شناسه خبر : 95483
شنبه 28 آبان 1401 , 09:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بار دیگر دم خروس حقوق بشر آمریکایی بیرون زد

آمریکا به بن سلمان درباره خاشقجی مصونیت قضایی داد!

وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رأی مشورتی و موافقت دولت این کشور به ولیعهد سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در اسلامبول، مصونیت اعطا کرد تا تمام ادعاهای این کشورمدعی، درباره حقوق بشر به یکباره رنگ ببازد.
 
وقتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به قدرت رسید ادعا می‌کرد که با «محمد بن سلمان» ولیعهد سوداییِ سعودی برخورد کند و قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار نگون بخت را پیگیری کند و آمریکا حتی ادعا کرد رئیس‌جمهور این کشور از محمد بن سلمان تعهد گرفته که با مخالفان در آینده بدرفتاری نکند! 
اما رفتار کنونی آمریکا و ادامه رفتار وحشیانه آل‌سعود در صدور احکام سنگین برای مخالفان، حتی صدور حکم اعدام برای کودکان نشان می‌دهد که همه این حرف‌ها ادعاهای گزاف بوده که مرور آنها جز نمک بر زخمِ زخم‌دیدگان سعودی نیست. 
چندی پیش «محمد سلیمان العجاجی»، رئیس‌شورای کارشناسان در کابینه سعودی اعلام کرده بود که، فرمان سلطنتی تعیین «محمد بن سلمان» ولیعهد به سمت رئیس‌هیئت دولت در اواخر سپتامبر گذشته [اوایل مهر ماه] به او همه اختیارات رئیس‌دولت را همانند اختیارات «سلمان بن عبد العزیز» شاه سعودی داده در نتیجه در برابر دادگاه‌های آمریکا و دادگاه‌های دیگر، سزاوار مصونیت بین‌المللی است! 
او این‌ها را برای دادگاه آمریکایی بیان کرد که در حال رسیدگی به شکایات مطرح شده علیه بن سلمان است و شکایت «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقجی روزنامه‌نگار کشته‌شده عربستانی از جمله آن‌هاست. حالا هم که خبر می‌رسد وزارت دادگستری آمریکا، طی یک رأی به این نتیجه رسیده که بن سلمان در اتهامات قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ریاض، مصونیت دارد! نکته قابل تامل این است که در این رای حتی تلاش نشده بن‌سلمان «بیگناه» معرفی شود! این در حالی است که تحقیقات خود آمریکایی‌ها نشان داد بن سلمان شخصا در اره کردن این خبرنگار منتقد و ذوب کردن بدن قطعه قطعه شده او در اسید نقش داشته است. 
به گزارش فارس، قاضی این دادگاه تا نیمه شب پنجشنبه (۱۷ نوامبر؛ 26 آبان) به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره درخواست وکیل بن سلمان مبنی بر اعطای مصونیت قانونی به موکلش به دلیل موقعیت بالای وی اظهار نظر کند؛ در حالی که واشنگتن این فرصت را داشت و می‌توانست که به هیچ وجه نظر خود را اعلام نکند. گفتنی است، خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی هنگام مراجعه به کنسولگری سعودی در شهر اسلامبول، توسط نیروهای وابسته به رژیم ریاض کشته و بدن او تکه تکه شد؛ به نظر می‌رسد نیاز غرب به نفت سعودی در این رفتارها بی‌تأثیر نیست، به هر حال بارها چون شرایط اقتضا می‌کرده حقوق بشر نادیده گرفته شده و این‌بار چرا استثنا باشد!
یادمان هست بعد از این که بایدن در سفر اخیر خود به عربستان طی چند ماه گذشته حتی حاضر شد به محمد بن سلمان باج داده و برخلاف وعده‌های حقوق بشری خود پرونده‌هایی چون قتل جمال خاشقجی را عملاً نادیده بگیرد، امید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای تشویق ریاض به افزایش تولید نفت و کاهش نوسانات در بازار این ماده حیاتی در جهان زیاد شد و آنها نسبت به کاهش قیمت جهانی نفت در اثر روانه شدن مقادیر زیادی از نفت عربستان و امارات به بازار خوشبین بودند و البته و صد البته که تصمیم اخیر روسیه و رژیم سعودی در اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت تا 2 میلیون بشکه در روز آب سردی روی همه این امیدها بود؛ اما به نظر می‌رسد این جا احتمال بالا بردنِ قیمتِ باج منتفی نباشد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi