس را به رغم اینکه جامعه هدف طرح شاهد است باید یا از محل بودجه مربوط به تغذیه و ملزومات اولیه حفظ حیات خود و دیگر اعضای خانواده بدهند و یا برای گرفتن تخفیفی اندک، دانش آموز و پدر ایثارگرش تحقیر شوند.

در حالیکه برای شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد و مازاد که نتیجه خروجی و مولد و موثر و مشکل‌گشا بودن، بجز تولید مدرک آنها زیر سوال است، سخاوتمندانه سالانه رقم هنگفتی هزینه می شود؛ ولی سرمایه های اصلی را این گونه از دست می دهیم و گاهی دشمن در شناسایی و حمایت از این استعدادها گوی سبقت را از ما مدعیان ... می رباید!

شگفتا که زمانی این رویه حاکم است که ندای مهرورزانه و امیدبخش رهبر فرزانه‌مان مبنی بر کوتاه نیامدن از حمایت از قشر نخبه تا پای جان طنین افکن است. والله راحت خوابیدنمان عجیب است، تعلل در رسیدگی، این سرمایه ها را بیشتر از ما می گیرد.

اکنون دستور دهید لیست فرزندان در حال تحصیل در مدارس سمپاد و مدارس خاص مانند انرژی اتمی و .. را به شما بدهند؛ تا علاوه بر تامین شهریه های عقب افتاده آنان، ترتیبی اتخاذ گردد تا به بنیاد و نظام و رهبری و نخبگان ایثارگر در دانشگاه ها وصل شوند و مددکاران، مشاوران، گروه برگزار کنندگان اردوها و... برای حفظ و ارتقاء روحیه تلاش با جهت الهی، هنر خود را نشان دهند تا از این دیرتر نشود و بیش از این موجب یاس و انزوا و بی یاوری و از همه بدتر، احساس وجود تعارض و دوگانگی در ادعاها در قوانین حمایتی مصوب و آنچه عمل می شود و خدای نکرده تعمیم این نتیجه‌گیری به تمام اصول و وعده های نظام و خادمان به آنان دست ندهد. در غیر اینصورت همان خواست دشمن (شیطان درون و برون) و نقطه مقابل منویات حضرت امام، رهبری معظم و شهدا و... محقق خواهد شد.  

باتشکر و تجدید احترام و عذرخواهی از اطاله کلام.

* جواد ملازاده (دانشیار و مدیر امور ایثارگران دانشگاه شیراز)

اینستاگرام
سلام آقای دکتور لطفا با جانبازان اصل در رکن اصلی بالای 50در صد حداقل تریم وکیل یک جانباز 20درصد در دومیدانی مسابقه می دهند مثل آنها به اینها هم بها بده جانبازی که هر دو دستش فلج ونیز به کمر که قادر به تحرک نیست وار کش به پا جانباز 65در صد با ید تو خیابان ها برای وسیله باید از امت مردم کمک بگیرند
جای تاسف است که مدارس شاهد از جانباز معسر که به سختی گذران زندگی می کند بابت ثبت نام فرزندش مبلغ 900 هزار تومان طلب می کنند.
سلام عزیزان جانبازان بد نیست بدانیم همین حالت استقلال و همطرای پرداختی که در حال اجراست همه ماها اول خدا دوم دستور خود حضرت آقاست برای ما جانبازان و همه ماها جانبازان و ایثارگران از لطف سید آقاست با دستور مبارکشان دادند. ما جانبازان بالاخص بالای 50در صد برای خودرو هم در برنامه توسعه پنج ساله بخش دوم وهم در سال 1400. وهم در سال 1401 قانون داریم
باز هم بگویم قانون شفاف داریم ولی قانون شکن هم داریم

عزیزان می دانیم این نوشته هم پاک می کنند البته ما که دست بر دار که نیستیم
بسیارعالی ومتین .دست مریزاد.
الآن برای شهریه فرزندمان در مدرسه شاهد کلی خواهش می کنیم که مقداری تخفیف بدهند.
اما درعوض تا دلتان بخاد افراد غیر ایثارگردرمدارس شاهد تحصیل می کنند.
اگر مدارس برای ایثارگران است فرزندان غیر ایثارگردرمدارس شاهد چکارمی کنند؟
چرا به جای گرفتن شهریه ودرعوض کیفیت پایین آموزش مدارس را مختص ایثارگران نمی کنید.چرا شهریه می گیرید وآن هم شهریه اجباری که گاهی ایثارگر توان پرداخت آنرا ندارد.!!؟
مدارس شاهد با کیفیت پایین آموزشی رفته رفته نقش کم رنگی در تربیت نسل جدید ایثارگرودرس خوان وآینده سازخواهدداشت.
تادیر نشده باید درنظام آموزشی وحتی تربیتی مدارس شاهد بازنگری وسرانه اعتبارات آنها چندبرابر شود.
اگر می خواهید نسل ایثارگر وپرتلاش بسازید باید نه تنها ازفرزندان ایثارگر شهریه نگیرید بلکه آنها را با پرداخت مبالغی بصورت ماهیانه به درس وتلاش تشویق نمایید.واین کارا تا اتمام تحصیلات عالی دانشگاهی تداوم دهید.
وگرنه رفته رفته مقوله ایثارگران با مرگ نسل گذشته به دست فراموشی سپرده خواهد شد و آنچه می ماند تعدد جوانان لاقید به فرهنگ غنی ایران واسلام وایثارگری و...خواهد بود.
بذر مناسب را امروز اگر نکارید فردا چیزی برای درو نخواهید داشت.
چیزی که بنده ی ناچیز در جامعه می بینم ولمس می کنم نارضایتی ویا به عبارتی کم توجهی به مقوله ایثاروشهادت وفرهنگ ایثارگری وامورمرتبط یاآن در میان فرزندان ایثارگر رو به رشد است واین جای نگرانی شدید دارد.
زمانیکه رتبه های برتر سهمیه ها را بررسی کنید میبینید که رتبه های برتر مربوط به کلانشهرهاست و در مدارس خاص و با امکانات هم تحصیل کرده اند که حتی بدون سهمیه هم رتبه های خوبی دارند ، که البته تعداد کمی هستند و همین رتبه برترها نشان میدهد که سهمیه دادن از اساس اشتباه است .حالا اگر سهمیه هم میدهید حداقل به حق و بر اساس منطق باشد مثلا فرزند جانباز ی که پرستار پدرش است ودرصد ۷۰ دارد را می آیند بافرزند جانباز ۲۵ درصد مقایسه میکنند که مشکل اساسی که بچه را درگیر کند وجود ندارد وشاید لزومی ندارد سهمیه بگیرد بعد از آنطرف فرزند جانباز زیر ۲۵ درصد اعصاب را رها کرده اند که همیشه در خانه با مشکلات پدر درگیر است.... با دادن یک سهمیه۵ درصد ناچیز !! بعد اسمش را هم عدالت میگذارند؟؟ ... ودو سهمیه ساخته اند با مرز عدد ۲۵ ..‌.اما اصل قضیه این هست که قبولی با سهمیه بالای ۲۵ درصد با حد نصاب ۷۰ درصد نمره را گذاشته اید که با آمار کم جانبازان بالای ۲۵ درصد رتبه های پایین هم به دانشگاه میرسند آنوقت توقع دارید این همه مشروطی و ترک تحصیل ... در دانشگاه ها نباشد؟ چطور وقتی یک نفر پایه ضعیفی دارد به دانشگاه راه پیدا میکند؟ با همین سهمیه ها که فقط به زور میخواهند بچه جانباز فقط قبول شود!! این که نشد کمک !!به جای سهمیه امکانات آموزشی بدهید . خود آموزش بنیاد میداند دقیقا چه خبر است ... اصل پذیرش مشکل دارد ، یک مقایسه کنید وضع سهمیه بالای ۲۵ و زیر ۲۵ ها را .... این چه طرز قبولی است ؟چرا اجازه نمیدهید همه فرزندان جانباز با هم سنجیده شوند؟ زیر ۲۵ درصدهایی هستند که رتبه های بسیار بهتری دارند اما طبق قانون ناکارآمدی که وضع کرده اید اجازه ندارند از سهمیه بالای ۲۵ درصد ها استفاده کنند حتی اگر استعداد بیشتری داشته باشند حقشان ضایع میشود..... بعد هم مردم که میگویند با سهمیه قبول شده اند انتظار نداشته باشید مسخره نکنند !! این فاجعه را به بار آورده اید .....لااقل حد نصاب را بالا ببرید و سهمیه ها را یکدست کنید تا هر کس نمره بالا تری دارد قبول شود .... این مسائل به پای همه جانبازان نوشته میشود و سنگینی نگاه و دید بدی که ایجاد شده تا حد زیادی متاسفانه درست است .... خدا کند یک مقدار سنجیده تر عمل کنید و اینقدر هم روی درصدها موضع نگیرید .. باور کنید مرز بندی ها در سهمیه ها کار اشتباهی بود....
بنده خودم جانبازم. فرزندم باید درس بخواند و اینکه بدون درس خواندن و صرف پول بیت المال فقط بخواهد مدرک بگیرد به درد نمیخورد ، اشتباه بنیاد و قانونگزاران است که زمینه سهل انگار شدن و سو استفاده و خدای نکرده درس نخواندن صرفا با اسم جانبازی پدر را فراهم کرده اند. اما حق آنست که با استعدادها به جایگاه خودشان برسند نه فقط صرفا با سهمیه باشد .... . تلاش مهم است حالا در کنار سهمیه که کمکی برای نواقص زندگی فرزندان است نه فقط تکیه بر سهمیه!! اگر یک مقدار شرایط پذیرش کنکور را جدی تر و از سطح علمی بالاتری انجام میدادند ، خودبه خود رقابت سازنده فرزندان ایثارگر و پیشرفتشان بیشتر میشد. مجلس قانون پذیرش سهمیه ها را اصلاح کند.
بنیاد برای زیر ۲۵ درصد های معسر چه کار کرده؟ فرزند با استعداد و نخبه زیر ۲۵ درصد چه حمایتی کردید تا به حال ؟ فقط اگر بالای ۲۵ درصد باشند باید حمایت بشن؟ آیا این طرز فکر شما مسئولان درسته؟؟ چرا جانباز بالای ۲۵ درصد که وسع مالیش را هم دارد باز هم باید در پرداخت هزینه ها ی دانشگاه از بنیاد کمک بگیرد ، اما زیر ۲۵ درصد معسر در پرداخت هزینه هیچ کمکی نمیشه؟ واقعا انصافه؟ روی چه حسابی قانون ساختید ؟ قانون سهمیه ها ناعادلانه و کاملا پر از تبعیض است ، چه برسه به هزینه دانشگاه ها....پیش چه کسی شکایت ببریم؟ خودتان قضاوت کنید
برا بالای 25 درصد چیکار کردن مگه؟ بگین
فرزندان جانباز زیر 25 درصد سختی نمیکشن ک بهشون سهمیه بالای 25 درصد بدن
به خودتون ک جانباز هستین و زیر 25 درصد هستین میتونن بدن
اما به فرزندانتون ک سختی نمیکشن ن نمیتونن بدن تمام
شما از زندگی جانباز زیر ۲۵ درصد اعصاب وروان چه میدانید ؟ از نظر شما فرزند جانباز ی که درصد ۲۵ دارد واین درصد صرفا برای یک ترکش در پا بوده و عملا در زندگی مشکلی که فرزندانشان را درگیر نکرده ، شاید اگر بعد این همه سال درصد هم بگیرد زیر ۲۵ شود!!! پس سهمیه الزامی داشته به فرزند این فرد بالای ۲۵ داده شود؟؟ نخیر.....وگرنه هر کس ۲۵ درصد شد نیاز به سهمیه دارد؟؟؟ حالامقایسه کنید با یک جانباز اعصاب که درصدش زیر ۲۵ است اما فرزندان شبانه روز با پدری که تعادل ندارد و همه زندگیش تباه شده حتی شغلش را از دست داده و معسر شده سر میکنند و رنگ آرامش را در زندگی ندیده اند، میدانید معسر یعنی چه؟؟واقعا چه کسی مستحق سهمیه است؟؟ مشکل از مسئولان است که سهمیه ها را به جانبازانی باید میدادند که واقعا فرزندانشان درگیر هستند چه بالای ۲۵ و چه زیر ۲۵ درصد. و بعد هم تصور بالای ۲۵ ها این است که زیر ۲۵ ها مشکل ندارند؟! احیانا اگر تصور اشتباه این است که زیر ۲۵ درصدها جای بالای ۲۵ درصدها را پر میکنند نگران نباشید و به قدر همتتان تلاش کنید نتیجه میگیرید. همانطور که در زمان اصلاح سهمیه ها برخی مسئولان سو استفاده گر از ادغام و یکی شدن سهمیه ها ترسیدند و به نفع خودشان اجازه اصلاح سهمیه هار ا به بهانه های مختلف ندادند . اما نتیجه این افتضاح در قبولی با سهمیه ۲۵ درصدی حالا دیده میشود.... فاش نیوز عزیز مطلب بالای ۲۵ ها را ثبت میکنید این مطلب زیر ۲۵ را هم ثبت کنید. کاش همدیگر را درک میکردیم و اینقدر ندانسته بر سر زیر ۲۵ درصدها نمیزدید.
پس فرزندان جانباز زیر ۲۵ سختی نمیکشند؟ شما از کجا میدانید؟خیلی از زیر ۲۵ درصدها زندگیشان صفر است .... مقصر کسانی هستند که از جانبازان زیر ۲۵ دفاع نمیکنند، اتفاقا خیلی از زیر ۲۵ درصدهای معسر باید در اولویت سهمیه قرار میگرفتند، نه صرفا جانباز ۲۵ درصد .چرا تا بحث سهمیه ها میشود بالای ۲۵ درصدها نگران میشوند؟ اگر روزی قرار بر اجرای عدالت باشد حق با معسران است نه جانبازنماهایی که صرفا درصد گرفته اند،خیلی از ۲۵ درصدها را میشناسم که نیاز به سهمیه نداشتند اما سهمیه گرفتند . چطور جانباز ۲۵ را با ۷۰ و۵۰ مقایسه نکردید؟ اینها هم با هم برابرند؟ ۲۵ معسر با ۲۵ درصد شاغل با مجروحیتی که برایش مشکل ساز نبوده با هم برابرند؟ آن عدالت واقعی که باید در سهمیه ها باشد را ندیدم .معسرها باید کمک میشدند اما به خاطر کمی بودجه زیر بار نمیروند ، انواع جانبازان را دیدم اما آخرش چیزی که هست فقط بی عدالتی است..چطور آزادگان با جانباز ۲۵ برابرند اما جانباز زیر ۲۵ درصدنه؟!! مشکلات کمتری دارند؟ قوانین سرتا پا اشکال دارد .
"سهمیه واقعی "، " تحصیل رایگان" ، "انتقالی دانشگاه"،و....آیا اینها امکانات منحصر به درصدهای بالای ۲۵ نیست؟؟ کاش یک فکری هم برای انتقالی دانشگاه برای فرزندان جانباز معسر زیر ۲۵ میکردند ، آخه سهمیه درست ودرمون که نداریم ، هزینه دانشگاه هم نداریم، هیچ فکری هم که به حال و روز ما فرزندان نمیکنید، حداقل اگر با انتقالی به شهر نزدیک یا شهر خود موافقت میکردند از مخارج و هزینه های اضافی باری از دوش خانواده معسرها بر میداشتید.... آیا انتقالی دادن هم بار مالی دارد؟ خیلی از جزییات قانون ها درباره جانبازان زیر ۲۵ معسر باید اصلاح بشه، کجاهاشو بگیم ؟ همه اش پر نقص و ایراده .فاش نیوز لطفا برسون به گوش مسئولان .
باسلام جناب قاضی زاده آمده که پول بیت‌المال پس انداز کنه نه درشرکت های زیرپوشش بنیاد که درپیکره آموزش و فرهنگ جامعه اومده بیشترشهریه دانشگاه‌ها راقط کرده بخدا وقتی گفتن آقای رئیسی قاضی زاده رابه جای آقای اوحدی گذاشته لرز این روزها درجان من افتاد گفتم زندگی ایثارگران مختل میشه با این اقااگه خودش این دستور داده که وای به حال خانواده ایثارگران اگه اطلاع نداره که بازوای به حال ما
درود،،،بسیار منطقی مطالب را بیان نموده اید،،،،وقتی باد می کاریم باید طوفان درو کنیم،،یکی از مسائل مهم ایثارگران در سالهای اخیر بی توجهی به مسائل فرهنگی واجتماعی جامعه ایثارگری بخصوص فرزندان این گروه که همواره باید سمبل و الگویی برای دیگران باشد و گاهی خود این فرزندان از پدرانشان سوال می کنند که چرا توجهی نمی شود ،،،بنظر بنده کمیته امداد ره بهزیستی در خدمات وکمک به جامعه خودش در بعضی مواقع جلوتر است،،،چگونه می خواهیم فرهنگ ایثار وشهادت را حداقل در جامعه ایثارگری حفظ ونشر دهیم، باید فکر اساسی کرد که فردا خیلی دیر است،،،،
چایکاه‌بسیج کجا است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi