شناسه خبر : 95760
دوشنبه 07 آذر 1401 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایران سومین کشور دارنده فناوری درمان سرطان خون با "ژن‌درمانی"

ایران سومین کشور دارنده فناوری درمان سرطان خون با "ژن‌درمانی"

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی اظهار کرد: فقط دو شرکت چند ملیتی بزرگ در دنیا هستند که بر روی موضوع درمان سرطان خون با ژن‌درمانی کار می‌کنند؛ در آینده تمام درمان‌های سرطان به سمت روش‌های "ایمونوسل‌تراپی" خواهد رفت.

دکتر امیرعلی حمیدیه؛ استاد و رئیس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با موفقیت ایران در درمان سرطان خون با ژن‌درمانی و جایگاه ایران در این عرصه اظهار کرد: به دلیل اینکه محصولات به صورت شرکت‌ها در دنیا معرفی می‌شوند، فقط دو شرکت چند ملیتی بزرگ در دنیا هستند که بر روی موضوع ژن‌درمانی کار می‌کنند.

وی گفت: یکی از این شرکت‌ها "نوارتیس" است که یک شرکتی بزرگتر از فایزر است و دیگری شرکت "گرید" است؛ در واقع این دو شرکت، تولیدات "کارتی‌سل" سرطان و لنفوم را انجام می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: موضوع ژن‌درمانی در دنیا فقط برای سرطان‌های خون و لنفوم آمده است و برای تومورهای جامد مثل سرطان سینه، سرطان روده، سرطان معده و ... مطمئناً ظرف 5 تا 10 سال آینده تمام درمان‌های سرطان به سمت روش‌های ایمونوسل‌تراپی خواهد رفت یعنی با کمک سلول‌های ایمنی بدن که دست‌ورزی و ویرایش ژنومی بشوند، درمان سرطان‌های دیگر نیز به آن سمت خواهد رفت.

بیشتر بخوانید

نخستین ژن‌درمانی موفق در ایران به روش کارتی‌سل درمانی در شهریور ماه 1401 در بیمارستان مرکز طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. این پیشرفت بزرگ علمی در کشور با همکاری مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی کودکان در پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه با یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. 

"آرمان" بیمار 5 ساله مبتلا به سرطان خون نوع "لوکمی لنفوبلاستیک" حاد که سه بار سابقه برگشت یا عود بیماری داشته و به درمان‌های رایج شیمی‌درمانی پاسخ مناسب نداده بود به دلیل نداشتنِ دهنده مناسب برای پیوند سلول‌های بنیادی و مقاوم به شیمی‌درمانی ، بیمار کاندید ژن‌درمانی شد.

سرطان , سرطان ,

بیمار بعد از گذشت دوماه از تزریق سلول‌های کارتی‌سل در شرایط بالینی مناسب بدون حضور سلول‌های بدخیم در خون و مغز استخوان است.

"نوارتیس" شرکت داروسازی سوئیسی چندملیتی است که از نظر میزان فروش، رتبه دوم از بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان را به خود اختصاص داده است؛ "نوارتیس" در زمینه تولید داروهایی مانند کلوزاپین، دیکلوفناک، کاربامازپین، والزارتان، سیکلوسپورین، متیل فنیدات (ریتالین)، تربینافین و غیره فعالیت می‌کند. در سال 2010 میزان فروش این شرکت بالغ بر 46.806 میلیارد دلار برآورد شده‌ است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi