شناسه خبر : 97487
سه شنبه 04 بهمن 1401 , 11:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز| گفت و گویی کوتاه با “علی برجی”، کارگردان نمایش "روز دهم" در حاشیه چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛

روایت پدران در هنرنمایی فرزندان

پدر بنده هشت سال رزمنده دفاع مقدس بودند و خاطرات ایشان از جبهه های جنگ همیشه در ذهن من ماندگار است و همواره علاقه مندم در این زمینه کار کنم...

فاش نیوز - "علی برجی" دانش آموخته کارگردانی تئاتر و از کارگردانان با تجربه تئاتر است که حضور جدی او در حوزه تئاترهای ارزشی و دفاع مقدس با نمایش های "آسمان برای تو می بارد"، "جهشه"، "6410"، "نامه آخر" مخاطبان زیادی را پای صحنه آورده اند.

به گزارش خبرنگار تئاتر فاش نیوز، "برجی" که این روزها نمایشی مرتبط با پیشینه کاری خود را در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه برده است، درباره علت نامگذاری این نمایش بیان نمود: "روز دهم" روز عاشوراست. همانطور که کاروان امام حسین (ع) در مسیر کربلا به روز دهم می رسد، ما نیز در این نمایشنامه، سیر جهاد و شهادت فرزند و انتظار این پدرِ تعزیه خوان برای رسیدن پیکر فرزند شهیدش که همزمان می شود با روز عاشورا را روایت می کنیم. شهدایی که در این نمایشنامه از ایشان نام برده می شود، از جمله شهید "محمد بلباسی"، از شهدای مدافع حرم و محور مقاوت سوریه می باشند.

وی در خصوص علت پرداختن به این سوژه خاطرنشان کرد: بنده نمایش های بسیاری در عرصه دفاع مقدس کار کرده ام. این نمایش، ترکیب فضای آئینی - مذهبی تعزیه با فضای جنگ و دفاع مقدس است و همین مرا جدب نمود. این تلفیق فضا، یکی از جذابیت های این اثر نمایشی، نوشته دوست بسیار عزیزم "اصغر گروسی" می باشد. پدر بنده نیز هشت سال رزمنده دفاع مقدس بودند و خاطرات ایشان از جبهه های جنگ همیشه در ذهن من ماندگار است و همواره علاقه مندم در این زمینه کار کنم.

این کارگردان در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به ویژگی های خاص این اثر که می تواند مورد توجه هیئت داوران واقع شود یادآور شد: ما تلاشمان را کردیم و امیدواریم از چشم هیئت داوران پنهان نماند. با امکاناتی که داشتیم فضای رئالیستی خلق کردیم و ضمن ترکیب فضای آئینی - مذهبی خودمان که مهم‌ترین آن تعزیه است، به ایجاد فضای موسیقیایی رسیدیم. تلاش نمودیم بازی بازیگران تاثیرگذار باشد و نمایش، روی تماشاگر اثر لازم بگذارد.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از تورج اردشیری‌نیا

| عکس از الهام سادات روئین‌تن

اینستاگرام
سلام . تیتر خیلی خوبی بود روایت پدران در هنرمندی فرزندان .
خدا به بچه های خوب و قدرشناس ایثارگران توان و قوت مضاعف بدهد .ان شالله روز به روز هنرمندی این فرزندان باعث قوت و سربلندی مقام عظمای ولایت و کیان اسلامی ایران سرفراز باشد .

با چند جمله انرژی ساز دست بگذاریم روی زانوهایمان و در تعجیل زمینه ظهور امام زمان عج را تلاش کنیم . این جملات برای این است که از برخوردهای افراد و موانع نهراسیم.

■بیشتر اوقات برای دوستان‌مان وقت نداریم و همه‌ی وقت‌مان را در جهان صرف دشمنان‌مان می‌کنیم.
- لئون اوریس

■■شاید یک شخص، آن‌قدر که میل به درک شدن دارد، میل به دوست داشته شدن، ندارد.
رمان 1984، جورج اورول

■■یاد بگیر قید آدمارو بزنی
همونجا که برات وقت نمیزارن
همونجا که آخرین نفری
تو اولویت‌هاشون...
همون لحظه که یکی دیگه رو
بهت ترجیح میدن
همون وقت که عصبانیتشون رو
سرتو خالی میکنن
یاد بگیر بگذری ازشون
وقتی اونا میگذرن از رو احساساتت، تو
یاد بگیر واسه خودت ارزش قائل‌ شی


■■از درد ترک خورده و از زخم کبودیم
کوهیم و تماشاگر رقصیدن رودیم
او می رود و هر قدمش لاله و نسرین
ما سنگ تر از قبل همانیم که بودیم
تن رعشه گرفتیم که با غیر نشسته ست
از غیرتمان بود، نوشتند حسودیم
پیگیر پریشانی ما دیر به دیر است
دلتنگ به یک خنده ی او زود به زودیم
یک روز میاید و بماند که چه دیر است
روزی که نفهمد که چه گفتیم و که بودیم
بعد از تو اگر هم کسی آمد به سراغم
آمد ببرد آنچه ز تو تازه سرودیم
حامدعسکری
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi