شناسه خبر : 97443
یکشنبه 02 بهمن 1401 , 02:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز| گفت و گو با “مهسا بایرام‌زاده” کارگردان تآتر، در حاشیه چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

«آخرین نامه» فرزند شهید با ادامه راه پدر

ما هر آنچه داریم از شهداء و ایثارگران داریم و می بایستی راه ایشان را ادامه دهیم. ۹ ماهه بودم که بابا شهید شدند. من هم سعی کردم با کارگردانی این نمایشنامه...

فاش نیوز - نمایش «آخرین نامه» در نخستین روز برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر در 2 سانس 18:30 و 20:30 روی صحنه رفت و با اقبال تماشاگران روبرو شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر فاش نیوز، "مهسا بایرام‌زاده"، کارگردان نمایش «آخرین نامه» که نمایش های "اتاق"، "دو مرد و یک نیمکت"،"شب‌های آوینیون"، "آقای قاضی صدایم را می شنوی؟"، "مسیحا"،"طالع نحس ژنرال"،" همه ی پسران من"،۱۴۱۷، "بن بست محله"، "بیزیم محله"، "اصلانین قیز قاچیتماسی"، "سردار" را در کارنامه دارد، درباره علت پرداختن به سوژه اظهار داشت: بنده فرزند شهید "عسگر بایرام زاده"؛ فرمانده گردان جنداللَّه نقده می باشم و از همین روی نمایشنامه ای با مضمون دفاع مقدس را برای به صحنه آوردن انتخاب نمودم. چون ما هر آنچه داریم از شهداء و ایثارگران داریم و می بایستی راه ایشان را ادامه دهیم. 9 ماهه بودم که بابا شهید شدند. من هم سعی کردم با کارگردانی این نمایشنامه، راه پدرم را ادامه دهم. همچنین پس از خوانشِ نمایشنامه آقای "مهرداد کوروش نیا" به اندازه ای با متنِ ماءنوس شدم که بسیار دوستش می داشتم و دل کندن از آن ممکن نبود.

 

این کارگردان در خصوص ویژگی های این اثر که می تواند از چشم هیات داوران پنهان نماند تصریح کرد: ما گروه های تئاتری شهرستانی با امکانات خیلی کمی کار می کنیم و هیچ گونه حمایتی از ما صورت نمی گیرد؛ مگر در معدود مواردی از همین دست که واقعا مسئولین به ما کمک کردند. اما به طور کل نه سالن آنچنانی برای تمرین و اجرا داریم و نه از امکانات خوبی برخورداریم و می توان گفت محدود هستیم و حقیقتا توقع یاری و حمایت داریم و جز مسئولین، حامی دیگری نداریم. بنده لیسانس ادبیات نمایشی دارم و از سال 79 در تئاتر فعالیت می کنم و این اولین دوره ای است که این اتفاق نصیبم شده است که در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنم.

این هنرمند با اشاره به اینکه اثر نمایشی او منتخب بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور- منطقه یک، به میزبانی استان کرمانشاه می باشد خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم کار ما عالی بوده که تا به این مرحله برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتخب شده ایم و سعی ما نیز بر این است که در کارهای آتی قوی تر از این حاضر شویم و از هیات محترم داوران تقاضا می کنم شرایط و محدودیت های کار ما را که از شهرستان نقده به جشنواره آمده ایم، در مقایسه با گروه هایی که در پایتخت حضور دارند در نظر بیاورند.

وی یادآور شد: ما از اجرای این نمایشنامه در یک جشنواره طنز، به جشنواره استانی و سپس به منطقه ای فجر و از آنجا به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافتیم. بازی بازیگران نیز ارتباطی به آکسسوار و صحنه ندارد و به توانایی بازیگر برمی گردد. ما خیلی دوست می داریم که در محیط پیشرفته تری کار کنیم. مسئولین اگر تشریف بیاورند و اجراها را به تماشا بنشینند، آن وقت است که حمایت بیشتر و بهتری از گروه ها صورت می دهند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود در مورد مهم ترین چالشی که در کارگردانی این نمایش داشت گفت: مهم ترین چالش ما، حضور بازیگران با نقش هایی از گویش های مناطق مختلف کشور بود؛ چرا که برخی تماشاگران می گفتند چرا یک قومیت را ساده و قوم دیگر را خشن نشان دادید! بعد از گذشت 3 سال از همه گیری کرونا و تعطیلی سالن های تئاتر، از خانواده محترم ایثارگران تقاضا می کنم به جشنواره و به طور کل، سالن های نمایش تشریف بیاورند و اجراهای ما و دوستان را مشاهده کنند. اگر مخاطب نباشد، آن وقت کار ما نیز ضعیف جلوه خواهد کرد.

گفتنی است شهید "عسگر بایرام زاده" در سال 1330 در روستاى گلوان از توابع شهرستان نقده (آذربایجان غربى) زاده شد. در محورهاى عملیاتى نقده، بانه، میاندوآب و مهاباد، در عملیات ها و کمین هاى بسیار علیه نیروهاى عراقى و ضدانقلاب شرکت کرد و نیروهاى گردان جنداللَّه را رهبرى مى ‏کرد. وی دوازدهم تیرماه 1363 حین پاکسازی محور عملیاتی مهاباد، در روستای مهیند سلدوز، در درگیری با عوامل ضد انقلاب، زمانی که عوامل ضدانقلاب گروهى از نیروهاى خودى را در محاصره قرار دادند، او براى نجات آنها به منطقه درگیرى رفت و آنها را نجات داد؛ ولى خودش در کمین دشمن افتاد و بر اثر اصابت گلوله به ناحیه راست بدن و عقب سر، مجروح و در اثر شدت خونریزى به شهادت رسید. پیکرش را در شهرستان نقده با شکوه خاصى تشیع و در گلزار شهداى این شهر به خاک سپردند.

سایر عوامل نمایش «آخرین نامه» عبارت‌اند از: مهرداد کوروش نیا (نویسنده)، حامد ترابی‌نهاد، امیر مهروند، رضا حسن‌پور و سهند سلیمان‌زاده (بازیگران)، علی مجیدپور (طراح صحنه)، امید مجیدپور (طراح آفیش و بروشور)، بهزاد جوست (آهنگساز)، مینا خدایی (نوازنده دف)، منیره شیرنژاد (منشی صحنه)، هادی صمدی‌پور(طراح نور)، پویان فتوحی (مدیر صحنه)، عرشیا ترابی‌نهاد (طراح لباس)، پیمان تیرانداز (دستیار کارگردان) و کمال مرادپور (سرپرست گروه کارگردانی).

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از تورج اردشیری نیا

| عکس از الهام سادات روئین تن

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi