شناسه خبر : 95278
یکشنبه 22 آبان 1401 , 10:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بهبود محیط کسب و کار در نظرسنجی فعالان اقتصادی

محیط کسب و کار پس از یک دوره طولانی رکود، در تابستان امسال وارد دوره بهبود شده است. این ارزیابی درباره بهبود شاخص کسب و کار، پس از جدیدترین نظرسنجی از فعالان اقتصادی منتشر شده است.
بر اساس نتایجی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از پایش ملی محیط کسب و کار ایران در تابستان ۱۴۰۱ منتشر کرده، رقم شاخص ملی در این فصل ۵،۸۸ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۴۰۱ با میانگین ۶،۰۷ ) مساعدتر است. 
محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاهها قرار دارند؛ عواملی نظیر قوانین و مقررات‌، میزان بارندگی‌، فرهنگ کاری در یک منطقه و... که در کشورها و مناطق جغرافیایی گوناگون‌، در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند. 
براساس یافته‌های طرح‌، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاههای اقتصادی شرکت‌کننده در فصل تابستان ۱۴۰۱ معادل ۴۱،۱۵ درصد بوده که نسبت به همین میزان در بهار ۱۴۰۱ (۳۹،۵۱ درصد ) با افزایش ۱،۶۴ واحدی مواجه شده است. فعالان اقتصادی به طور متوسط‌، میزان تاثیر کرونا بر کسب و کار را ۴،۷۹ ارزیابی کرده‌اند.
نتایج پایش ملی محیط کسب و کار ایران در تابستان امسال عدد 5/88 (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) را به عنوان شاخص کل به دست می‌دهد که مساعدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته یعنی بهار است که در میانگین 6/07 قرار داشت. این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش‌، وضعیت برخی مولفه‌های موثر بر محیط کسب و کار ایران در تابستان امسال مساعدتر شده است.
 در ارزیابی شاخص محیط کسب وکار هر چه رقم شاخص به سـمـت عـدد ۱۰ نزدیکتر شود‌، به معنای افت این فضا و نامساعد بودن آن است. 
نکتـه قـابـل تـأمـل کـه مـی‌تـوان از این پایش به‌دست آورد ایـن اسـت کـه نـرخ 5/88 درصد شاخص محیط کسب وکار در تابستان سال ۱۴۰۰‌، کمترین نرخ این فضا نسبت به فصل زمستان بوده است و نسبت به فصول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نیز از روند مساعدتری برخوردار بوده است. 
جدیدترین پایش محیط کسب و کار نشان می‌دهد که کرونا در تابسـتان سـال جاری‌، 4/79 واحد بـر محیط کسب و کارها تاثیر گذاشته که این رقم نسبت به 5/11 واحد در بهار همین سال کاهش یافته است. همه‌گیری کووید-۱۹ یکی از عوامل نامساعد شدن فضای کسب و کار در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بوده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi