شناسه خبر : 95726
یکشنبه 06 آذر 1401 , 10:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرنوشت یک محله حاشیه‌ای در تهران چگونه متحول شد؟!

سرنوشت یک محله حاشیه‌ای در تهران چگونه متحول شد؟!

 

سرنوشت یک محله حاشیه‌ای در تهران چگونه متحول شد؟! + فیلم

مستند "عابدان کهنز" ماجرای اتفاقاتی است که دست به دست هم داده تا سرنوشت یک محله را از این رو به آن رو کند!

 مستند «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار را باید یکی از آثار متفاوت سینمایی بدانیم که در چند سال اخیر تولید شده است؛ مستندی که از نظر انتخاب سوژه، داستانی متفاوت را برگزیده و سراغ یکی از محله‌های محروم اطراف شهر تهران در شهریار رفته است. محله‌ای که در دهه 1370 به عنوان یکی از مناطق حاشیه‌ای و پر چالش شناخته می‌شده اما وقوع یکسری اتفاقات باعث شد تا ورق برگردد و این محله روزهای متفاوتی را تجربه کند.

مستند , محله های تهران , شهید , شهدای مدافع حرم , مدافعان حرم ,

ماجرا به تأسیس یک پایگاه بسیج در این محله به همت جمعی از مردم برمی‌گردد که باعث می‌شود مسیر زندگی جوانان منطقه عوض شده و آرام آرام نوجوانان و جوانی رشد پیدا کنند که فضای معنوی محله را به‌کلی عوض کنند. در واقع می‌توان گفت که مستند «عابدان کُهَنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه 88 و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند. این مستند روایتی 25 ساله از محله کهنز، مسجد امیرالمؤمنین و افراد این محل را برای مخاطبان به تصویر کشیده است.

مستند، چند مقطع مهم تاریخی از سرگذشت پایگاه بسیج الغدیر در محله کهنز و مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام را روایت می‌کند. اولین مرحله، ماجرای ساخت مسجد است، با همه سختی‌هایی که داشته و کم و کاستی‌هایی که پشت سر گذاشته است. سپس به معرفی چهره‌های تأثیرگذاری می‌پردازد که در مسجد و بسیج ایفای نقش می‌کنند. در اینجاست که نقش افرادی مثل مصطفی صدرزاده، محمد آژند، امیرحسین حاجی نصیری و ... بیشتر پررنگ می‌شود.

مستند , محله های تهران , شهید , شهدای مدافع حرم , مدافعان حرم ,

مقطع مهم دیگری که در این مستند مورد اشاره قرار می‌گیرد، فتنه سال 88 و اثرگذاری بسیج الغدیر از مقابله با اغتشاشگران است. سپس دوربین مستند به سمت فتنه تروریست‌های تکفیری در شام و عراق چرخیده و حضور افراد فعال این پایگاه بسیج در دفاع از حرم روایت شده است.

نکته قابل تأمل این پایگاه بسیج و مسجد، حضور افرادی از تربیت یافتگان مسجد امیر المومنین (ع) کُهَنز در سوریه و عراق است که از آن جمله می‌توان به شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» اشاره کرد.

مستند , محله های تهران , شهید , شهدای مدافع حرم , مدافعان حرم ,

البته نباید فراموش کنیم یکی از بخش مهم و اصلی این مستند، روایت زندگی و فعالیت‌های شهید مصطفی صدرزاده است. البته شیوه روایت غیرمستقیم است و برای نمایش زندگی این شهید سراغ مسجد و پایگاه بسیجی رفته است که این مدافع حرم در آن فعال بودند.

همزمان با هفته بسیج، این فیلم مستند که پیش از این از تلویزیون و جشنواره‌های داخلی پخش شده است

منبع: خبر گزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi