شناسه خبر : 95632
سه شنبه 08 آذر 1401 , 11:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانبازان اعصاب و روان، ظاهری سالم و درونی متلاشی

ع . قاسمی - همه جانبازان عزیز هستند و مشکلات خاص خود را دارند، اما جانبازان اعصاب و روان به ظاهر هیچ اثری از جراحت در بدن ندارند اما مجروحیت‌شان روحی و  روانی است.

ای کاش بنیاد شهید و امور جانبازان، به خصوص آقای قاضی‌زاده یک تحقیق و بررسی در مورد آمار طلاق، زندان و این‌گونه مشکلات قشر جانبازان انجام می‌دادند تا متوجه می‌شدند چند درصد از این عزیزان جانباز اعصاب و روان هستند.

متاسفانه صدمات ناشی از جنگ باعث تخریب اعصاب، قطع نخاع و سایر موارد شده و همه عزیزان رزمنده دچار مشکلات روحی و روانی شده اند. ولی در کنار آن، موج انفجار و شکنجه روحی دشمن برای برخی از جانبازان بسیار بد و شدید بوده است.

بنده هم اسارت کشیدم و هم تیر و ترکش در بدنم هست و از ناحیه پا و کتف و کمر مشکل دارم. کوتاهی پای بنده نیز بر اثر تیرخوردگی در زمان محاصره دشمن مشخص است که استخوان کوتاه شده. در دوران اسارت در عراق به قول معروف همین که پایم را قطع نکردند باید خدا را شکر کرد. اما مشکلات روحی بنده داخلی و زمانی که دچار تنش می‌شوم مشخص است وگرنه در وضعیت عادی هیچ کسی فکر نمی‌کند که بنده مشکلات روحی فراوانی دارم.

بنده نیز بارها در اسارت کتک خورده‌ام و این موضوع آسیب‌های فراوان جسمی و شکنجه‌های روحی بیشتری برای من داشت. به طور مثال: به دلیل حمام کردن اجباری در زمستان سرد و خشک منطقه الانبار عراق در حال حاضر که در سال‌خوردگی هستم دست و پا و  کمردردم بیشتر شده است.

ولی صدای بلند، بلندگو و سر و صداهای شبانه دشمن و گرفتن آمار و محکم بستن درب و اذیت‌های هر لحظه و بهانه تراشی‌ها و ایجاد وحشت و شکنجه‌ها تاثیر بسیار مخربی بر روی روح و روان ما گذاشته است ولی متاسفانه  آثار این گونه شکنجه‌ها دیده نمی‌شود.

 با این وجود زندگی بسیاری از عزیزان جانباز (قطع نخاعی و قطع عضو و شیمیایی‌ها) خیلی عادی و حتی گرم و شیرین تر از افراد سالم جامعه است. اما جانبازان اعصاب و روان مدام آرامش ندارند و گاهی وقت‌ها تا مرز خودکشی پیش می‌روند ولی روز بعد که حال‌شان عادی می‌شود خود را سرزنش می‌کنند.

متاسفانه بیمارستان‌های تخصصی جهت درمان این قشر از جانبازان اعصاب و روان بسیار کم است. حالا هر از چند گاهی که بنده بخاطر بدتر نشدن وضعیتم به بیمارستان مراجعه می‌کنم عده‌ای دانشجو و دکتر تازه کار به جای پرداختن به اصل موضوع فقط سوال و جواب می‌کنند تا برای خود کسب علم کرده یا پایان‌نامه را تکمیل کنند.

به قول دوستان ما شدیم محل کسب درآمد عده‌ای خاص، از بازیگر نقش جانباز گرفته تا فیلم ساز و دکتر و دانشجو و مسئولین خاص بنیاد شهید و گرنه خیلی راحت می‌شود شرایط کشور را بهتر کرد.

متاسفانه عده‌ای مدام از کیفت زندگی خوب ملت و قشر ایثارگران تعریف و تمجید می‌کنند.

همیشه یک عده خاص از جانبازان بالای 70درصد برای دیدار آقا انتخاب و این عزیزان از معنویات دیدار با آقا  تقدیر و شکر می‌کنند. اما ای کاش بدون اطلاع بنیاد شهید و مسئولان، توسط  چند نفر خداشناس و بدون هیچ ترس و غرضی، از میان همه جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا (نه فقط در تهران حداقل چند روستا و شهر) از هر قشر ایثارگری گزارش تهیه و خدمت آقا ارائه می‌کردند. یا اینکه شخص رهبری خودشان از لیست بنیاد شهید به طور اتفاقی اشخاص را برای دیدار انتخاب می‌کردند. بله همه ما خواستار دیدار آقا هستیم ولی خیلی از این قشر یکبار هم این توفیق را نداشته اند.

ولی عده‌ای همیشه در صف اول هستند و خیلی‌ها از هر امتیازی استفاده کرده‌اند. بعضی‌ها حتی با شرایط خیلی سخت و حضور بیشتر در جنگ، خصوصا خط مقدم و اسارت، از هبچ کدام از امتیازات و رفاهیات به دلیل عدم اطلاعات یا دور بودن از شهر و بنیاد، بهره‌مند نشده‌اند.

بنابراین اگر قانونی در مجلس و دولت تصویب می‌شود باید اول تعیین کنند این قانون فقط شامل قشر خاصی از ایثارگران جبهه و جنگ و اسارت می‌شود یا فقط دولتی‌ها. یعنی ما که رفتیم جنگ دفاع از دولتی‌ها بود. ظاهرا دشمن به خصوصی‌ها کاری نداشته است. اگر چه خیلی‌ها در بدو استخدام محل کارشان دولتی بود اما بعد خصولتی شده است.

متاسفانه قوانین اواخر دهه 60 یا اوایل دهه 70 تصویب شد و گویا توسط لاکپشت از کره مریخ جهت ابلاغ و اجرا به ایران رسیده بود. سال‌ها از جنگ گذشت و امتیازاتی مانند حق مناطق جنگی فقط برای قشر کم سابقه جنگ و اسارت که هنوز در ادارات دولتی و در نهایت 2درصد از ایثارگران نیستد را شامل می‌شود.

اینستاگرام
باسلام خدمت مسول بنیادجناب دکترقاضی زاده شمافرمودیددراین دولت کمک معیشت و وام اشتغال ودیگرخدمات به قشرایثارگران چندین برابردولت های گذشته شده است اماهیچگاه دلیل اینکه دراین دولت روال گذشته که افزایش حق پرستاری برمبنای حداقل دستمزداضافه می شده عمل نکردییدپس چگونه مدعی هستیدبه قشرجانبازبالای 50درصدووالدین شهداکه همه درسن وسال پیری وبیماری وسختی ونیازمبرم به نگهداری دارنندراتوجه نکردییداگردولت ومجلس باهم این افزایش 38درصدرااجرایی کردنندچراهیچ توضحیی نمیدهندآیابودجه جیب آقازاده هاوانواع واقسام نهادوموسسه ونشروآثارونگهداری ازاین نظام نسبت به سالهای قبل کمترشده است خوب حرفی نیست ولی باافزایش چنددرصدحق پرستاری این قشروازهمه بدتراینکه دردولت کریمه ومجلس انقلابی قانون رااجراءنکردن بدترهست جناب دکترالان 8ماه ازسال گذشته وشماگفتیدکه افزایش این 38درصدراپرداخت کرده ایدمیشودبگوییددرچه ماهی اینکارانجام شده ازطرفی شماضمنابرای قشرکارگران این عدد38همراه بامبلغی ثابت همراه بوده فقط برای حق پرستاری شمامشکل منابع داریدفکرکنم دردولت بعدی کلاقانون راحذف کنیدبهرحال دیگه والدین شهداکه نیستندوجانبازان هم دیگه اندکی ماندن پس خواهش میکنیم دیگه منتی سرکچل مانزارید
با سلام ازبی عدالتی نسبت به جانبازان اعصاب دولت تشدیددردو رنج تشنج دعوای در منزل شکستن اشیامرافه اعتراض همسایه و... اقایان کمسیون پزشکی ازدرون ما خبردارندمرامدام که بستری میشم ECTمیبرند هرباربستری ده دوازده جلسه شما یکباربرای شوک درمانی اگه برویدحتما میفهمی امانه سواره ازپیاده خبرنداره من سه سال جبهه بودم داوطلب چندین بارمجروح شدم موج انفجارتیرترکش بیضه کشاله ران دست راست دیسک کمربااین همه 20%جانبازم ازهمه امکانات محروم هستم باجهار فرزندنه مسکن نه خودروهیچ اصل فقرنداری ازسال 94تاامروزدرنوبت کمسیون تخصصی هستم ایااین حق ان اس نیست چرااینقدر حق کشی بخداحق الناس جانبازخیلی سنگین هست اونایی که کوتاهی میکنندبایدجواب گو نزدخداواهل بیت باشنده هین دنیا هم تغاص دارندحق ماروانیست به کسانی که حقی ندارند عده ای دارندبدبینی بوجودمیارندنسبت به کسانی که درست وپاک خدمت میکنند
کیه که درکش کنه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi