شناسه خبر : 95888
یکشنبه 13 آذر 1401 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آخرین راهکارهای غرب برای عبور از زمستان سخت

ممنوعیت شارژ موبایل در ادارات لهستان برای صرفه‌جویی در مصرف برق!

در ادامه راهکارهای عجیب و غریب کشورهای اروپایی برای مدیریت بحران انرژی مقامات محلی در لهستان به کارمندان ادارات دستور داده‌اند که از شارژ موبایل در محل کار خودداری کنند در سوئیس نیز دولت تصمیم گرفته است از ادامه کار خودروهای برقی جلوگیری کند.
جنگ اوکراین به بروز بحران انرژی در جهان و به خصوص اروپا منجر شده است و دولت‌های اروپایی را «وادار» به اتخاذ راهکاری‌های بعضاً عجیبی برای مدیریت این بحران کرده که بیش از هر چیز به معنای، شدت این بحران است. در اوکراین بحران انرژی و کمبود برق بسیار گسترده‌تر و بسیاری از شهرها که درگیر جنگ هستند، یا به کلی برق ندارند یا بخش زیادی از مناطق بی‌برق هستند. طی روزهای اخیر با حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین تقریباً بسیاری از شهرهای مهم این کشور و از جمله «کیف» در خاموشی فرو رفته است. مقامات مسئول اوکراینی نیز برای مدیریت انرژی در زمستان سخت، از اوکراینی‌ها خواستند برای سه الی چهار ماه هم که شده به کشورهای گرم‌تر مهاجرت کنند. «یورونیوز» نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد بسیاری از مردم اروپا سفر به مناطق گرمسیری این قاره را در فصل زمستان به راهکارهای قبلی اضافه کرده‌اند. در برخی ازکشورهای اروپایی هم والدین اعلام کرده‌اند کمتر غذا می‌خورند تا فرزندانشان گرسنه نمانند. بر اساس این گزارش بسیاری از گردشگرهای اروپایی ترجیح می‌دهند هزینه‌های سفر به کشور اسپانیا و اقامت در این کشور را پرداخت کنند تا اینکه قبوض بالای برق و گاز را در کشورهای خود تقبل کنند. در انگلیس نیز به گزارش دیلی اکسپرس به مردم گفته شده «همه غذاهای کپک‌زده بد نیستند و برخی محصولات فاسد و غیرقابل استفاده هم وجود دارند که خوردن آنها بی‌خطر است»! در جدیدترین مدل‌های صرفه‌جویی در انرژی نیز در سوئیس اعلام شده ممکن است برای پیشگیری از وقوع قطعی‌های برق و خاموشی‌ها استفاده از خودروهای برقی محدود شود. به گزارش ایرنا، «اویل پرایس» در این زمینه نوشته: زمستان امسال، به منظور اطمینان از تامین ذخایر انرژی الکتریکی، سوییس ممکن است نخستین کشوری باشد که محدودیت‌هایی در استفاده از خودروهای برقی اعمال کند. بر این اساس، طبق دستورالعمل برنامه ذخیره انرژی سوییس، استفاده از خودروهای الکتریکی غیر از سفرهای کاملا ضروری ممنوع خواهد بود. سوئیس همچنین به دنبال اعمال محدودیت بیشتر بر سرعت رانندگی در بزرگراه‌های این کشور است.تارنمای «سوییس اینفو »هفته گذشته در گزارشی با اشاره به محدودیت‌های تازه‌ای که دولت این کشور گام برای تامین برق کافی در نظر دارد، نوشت: «در صورت کمبود برق، علاوه‌بر درخواست کاهش مصرف محدودیت‌هایی در استفاده از روشنایی برای تبلیغات در طول شب، کاهش ساعات کاری و یا ممنوع کردن برخی رویدادهای ورزشی یا فرهنگی اعمال می‌شود.»گام بعدی سهمیه‌بندی برق برای کاربران پر مصرف خواهد بود که می‌تواند به مدت یک ماه ادامه پیدا کند و در حال حاضر هیچ استثنایی برای آن اعلام نشده است.گام نهایی که به گفته «گای پارملین» عضو شواری فدرال سوئیس باید به هر طریقی شده از آن اجتناب کرد، شامل خاموشی‌های چرخشی خواهد بود که تلاش شده است بر فعالیت زیرساخت‌های حیاتی، خدمات اورژانس و بیمارستان‌ها تاثیری نداشته باشد. در لهستان نیز در پی بحران انرژی ناشی از تحریم نفت و گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا و برای صرفه‌جویی بیشتر برخی مقامات محلی بخشنامه کرده‌اند که دیگر کسی در ادارات حق ندارد موبایل خود را شارژ کند. 
طرح اضطراری دولت فرانسه
در فرانسه هم دولت ماکرون با توجه به کمبود انرژی و برای مقابله با خاموشی‌های گسترده برق، یک طرح اضطراری برای خاموشی‌های کنترل شده و موقتی در مناطق مختلف را برای زمستان مد نظر قرار داده است.
به گزارش تسنیم نشریه «فوکوس» آلمان در گزارشی در همین زمینه نوشت: در فرانسه، در صورت وجود تنگناهای تامین برق در فصل زمستان، آمادگی‌های مشخصی برای اختلال احتمالی منطقه‌ای در تامین برق انجام شده است. به این ترتیب این کشور خود را برای خاموشی آماده می‌کند. دولت پاریس اعلام کرد، «الیزابت بورن»، نخست‌وزیر فرانسه، می‌خواهد روز چهارشنبه به ادارات دستور دهد تا اقدامات و تدابیر احتیاطی را برای سناریوی وقفه کنترل شده در عرضه حداکثر به مدت دو ساعت انجام دهند.در این صورت، محدودیت‌های محلی قابل توجهی در زندگی عمومی شهروندان وجود خواهد داشت. بر اساس این گزارش دلیل به وجود آمدن خطر تنگناهای تامین، تاخیر در تعمیر و نگهداری تعدادی از نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه است. تعداد زیادی از 56 نیروگاه فرانسوی هنوز از شبکه خارج هستند. در این شرایط دولت توافقنامه همبستگی با آلمان را مورد توجه قرار داده که بر اساس آن فرانسه در حال حاضر گاز طبیعی به آلمان می‌دهد و در مقابل، در صورت لزوم برق دریافت می‌کند. بر اساس این گزارش برنامه‌ریزی شده است که در روزهای خاصی در ژانویه(دی) برق به مدت دو ساعت- صبح یا اوایل عصر- قطع شود. حداکثر چهار میلیون خانوار به طور همزمان تحت تأثیر این خاموشی‌ها قرار می‌گیرند.مدارس نیز ممکن است به طور موقت تعطیل شوند. به بخش صنعت هم وعده داده شده که در صورت تعطیلی تولید، غرامت مالی دریافت کنند. تنها بیمارستان‌ها، مراکز مراقبتی، آتش‌نشانی و پلیس از این برنامه‌های اضطراری مستثنی هستند.
آغاز به کار بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره انرژی اروپا
ایجاد مخازنی برای ذخیره انرژی از دیگر راه کارهای اروپا برای مدیریت بحران انرژی طی هفته‌های جاری و همزمان با شروع فصل زمستان در این قاره است. در همین رابطه شبکه خبری «یورونیوز» گزارش داد: «با توجه به بحران انرژی کنونی ناشی از جنگ اوکراین و از آنجایی که قاره اروپا بدنبال تضمین تامین انرژی خود می‌باشد، بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره انرژی اروپا در استان «والونیا» بلژیک آغاز به کار کرد.» بنابراین گزارش این تاسیسات با به کارگیری ۴۰ مگا باتری« لیتیوم یونی» امکان توزیع پایدار انرژی را در سراسر شبکه عمومی حتی زمانی که ورودی‌های انرژی «بادی» یا «خورشیدی» در شبکه برق رسانی دچار اختلال و نوسان می‌شوند تامین می‌کند. این گزارش می‌افزاید: این مرکز ذخیره انرژی می‌تواند ۱۰۰ مگاوات ساعت برق با باتری‌های لیتیوم یونی که هر باتری حدود ۸۰۰هزار یورو قیمت و عمری ۱۰ ساله دارند، ذخیره کنند. «یورونیوز» در ادامه گزارش داد: با توجه به افزایش فشار کاهش گاز روسیه به اروپا به دلیل جنگ در اوکراین، رهبران اروپا در تلاش هستند تا تقاضای فزاینده انرژی را با توجه به چالش‌های تغییرات آب و هوایی، متعادل کنند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi