شناسه خبر : 96980
دوشنبه 19 دي 1401 , 11:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تبیین، خنثی کننده توطئه دشمن

تحریف واقعیت‌ها سیاست قطعیِ رسانه‌های معاند است

کتاب «صعود چهل ساله»، مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله‌ انقلاب‌اسلامی براساس آمارهای بین‌المللی به قلم حجت الاسلام سید محمد حسین راجی، دستاوردهای بیان شده در مراسم چهل سالگی انقلاب که...

فاش نیوز - قم به عنوان کانون معنوی پشتیبان انقلاب، در قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و جرقه انقلاب در قیام خونین ۱۹ دی ۵۶ و از ۴۴ سال گذشته تاکنون نقش قوام بخشی انقلاب اسلامی را داشته است.

برای همین هم دشمنان صدیت با انقلاب را چند سال پیش از قم شروع کردند. آنها با شکل گیری روحانیون لیبرال غربگرا و همچنین حوادث پاییز ۱۴٠۱ با بدل سازی انقلاب ساختگی با الگوی ظاهری از انقلاب ۵۷  می خواستند اهداف شوم استکبار را پیاده کنند که خوشبختانه در اهداف شوم خود ناکام نشدند.

جهاد، به تلاش و کوشش در راه خدا و در برابر دشمن گفته می‌شود. در مبانی اسلامی هر عملی که در مواجهه با دشمن و با تلاش و کوشش انجام گیرد، جهاد نام دارد و اجر فراوانی برای آن ذکر شده است. چنانچه خداوند می‌فرماید: "نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شی"، ما بر تو کتاب را فرو فرستادیم که تبیان و روشنگر هر چیزی است. (نحل، آیه ۸۹)   با این همه مومنان به عنوان جهاد کبیر علمی (فرقان، آیه ۵۲) وظیفه و مسئولیت دارند که به جهاد تبیین اقدام کرده و حقایق را به گونه‌ای بیان کنند که دشمن نتواند فتنه‌گری کند.

"قد جاء کم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی فعلی‌ها و ما انا علیکم بحفیظ" آیات الهی و کتب آسمانی که سبب بصیرت شماست البته از طرف پروردگارتان آمد، پس هر کس بصیرت یافت خود به سعادت رسید و هر کس که کور بماند خود در زیان افتاد، من نگهبان شما نیستم." (انعام، آیه ۱۰۴)

همچنین: آیه "و جهدوا فى الله حقّ جهاده" سوره‌ی حج، آیه‌ی78 یعنى اینکه تلاش کنید در راه خدا، آنگونه که لازمه تلاش است لذا هر زحمتى که بکشید، جهاد فی سبیل‏ الله و ماجور است.

تبیین یعنی بیان و توصیف و مفهوم تبیین: ".... تبلیغ کردن و نشان دادن... است." یکی از نام‌های قرآن کریم، «بیان» است؛ «هذا بَیانٌ للنّاسِ». این قرآن تبیین کننده برای مردم است. «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» شاهدی بر این مدعا است که پیامبران و امامان مردم را به میدان می‌آوردند که قیام کرده و اقامه عدالت داشته باشند.

در صحنه‌های مختلف جهاد، امام با روشنگری، زمینه حضور آگاهانه آنها را فراهم می‌کند. امام خامنه‌ای نیز فرموده‌اند: «خیلی از حقایق است که باید تبیین بشود. درقبال این حرکت گمراه کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تاثیرگذاری بر افکار عمومی، که یکی از اهداف بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است» و یا حرکت تبیین خنثی کننده این توطئه دشمن است و افکار صحیح و درست را منتشر کنید.

دشمنان برای اهداف دنیوی و مادی خویش همواره بدنبال آنند که حقایق را کتمان کنند. "از حقیقت ناب و محکمات دوری می‌کنند. "(آل عمران، آیه ۷). اما بیماردلان از کافران و منافقان مطالب را به گونه‌ای بیان می‌کنند که مردم در شک و شبهه قرار گیرند و نتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند.

در جدال حق و باطل هردو طرف رنج می‌کشد و به سختی می‌افتند: «إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ» ولی تفاوت در این است که مومنان با اعتقاد به «إِحْدَى الْحُسْنَیَیْن» جهاد می‌کنند و جبهه دشمن «اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ» بر سر هوای نفس خود می‌جنگند.

یکی از شیوه‌های اساسی دشمن شبهه سازی و آمیختگی حق و باطل است. مردم و حتی خواص یا انتخابی ندارند و سردرگم می‌شوند، یا اگر انتخابی داشته باشند، همراهی با دشمن است. پیشینه تاریخی آن نیز در قرآن بر نیزه کردن در جنگ صفین، ارعاب در زمان امام حسن و حضرت مسلم و قتال مسلمین کوفه با امام حسین (ع) و... وجود داشته است.

در شرایط حال حاضر نیز تهدید آرمان های انقلاب، آزادی، زندگی، ولایت فقیه و.... در حوادث 1401 از سوی دشمنان بوضوح مشاهده می‌شود. در جنگ شناختی، مایوس‌سازی و ناامید کردن مردم نمایان می‌باشد، جنگ امروز، جنگ اراده‌هاست. لذت مبارزه با کار سخت انحراف و تحریف دشمنان نیازمند جهاد است.

امروز تحریف واقعیت‌ها یک سیاست قطعیِ رسانه‌های معاند می‌باشد. مخدوش کردن اقدامات مثبت در کشور، بزرگ‌نمایی و صدها برابر کردن ضعف‌های داخلی توسط دیکتاتوری رسانه ای استکبار، ضرورت جهاد تبیین را بیش از هر زمان دیگری نمایان می کند.

 جهاد تبیین مسلمانان را از لاک دفاعی در برابر دشمنان به موضع تهاجمی علیه آنان کشانده و مانع ریزش‌های خودی می شود و افزایش رویش‌ها و تحقق اهداف اسلام و انقلاب اسلامی را به‌ همراه خواهد داشت. اگر تبیین نباشد، عرصه  برای گمراه‌سازی مردم توسط دشمنان در حوزه‌های مختلف هموار خواهد شد.

مظلومیت جهموری اسلامی در این است که در عین درخشان بودن دستاوردها و قدرتمندی‌اش، امواج تهدیدات دشمن شدید بوده و در این عرصه نبرد، مدافع کم هست؛ زیرا دفاع، بها و هزینه دارد.

«جهاد تبیین» شروعی برای رشد فکری و ارتقای بینش آگاه سازی و قدرت تفکیک حقیقت از دروغ‌‌های رسانه ‌ای را به همراه داشته و دعوت الهی را آشکار می‌کند. «حتی اعلنتم دعوته» تا اینکه دعوت خدا را آشکار کردید.

چنانکه خداوند می‌فرماید: "یا ایّها الّذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لمایحییکم" ای کسانی که ایمان آورده‌اید به خداوند و پیامبر هنگامی که شما را به چیزی می‌خوانند که زنده‌تان می‌سازد پاسخ دهید. جهاد تبیین موتور پیشران کشور در امواج تهدیدات نرم دشمنان برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب است. بنابر این باید ابرها کنار روند تا خورشید حق و مهدویت تابان شود.

جهاد فی سبیل الله و تلاش در راه خدا، یک فریضه و تکلیف دینی بر مکلف است. یک امر قطعی و تردید ناپذیر بوده و ضرورتش یقینی است. یک جهاد عینی و  برای همه با هر توانی واجب است. همچنین یک اقدام فوری است و اتلاف زمان، تعلل و موکول فریضه به بعد جایز نیست.

بنابر این ادای فریضه در وقتش مقبول است و  یک جهاد عظیم روزگار بشمار می رود و به‌عبارتی بزرگتر و مهم‌تر از بقیه کارها و بقیه جهادها است و باید تاکیدکرد که جهاد تبیین مهمترین کار نیروی انقلابی است.

در جهاد تبیین پنج اقدام را بایستی انجام داد:

اقدام نخست؛ جهاد تبیین ایجابی (اثباتی، کنشی) یعنی بیان حقایق، "روایت درست"، بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیح است. در واقع بیان دستاوردهای عظیم انقلاب، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی - عمومی، تخصصی در حوزه‌های مختلف است.

 هدف جهاد تبیین، ایجاد امید به آینده درخشان در برابر هدف دشمن -که کوچک نمایی، ناموفق جلوه دادن، انزجار از توان داخلی، بزرگ‌نمایی کارهای غربیه‌است- می باشد.

اقدام دوم؛ جهاد تبیین دفاعی (تدافعی)، یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان، افکار، رفتار مردم، متخصصان و تصمیم گیری مدیران است. هدف جهاد تبیین، شناخت اقدامات دشمن، روشنگری، بصیرت، آگاهی، خنثی‌کردن تهدیدات و تحریفات، شبهه زدایی، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم است چرا که جنگ ترکیبی، جنگ روایت‌ها، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن است.

اقدام سوم؛ جهاد تبیین پیش گیرانه (دفع کننده) یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن می‌باشد. به عبارتی قبل از انتشار ویروس، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات آینده باید تلاش پیشگیرانه ای صورت گیرد.

اقدام چهارم جهاد تبیین پیش دستانه (تهاجمی،  آینده نگرانه) یعنی حمله تبیینی به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع دشمنان است.

اقدام پنجم؛ جهاد تبیین آینده ساز (عاقبت اندیش) یعنی زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت است.

در این اقدام از جهاد تبیین، بیان حقایق، "روایت درست" یعنی بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیح مد نظر می‌باشد. بیان دستاوردهای انقلاب، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی - عمومی، تخصصی در حوزه های مختلف با رویکرد جهاد علمی و ادراکی، بسط و ترویج و نشر حقایق انقلاب ونظام اسلامی باید مورد توجه باشد.

پیشینه این روش پیامبر(ص) در بیان حقایق اسلام برای مردم جاهلیت و جنبش علمى، فکری علوم اسلامی، مروج و بسط دهنده علوم مذهب شیعه امام باقر(ع) و صادق(ع)  است که با توجه به شرایط کشمکش قدرت بین بنی‌امیه و عباسیان در زمان خویش با تبیین اسلام ناب محمدی شاگردانی را تربیت کردند.

کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری، کتاب «صعود چهل ساله»، مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله‌ انقلاب‌اسلامی براساس آمارهای بین‌المللی به قلم حجت الاسلام سید محمد حسین راجی، دستاوردهای بیان شده در مراسم چهل سالگی انقلاب که دستاوردهای دولت انقلابی را بازگو کرده در این راستا می باشد.

هدف جهاد تبیین در این روش، ایجاد افتخار به دستاوردهای انقلاب و آینده درخشان این روند در برابر هدف دشمن - که کوچک نمایی، ناموفق جلوه دادن، انزجار از توان داخلی و بزرگ‌نمایی کارهای خارج است قرار دارد.

خنثی‌کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم و متخصصان و تصمیم مدیران در جنگ شناختی بر ادراک مردم مد نظر است بنا بر این جنگ ترکیبی، جنگ روایت‌ها و بمباران مغزها است.

لذا لازمه آن شناخت اقدامات دشمن و تلاش در برابر آن است. پیشینه این جهادتبیین خطبه حضرت فاطمه(س) در برابر انحراف ثقیفه، تدبیر امام حسن(ع) در قرار دادن مواد و بندهایی در صلح‌نامه‌ای با معاویه  -که حکومت معاویه را در بین مردم رسوا و جامعه را به اشتباه خود واقف کرد- است.

عدم تعیین جانشینی، لغو سب امام علی(ع)و... ، امام حسین(ع) در میدان نبرد دشمن، خطبه‌های حضرت زینب در برابر یزید، روش‌های امام سجاد(ع) در احیای نهضت حسینی(ع)، امام صادق(ع) با مناظرات علمی خود و مناظرات امام رضا(ع) با اندیشمندان سایر ادیان جهادتبیین در این راستا است که ائمه آن را به سرانجام رساندند.

امام خمینی در حمله صدام، رهبرانقلاب در فتنه 88 و.... نمونه هایی از این دست می‌باشد. بعد از رسول خدا(ص)، دشمنان تلاش کردند اهل بیت(ع) را از جامعه حذف کنند و بعد از امام راحل نیز دشمنان بدنبال حذف ولایت فقیه بودند  که ناکام بوده اند.

هدف جهادتبیین در این روش، روشنگری، بصیرت، آگاهی بخشی، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات، شبهه زدایی در برابر هدف دشمن شامل سیاه نمایی، وارونه‌نمایی، ساختارشکنیِ ذهنی، یاس و نامیدیاست.

چرا که شبهه پراکنی و تردید افکنی مانند موریانه و ویروس است و هنگامی که شبهه وارد ذهن شود خارج کردن آن مشکل  و همانند یک بیماری مزمن می‌شود.

به عبارتی خنثی‌سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری همراه است. اهمیت این روش جهاد تبیین اکسیر بصیرت افزایی، جامعه را در برابر تهدیدات مهلک مانند واکسن مصون می‌کند.

 یعنی آماده بودن برای دفع تهدیدات احتمالی دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن برجامعه  مهم می‌باشد. به عبارتی جامعه از آمادگی در برابر تهدیدات آینده برخوردار بوده و قبل از انتشار ویروس، جامعه واکسینه شود.

چون کافران دوست دارند شما از سلاح‌ها و ساز و برگ جنگی خود غفلت ورزید، تا یک باره به شما هجوم کنند. "وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَأَمْتِعَتِکُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً وَاحِدَةً" (نسا ایه 101) این موضوع مانند هشدارهایی است که رهبر انقلاب پیش از اقدامات فریبنده دشمن از جمله در شروط رهبر انقلاب برای مذاکرات برجام فرمودند می‌باشد، که اگر عمل می‌شد این همه خسارت برکشور وارد نمی‌شد.

سخن اینکه جهاد تبیین پیش دستانه یعنی حمله تبیینی به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع دشمن و مشغول کردن آن به ضعف های اساسی خویش می باشد. رهبر انقلاب اسلامی دوروز پیش تأکید کردند" موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبه‌گری و هجوم است. زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربی در این زمینه واقعاً مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده است که امیدواریم دیدگاههای اسلام با تبیین و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگیان زن، حتی در افکار عمومی غرب اثر بگذارد.( 14 دی 1401)

 از آنجایی که بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» منشوری راهبردی برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» است. انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد.

لذا در این نوع اقدام جهاد تبیینی، زمینه‌ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز برای ظهور حضرت مهدی(عج) است.

 نیت، توکل، روش اقناعی، استدلال منطقی واقعیات، عدم مجادله، عدم تخریب و توهین، عدم اختلاف افکنی، بینش و بصیرت، ابتکار عمل، صبوری، فهم نقشه کلان دشمن، شکار فرصت‌ها، بهره مندی از سرچشمه‌های معرفت (اسلام) و (انقلاب)؛ براساسِ تبیین عقلانیّت، استدلال، منطق» و زینتِ آن «عواطف، احساسات، حماسه»، بوده است و معطوف بر برانگیختن حس مسئولیّت ایمانی یا عرق ملی باشد.

 تکلیف عمومی "همه موظّفند در این زمینه وارد این میدان شوند و هر کسی که یک مرکزی و منبری برای حرف زدن با افکار عمومی جامعه دارد، در این زمینه موظّف است."

مسولین بیشتر موظّفند. "ضمن اینکه" باید تلاش شود تا مشکلات برطرف گردد" در و هله اول مسئولیت "متولّیان رسانه‌ها (چه رسانه‌ی ملّی و چه سایر رسانه‌های گوناگون) و فضای مجازی و مجموعه‌ی مطبوعات بیشتر از سایرین است.  

 فرمانده کل، امام المسلمین خامنه ای است  که فرمان جهاد تبیین را در بهمن 1400 اعلام کرده‌اند. فرمانده صحنه میدانی جهاد تبیین، امام جمعه است که به عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی شهر است.

انقلابیون باید با محوریت امام جمعه و با شبکه گسترده عمومی فرمانده محلی - که ائمه مساجد است - باید به عنوان سنگر در دو عرصه جهاد تبیین حضور درفضاهای مجازی و حضور در فضاهای واقعی به عنوان سرباز جهاد تبیین مجاهده کنند.

ما سربازان انقلاب  مکلفیم مردم را به میدان عرصه جهادتبیین بیاوریم، چرا که حتما اتفاقات بزرگی درعرصه روانی در جامعه رقم خواهند خورد. این جنگ شناختی بزودی معکوس شده و جنبه‌های تهاجمی جهادتبیین عرضه‌های جهانی را نیز تصاحب کرده و در گام دوم انقلاب جهان تشنه ظهور مهدوی(عج) خواهد شد.

 برای نزدیک شدن فرج، ایجاد آمادگی فردی و اجتماعی لازم است؛ "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" در حقیقت‏ خدا حال قومى را تغییر نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. با کافران سخت جهاد و کارزار کن. "وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا " آیه 52 سوره فرقان.

سخن آخر اینکه انقلاب اسلامی مطلع فجر و مقصد انقلاب براساس بیانیه گام دوم، زمینه سازی ظهور  مهدوی است. لذا راه مقدسی است و هر تلاشی در این راه مأجور است و ارزش دارد.

|| دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
سلام بر محور مقاوم ، و جهاد تبیین، دکتر میشه یک کشور و نام ببرید که بعد از گذشت ، سی سال از جنگ ، مسئولین جهادی خاکریز ندیده شان ، با چنین الفاظی،
( جانبازان معسر، ملحوف، و ...) از کهنه سربازانشان ، یاد کنند ،( فاش نیوز - نمایندگان ملت در بهارستان به علت عدم اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران با قانع نشدن از توضیحات وزیر ارتباطات در این باره، به وی کارت زرد دادند.... ) که وعظ بی عملان ...
سلام بر محور مقاوم ، و جهاد تبیین، دکتر میشه یک کشور و نام ببرید که بعد از گذشت ، سی سال از جنگ ، مسئولین جهادی خاکریز ندیده شان ، با چنین الفاظی،
( جانبازان معسر، ملحوف، و ...) از کهنه سربازانشان ، یاد کنند ،( فاش نیوز - نمایندگان ملت در بهارستان به علت عدم اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران با قانع نشدن از توضیحات وزیر ارتباطات در این باره، به وی کارت زرد دادند.... ) که وعظ بی عملان ...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi