شناسه خبر : 96036
پنجشنبه 17 آذر 1401 , 17:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سیاست کیک پخته

مرتضی قنبری وفا- در زمان دولت هفتم قرار بود به صورت دوره ای، یعنی هر ۱۰ سال به جانبازان ۷۰ درصد طبق قانون، خودرو واگذار شود. در این مطلب قصد نداریم به مسائل جناحی یا آن دولت و این دولت بپردازیم و نه هر موضوعات دیگر، صرفاً قصد ما نحوه رسانه ای شدن این مسائل است. پس از اینکه لیست جانبازان را ایران خودرو فرستادند، به این گروه از جانبازان مشمول همگی یک دستگاه خودرو پیکان شرکت ایران خودرو، به صورت قیمت تمام شده که بهای این خودروهای نصف قیمت این خودروها در بازار آزاد بود، با اقساط ده ساله و کم بهره در نظر گرفته شد واگذار شد.

با این حال برای ما این مبلغ که قسط بندی شده بود، بسیار بالا و تقریباً معادل مبلغ حق پرستاری بوده و ما چون شاغل بودیم و فقط حق پرستاری دریافت می‌کردیم سنگین بود، تا جایی که تصمیم داشتیم یک راننده پیدا کنیم که به صورت نیمه وقت با ماشین مسافر کشی کرده تا قسمتی از قسط آن تامین شود، اما بدون هیچ سر و صدایی هنگامی که مدتی بعد رفتیم مبلغ حق پرستاری را از بانک دریافت کنیم، متوجه شدیم این ماه مبلغ حق پرستاری بیشتر است.

زمانی که به بنیاد رفتیم و گفتیم این ماه این افزایش مبلغ بابت چی بود، کارکنان بنیاد اعلام کردند، این مبلغ حق پرستاری جدیدی است که بنیاد برای جانبازان در نظر گرفته  که به یکباره، حدوداً سه برابر شده بود، در حالیکه بنیاد نه قبل از آن و نه پس از پرداخت آن هیچ اشاره‌ای در رسانه ها نکرده وهیچکس خبردار نشده بود که برای جانبازان حق پرستاری اضافه شده (پس از اجرائی شدن قانون لایحه خدمات رسانی به ایثارگران، افزایش سالانه حق پرستاری در قانون منظور گردید)، ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که ما با خیال راحت توانستیم اقساط خودرو را پرداخت کرده، این خودرو سالها زیر پای ما بود و نیازی به فروش آن پیدا نکردیم.

 به این سیاست بنیاد در آن زمان می گفتند سیاست (کیک پخته) یعنی در ابتدا کیک پخته می شود و در اختیار مشتری قرار می گیرد و پس از اینکه مشتری طعم آن را چشید و اظهار رضایت خاطر کرد، آن کیک تبلیغ می شود. حال اکنون این تجربه راه مقایسه کنید با رسانه کردن کارهایی که بنیاد یا نکرده یا اصلاً نمی خواهد بکند، اما حسابی رسانه ای می کند.

قضاوت با شما !

اینستاگرام
آقای قنبری وفا شما که آنقدر از عدالت و برابری دم میزنید چرا از قانون واگذاری خودرو که در آن فقط به جانبازان ۷۰ درصدی ها خودرو واگذار می شود دفاع می کنید و حق جانبازان درصد پایین که هیچ وقت خودروئی دریافت نکرده‌اند چه می شود؟
اگر جانبازان درصد بالا نسبت به موضوع حق جانبازان درصد پایین توجه کنید ، شاید بنیاد یا دولت به جانبازان درصد پایین بیشتر توجه کنند.
از اقدامات بجا و بموقع دولت هفتم تصویب حمایت(پرداخت مستمری و...) از رزمندگان بسیجی دوران دفاع مقدس و ... بود که اقدام شایسته ای بود و دیگری تذکر تاکید شفاهی مکرر به وزرا و معاونین در خصوص جذب و بکار گیری رزمندگان بسیجی دفاع مقدس و جانبازان درصد پایین در وزارتخانه ها و ادارات و شرکتهای دولتی بود هر چند در این قسمت برخی آقایان از محل همین تذکرات ؛ تعدادی افراد دوم خردادی تندرو افراطی را جذب و بکارگیری کردند که آلان در سمتهای خوب و عالی (و اغلب با کارایی حداقلی - که با دیتا سازی و ادعای منم رستم ...) مشغول هستند یک پیگیری مهم دیگری دولت هفتم؛ پیگیری ساخت هواپیمای جت مسافربری 200 نفره در ایران بود که متاسفانه دلالان خرید هواپیمای دست دوم پر خرج متنوع (تنوع در یک کلاس(مثلا 160 نفره) اگر زیاد باشد خدمت دهی و سوده دهی شرکت ها را بشدت کاهش میدهد) در این زمینه حرف خود را بر کرسی نشاندند؛ بعنوان مثال برای خرید هواپیمای دست دوم که جمعا یک ماه پرواز کرد علاوه بر حق دلالالی سنگینی از طرف شرکت فروشنده به دلالال ها و هبه چشمگیر برخی مقامات موثر در جریان خرید؛ تنها پنج هزار نفر روز حق ماموریت خارجی (با خانواده پذیرایی و اسکان و گردش بعهده فروشنده) پرسنل و مدیران شرکت دولتی خریدار و برخی عوامل در .... رفتند و مدیر عامل شرکت فروشنده بلافاصله بعد از تحویل هواپیما به طرف ایرانی طی مصاحبه ای اعلام نمود که از خطر قریب الوقع ورشکستکی با این فروش خلاص شدیم چون در خرید اینها اشتباهاتی مرتکب ده بودیم یا به ما تحمیل شده بود(تماما به نقل به مضمون از روزنامه ها و مجلات کثیر الانتشار ایرانی در آن زمان)
آقا وحید با تشکر ازاظهار نظر بسیار ارزنده و تخصصی شما ، از اقدامات دولت آن زمان با شعار التزام به اجرای قوانین ، اجرای اکثر قوانین حوزه ایثارگران بود ، بخصوص قانون وضعیت قانون حالت اشتغال برای جانبازان بیکار و غیرشاغل ، ولی متاسفانه همین موضوع جناح بندی های سیاسی باعث شده بسیاری از اقدامات ، مورد بی مهری رسانه ای قرار بگیرد. خودم را مثال میزنم ، سعی می کنم فارغ از این موضوع ، هر دولتی که برای ایثارگران و جانبازان خدمت بکند ، بدون توجه به جناح بندی ها آن را ذکر کنم ، برای مثال بنده گلایه های زیادی از دولت نهم دارم ، اما از قوانینی مانند واگذاری خودرو آنزمان جانبازان ، تقدیر می کنم و این ربطی به جناح بندی و امثالهم ندارد ، خودم سالهاست در همین سایت مطلب میزنم و هر به کجا کار خوب ببینم تقدیر می کنم ، هرکجا کم کاری ببینم گلایه می کنم و فکر می کنم ، این موضوع جناح بندی های سیاسی به ایثارگران لطمه زده و هنوز هم می زند و هر فردی باید مستقل از این حرفها ، بیاندیشد و قضاوت کند. تعصب ، دید و اندیشه را محدود می سازد.
امیدوارم همیشه مسئولان متولیان امور خدمات رسانی به ایثارگران ، بدون هرگونه سلائق سیاسی ، نسبت به این خدمات اهتمام لازم را مبذول بدارند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi