شناسه خبر : 95869
شنبه 12 آذر 1401 , 10:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افزایش چشمگیر بودجه نظامی ژاپن پس از آلمان

دولت ژاپن ضمن افزایش چشمگیر در بودجه نظامی، قصد دارد ظرف پنج سال آینده، بودجه‌ای به ارزش ۲۹۵ تا ۳۱۸ میلیارد دلار (۴۰- ۴۳ تریلیون ین) را به هزینه‌های نظامی و دفاعی اختصاص دهد.
خبرگزاری رویترز ضمن انتشار این خبر نوشت: این بودجه در صورت تصویب، گام بلندی از برنامه دفاعی پنج ساله ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ینی کنونی به شمار می‌رود و نگرانی در‌باره افزایش بدهی بدهکارترین کشور صنعتی جهان ایجاد کرده که با مبلغ ۲ برابر تولید اقتصادی سالانه ژاپن برابری می‌کند.
تا مدتی پیش، وزارت دفاع ژاپن خواستار بودجه ۴۸ هزار میلیارد ینی بود، در حالی که نظر وزارت دارایی حول وحوش ۳۵ تریلیون ینی بود.
فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، هم زمان با اوج گیری تنش‌ها با چین، روسیه و کره شمالی، از وزیران اصلی دولتش خواست برنامه‌ای برای افزایش هزینه‌های دفاع از یک درصد کنونی تولید ناخالص داخلی این کشور به 2 درصد در پنج سال، آماده کنند.
به گفته منابع آگاه در دولت ژاپن، احتمالا توکیو برای تامین این بودجه بر اقداماتی مانند کاهش هزینه‌های جاری، افزایش دریافت وام، درآمدهای غیرمالیاتی مانند مبالغ اضافی باقیمانده از ذخایر خارجی و بودجه استفاده نشده از کمک به شرکت‌های وابسته به دولت، برای رویارویی با کووید ۱۹، تمرکز خواهد کرد.
کیشیدا روز جمعه در پارلمان گفت که در شرایط کنونی هیچ چشم‌اندازی برای انعقاد پیمان صلح با روسیه در زمینه اختلافات ارضی نمی‌بیند. وضعیت روابط ژاپن و روسیه بشدت دشوار است.
ژاپن و روسیه بر سر مالکیت چهار جزیره که در ژاپن جزایر شمالی و در روسیه کوریل نامیده می‌شوند، اختلاف دارند.
خبر افزایش چشمگیر بودجه نظامی ژاپن، چند ماه پس از اقدام مشابه آلمان انجام می‌شود. پیش از این آلمان، با اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه نظامی، به سومین کشور جهان پس از آمریکا و چین از نظر بودجه نظامی تبدیل شده بود.
دولت آلمان در اوایل سال میلادی جاری، ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۱۲ میلیارد دلار) از بودجه سال ۲۰۲۲ را به تسلیحات و تقویت بنیه نظامی اختصاص داده بود.
جنگ در اوکراین، که تامین‌کننده حداقل ۸ درصد گندم جهان بود، امنیت غذایی جهان، خصوصا آلمان را تهدید کرد. از طرف دیگر، توقف پروژه‌های گازی آلمان و روسیه خبر خوبی برای صنایع و اقتصاد آلمان نبود. پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، بهای انرژی در آلمان به‌شدت افزایش یافت و بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلاتی جدی روبه‌رو شدند. اعمال تحریم‌ها علیه روسیه‌ نیز بیش از هر کشوری، تجارت آلمان را با اختلال روبه‌رو کرد. لذا می‌توان گفت آلمان، پس از اوکراین، کشوری است که بیشترین ضرر را از این جنگ متحمل شده.
با همه اینها، برلین سیاست‌های دفاعی‌اش را تغییر داد و صدراعظم جدید آلمان گفت قصد دارد هزینه‌های نظامی کشور را به بیش از دو درصد تولیدات اقتصادی افزایش دهد.
هزینه نظامی آلمان امسال به نسبت سال گذشته که ۵۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون یورو بود، دو برابر شده است..
رکوردشکنی بودجه نظامی آلمان در حالی است که این کشور در سال‌های اخیر هم در میان ۹ کشور اول دنیا از نظر بیشترین بودجه نظامی قرار داشته است.
رشد چشمگیر بودجه نظامی ژاپن و آلمان در حالی است که مرحوم‌هاشمی، چند سال قبل در نشست مدیران آموزش و پرورش، به غلط و در اثر مشورت‌های گمراه‌کننده برخی مشاوران ادعا کرده بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است»!
صفحه مجازی‌هاشمی هم در توئیتر مدعی شده بود روزگار فردا، روزگار گفتمان و مذاکره است، نه موشک(!)
بر خلاف این ادعای مرحوم‌هاشمی و طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان و ژاپن در همان چند سال قبل هم در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بودند. ژاپن با اختصاص ۴۰.۹ میلیارد دلار (طبق اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک) در سال ۲۰۱۵ در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفت که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد. پس از ژاپن نیز، کشور آلمان با اختصاص ۳۶.۷ میلیارد دلار در رتبه نهم قرار گرفته که حدوداً ۴ برابر بیشتر از بودجه دفاعی ایران (قبل از کاهش فعلی بودجه دفاعی کشورمان به نصف!) قرار گرفته بود. و جالب اینکه بودجه نظامی امسال آلمان نسبت به همان سال، ۱۸ میلیارد دلار دیگر افزایش داشته است که افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi