شناسه خبر : 95838
پنجشنبه 10 آذر 1401 , 09:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیس ‌کل بانک مرکزی اعلام کرد

وضعیت خوب منابع ارزی با رشد قابل توجه صادرات نفتی

رئیس ‌کل بانک مرکزی خبر داد که فروش‌های نفتی در ماه گذشته نسبت به ماه مهر افزایش خوبی داشته است و وضعیت منابع ارزی نیز رو به بهبود است.
علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت منابع ارزی رو به بهبود است و هرچه جلوتر می‌رویم، وضعیت بهتر می‌شود. به گزارش ایبِنا، وی افزود: در آبان‌ماه نسبت به مهرماه فروش حوزه نفت رشد بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای داشت؛ لذا حجم عرضه‌ها در بازار نیما نسبت به گذشته بر اساس ارز‌های مختلف مورد نیاز بازار گسترش پیدا کرده است؛ بنابراین همچنان وضعیت مطلوبی را برای تأمین منابع ارزی در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم.
فرصت مولد‌سازی اموال بانک‌ها
رئیس ‌کل بانک مرکزی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تصویب سه نوع صندوق برای بانک‌ها در هیئت عامل بانک مرکزی، توضیح داد: یک نوع آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی است که بانک‌ها می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند.
صالح‌آبادی یادآور شد: البته ضوابط این صندوق‌ها قبلا تصویب شده بود که الان باید سرعت بگیرد. به این صورت که اگر دولت اوراقی را منتشر می‌کند، این اوراق قابل خریداری توسط این صندوق‌ها باشد و برای خرید اوراق دولتی مراجعه کمتری به بانک صورت بگیرد که این اتفاق مثبتی است. وی افزود: مورد بعدی صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق‌های املاک و مستغلات است. بانک‌هایی که املاک و مستغلات دارند می‌توانند در قالب این صندوق‌ها، به صورت اجاره‌داری حرفه‌ای گواهی‌های صندوق‌ها را عرضه نموده و منابع را از بازار جمع کنند. همچنین اگر بانک‌ها اموال مازادی دارند می‌توانند برای مولد‌سازی آنها از این صندوق‌ها استفاده کرده و اموال را مولد کرده و بعدا واگذار کنند.
دریافت همه معوقات نفت و گاز
وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته و امسال در رابطه با وصول مطالبات خود، بخصوص مطالبات صادرات نفت و گاز به عراق، همه معوقات را دریافت کردیم و تقریبا همه مطالبات به روز است. به گزارش ایرنا، جواد اوجی بیان کرد: با آغاز دولت سیزدهم، وزارت نفت از تمام ظرفیت‌ها خود استفاده کرده و با استفاده از دیپلماسی قوی انرژی با بسیاری از کشورها به‌خصوص کشورهای آمریکای لاتین، هم قراردادهای فروش نفت و هم قراردادهای پالایشگاه‌ها فراسرزمینی امضا کرده است. وی با اشاره به وصول مطالبات وزارت نفت از دیگر کشورها اضافه کرد: سال گذشته و امسال در رابطه با وصول مطالبات خود، بخصوص مطالبات صادرات نفت و گاز به عراق، همه معوقات را دریافت کردیم.
وزیر نفت تاکید کرد: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد یورو و امسال هم یک میلیارد و 600 میلیون یورو دریافت کردیم و تقریبا همه مطالبات به‌روز است.
اوجی در رابطه با حجم صادرات گاز به عراق، اظهار داشت: امسال میزان صادرات گاز به عراق نسبت به سال گذشته یک و نیم میلیارد مترمکعب بیشتر شده است و هیچ‌گونه بدهی معوق با دولت عراق نداریم.
رکوردشکنی در صادرات نفت
گفتنی است وزیر نفت چند روز قبل هم از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال خبر داده و گفته بود: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است. جواد اوجی با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم رقم صادرات نفت و میعانات گازی کشور آن‌چنانی نبود، اظهار کرد: از بدو آغاز به کار این دولت، کشور با مشکلاتی همچون تأمین سوخت زمستانی، کمبود سوخت مایع در نیروگاه‌ها، انجام نشدن تعمیرات اساسی در برخی پالایشگاه‌های نفتی و گازی و تشدید تحریم‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر فروش و صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی مواجه بود که خوشبختانه با همت و تفکر بسیجی کارکنان صنعت نفت و تلاش آنها توانستیم بر این مشکلات غلبه کنیم.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi