شناسه خبر : 95849
پنجشنبه 10 آذر 1401 , 10:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با ۴۷ هزار کشته در یک سال

رکورد آدم‌کشی با اسلحه گرم در آمریکا شکسته شد

 تازه‌ترین تحقیق میدانی ثابت می‌کند عواملی همچون افزایش تمایل آمریکایی‌ها به خرید اسلحه، وضعیت نامناسب اقتصادی و همه‌گیری کرونا، میزان آدم کشی در این کشور رکود تازه‌ای در سی‌سال اخیر ثبت کرده است: 47 هزار کشته در یک سال!
عوامل متعددی طی سال‌های اخیر دست به دست هم داده تا آمریکا این روزها یکی از خشونت‌بارترین دوران خود را شاهد باشد. استفاده متعدد از سلاح‌گرم و درگیری‌های مسلحانه در این کشور تبدیل به یک بحران جدی شده و حالا حتی این نگرانی به سطح بالاتر نزد سیاستمداران ارشد آمریکایی سرایت کرده است. جو بایدن در تازه‌ترین اظهار نظر خود درخصوص معضل درگیری‌های مسلحانه گفته این وضعیت اصلا قابل تصور نیست و فروش و حمل آزادانه سلاح‌های خودکار و نیمه‌خودکار به هیچ وجه منطقی بنظر نمی‌رسد!
 این ابراز نگرانی اگر چه از سوی مقامات مختلف در این کشور دهان به دهان می‌چرخد اما در عرصه عمل هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد و به گفته آمار و ارقام اوضاع و احوال استفاده از سلاح گرم در جریان نزاع خیابانی هر روز بد و بدتر می‌شود. تا آنجا که موسسه مالی آرشیو سلاح در آمریکا اعلام کرده که درگیری‌های مسلحانه و مرگبار در آستانه ثبت رکورد جدیدی قرار گرفته و احتمالا تا آخر سال جاری از مرز ۶۵۰ مورد هم عبور خواهد کرد. این درگیری‌ها به آن دسته دعواهایی گفته می‌شود که در پی آن دست کم چهار نفر کشته شوند. 
تازه‌ترین آماری که از سوی اسپوتنیک منتشر شده اما حقایق دیگری را فاش می‌کند. این آمار جدید نشان می‌دهد شمار تلفات مرتبط با استفاده از سلاح گرم در آمریکا به بالاترین رقم در سی سال اخیر رسیده است. تحقیقات انجمن پزشکی آمریکا که در نشریه اختصاصی به نام «جاما» منتشر می‌شود، فاش کرده که در بازه زمانی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، یک میلیون و صد و ده هزار و ۴۲۱ نفر در آمریکا در پی استفاده از سلاح گرم جان خود را از دست داده‌اند. این میزان تلفات، قتل‌های عمد، غیرعمدی و خودکشی را در بر می‌گیرد. این تحقیق همچنین تصریح می‌کند که در سال ۲۰۲۱ تعداد فوتی‌ها بر اثر استفاده از سلاح گرم در آمریکا به میزان ۴۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۵ نفر از هر یکصد هزار نفر رسیده است. نتایج همین تحقیق همچنین فاش می‌کند که شمار قتل‌های رخ داده در آمریکا در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۰۴، چهل درصد رشد داشته است. نرخ خودکشی در همین بازه زمانی هم به میزان هفده درصد افزایش پیدا کرده است. 
اوج استفاده از سلاح گرم اما مربوط به دو سه سال اخیر است. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش ۲۵ درصدی مرگ بر اثر استفاده از سلاح گرم در آمریکا به ثبت رسیده است. اما اگرچه این وضعیت سال‌هاست که مردم آمریکا را نگران و عصبانی کرده‌اما نظام فاسد در آمریکا ده‌ها سال است که وابسته به پول‌های نه چندان تمیز دلالان سلاح شده است. تا آنجا که عملا هیچ فضایی برای دو حزب بزرگ آمریکا برای مقابله با سوداگران اسلحه وجود ندارد.البته که تمایل آمریکایی‌ها برای خرید سلاح هم زیاد شده،نتایج یک بررسی دیگر در گذشته نشان می‌دهد در فاصله ژانویه ۲۰۲۰ تا‌آوریل ۲۰۲۱، بیش از پنج میلیون آمریکایی برای اولین بار صاحب سلاح شدند. از سوی دیگر مسائل اجتماعی هم دست به دست سایر چالش‌ها داده و اوضاع را سخت‌تر می‌کند. وضعیت بغرنج اقتصادی در دوران کرونا و نبود منابع مالی برای حمایت‌های مشاوره‌ای و روانی یکی از دیگر علت‌های افزایش میزان مرگ‌ومیر‌های مرتبط با استفاده از سلاح گرم است!
ماه گذشته نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) داده‌های مرتبط با مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در این کشور در سال گذشته را منتشر کرد که بر اساس آن، مرگ‌ و میر مرتبط با سلاح گرم در سال ۲۰۲۱ میلادی در آمریکا بیش از ۴۷ هزار مورد عنوان شده که این رقم، در دست‌کم ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi