شناسه خبر : 95318
دوشنبه 23 آبان 1401 , 10:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۶۰ میلیارد دلار از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی صرف جنگ اوکراین شده است

گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا بیش از 60 میلیارد دلار سلاح و پول نقد از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به دولت زلنسکی در اوکراین کمک کرده تا بتواند روسیه را شکست دهد.

262 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره، بحران انرژی، کمبود مواد غذایی، تورم و رکود اقتصادی در اروپا و آمریکا بخشی از تبعات ویرانگر و خانمان سوز این جنگ بوده است. آمریکا و اروپا طی این مدت با کمک‌های گسترده خود به اوکراین به شعله‌ور شدن آن کمک کرده‌اند و بعد از مواجهه با عتراض‌های مردمی و خسارت‌های سنگین، به کیف علنی و پنهانی فشار می‌آورند تا با مذاکره این مشکل را حل کند. در آمریکا به گفته مقامات این کشور اقتصاد سال آینده میلادی وارد «رکود شدید» می‌شود و به همین دلیل به مردم توصیه شده از هم اکنون برای پس‌انداز بیشتر از هرگونه مخارج غیر ضرور خودداری کنند. کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها در صورت از دست‌دادن شغل اصلی خود، پس‌انداز کافی برای دخل و خرج حداقل سه ماه خود را نخواهند داشت. همچنین به احتمال زیاد میزان تورم در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش خواهد یافت و به بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته خواهد رسید و این در حالی است که دولت بایدن همچنان اصرار دارد به کمک‌های نظامی و نقدی خود به زلنسکی ادامه دهد.«اسپوتنیک» در این باره نوشته «آمریکا طی 8 ماه گذشته بیش از 60 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین رسانده است. اما ۶۰ میلیارد دلار در آمریکا چقدر است؟ به عنوان مثال صنعت ضبط صوت آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی 15 میلیارد دلار و کل صنعت تولید فیلم و ویدئو در همان سال ۲۵.۱ میلیارد دلار درآمد داشته است. به گفته سازمان مردمی غیرانتفاعی پایان دادن به بی‌خانمانی در آمریکا حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد و به عبارت دیگر، ۶۰ میلیارد دلار برای خرید تقریباً تمام سرگرمی‌های تولید شده در آمریکا در یک دوره یک ساله کافی است به علاوه یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور را حل می‌کند در عوض کاخ سفید این پول را به اوکراین فرستاد.»
اسپوتنیک می‌افزاید: «سیاست کاخ سفید در مورد اوکراین از کانون توجه مخالفان سیاسی داخلی بایدن دور نمانده است؛ زیرا افزایش هزینه سوخت، تورم و نگرانی‌ها از رکود اقتصادی، ایمان به رهبری مفید رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را نزد مردم تضعیف کرده و جناح جمهوری‌خواه را در موضوع برتر قرار داده است. مارجوری تیلور‌گرین نماینده جمهوری خواه جورجیا هفته گذشته در یک سخنرانی در میان طرفدارانش در آیووا گفت: حتی یک پنی دیگر به اوکراین نخواهند داد. ده‌ها تن از قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه از جمله ۵۶ نفر در مجلس نمایندگان و ۱۱ نفر دیگر از سنا در ماه اردیبهشت علیه الحاقیه ۴۰ میلیارد دلاری کمک به اوکراین رأی منفی دادند.«کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، ماه گذشته هشدار داد که اگر جمهوری‌خواهان در رأس امور باشند، اوکراین دیگر «چک سفید» از کنگره دریافت نخواهد کرد.»
ادامه اعتراض‌های خیابانی در آلمان
این روزها کشورهای بزرگ اروپایی مثل فرانسه، آلمان و انگلیس صحنه اعتراضات گسترده مردمی علیه وضعیت وخیم اقتصادی این کشورها است. پنج شنبه گذشته بیش از 200 شهر در سراسر فرانسه صحنه اعتراضات گسترده مردمی علیه افزایش تورم و بحران انرژی بود. روز شنبه نیز هزاران آلمانی در اعتراض به قیمت‌های بالای انرژی‌، اجاره‌ها و هزینه‌های زندگی به خیابان‌های برلین به خیابان‌های برلین آمدند. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، تظاهرات‌کنندگان روز شنبه با تجمع در برلین، اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت‌های سوخت و افزایش هزینه‌های زندگی اعلام کرده و خواستار اعمال مالیات بیشتر بر شرکت‌های بزرگی شدند که از بحران انرژی منفعت می‌برند.به نوشته روزنامه آلمانی «اشترن»، معترضان از دولت آلمان علاوه‌بر دستمزدهای بالا، کاهش قیمت برق و هزینه‌های گرمایشی و اجاره بها را خواستار شدند.تظاهرات کنندگان در این تظاهرات که در میدان« الکساندر» برلین و بخش‌هایی از منطقه دولتی در پایتخت آلمان برگزار شد، خواستار وضع مالیات بر افراد ثروتمند و افراد با درآمد بالا و شرکت‌های بزرگی شدند که از بحران انرژی و ثبات قیمت مواد غذایی بهره می‌برند. چند روز پیش بود که دفتر آمار فدرال آلمان اعلام کرد، نرخ تورم در این کشور در ماه اکتبر(مهر) با فراتر رفتن از سطح پیش‌بینی‌ها به رقم بی‌سابقه ۱۰.۴ درصد رسیده است. این رقم بالاتر از انتظارات بازار معادل ۱۰.۱ درصد بود.دفتر آمار فدرال آلمان در اعلامیه خود نوشت: «از زمان شروع جنگ در اوکراین قیمت‌های انرژی به طور خاص افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌اند و تاثیری چشمگیر بر نرخ تورم گذاشته‌اند. قیمت‌های انرژی در آلمان در اکتبر ۲۰۲۲ در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۱، ۴۳ درصد بیشتر شده‌اند.»قیمت‌های مواد غذایی در آلمان افزایشی بیش از حد متوسط پیدا کرده و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۳ درصد افزایش نشان داده‌اند.
خودروهای زرهی صهیونیست‌ها در خرسون
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که برخی رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که در منطقه «خرسون» که به تازگی روس‌ها از آن عقب نشسته‌اند تعدادی خودروی زرهی ساخت رژیم صهیونیستی که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می‌شوند، مشاهده شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، این رسانه‌های رژیم صهیونیستی تصاویری از خودروهای زرهی مدل« Amir» تولید رژیم صهیونیستی را که در خدمت نظامیان اوکراینی هستند، منتشر کردن.یک حساب تویتری ویژه سلاح و مهمات مورد استفاده در جنگ اوکراین نیز تصاویری از خودروهای زرهی مدل« Amir » را به اشتراک گذاشته و اعلام کرد، این اولین باری است که دیده می‌شود ارتش اوکراین از خودروهای زرهی تولید «اسرائیل» استفاده می‌کند. «دمیتری مدودف»، معاون رئیس‌شورای امنیت روسیه ماه گذشته میلادی به تل‌آویو هشدار داده بود: «طرح‌های اسرائیل برای تجهیز کیف اقدامی بسیار جسورانه است و تمامی روابط ما را نابود خواهد کرد.» دیروز رسانه‌های روسیه عملیات انهدام این خودروها را به نمایش گذاشتند.

به نقل از کیهان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi