شناسه خبر : 97515
سه شنبه 04 بهمن 1401 , 09:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدیران دولت قبل در ایلام همچنان یکه‌تاز پست‌های دولتی

فاش نیوز - میانگین سنی مدیران اجرایی در استان ایلام بالاست؛ اما در کشورهای پیشرفته به کارگیری مدیران جوان یک اولویت است و طبعا دستاورد این موضوع ارتقاء راندمان کاری است.
شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت و توسعه استان ایلام به همین مسئله به ظاهر ساده بازمی گردد. وقتی در دولت سیزدهم، جریان چرخش مسئولیت در امور اجرایی اتفاق نمی افتد و اجازه نمی دهیم نیروهای جوانتر در پست های مختلف و حساس ایفای نقش کنند، باید شاهد پیامدهای ناگوار این مسئله در آینده نیز باشیم.

اکثر مدیران دولت‌های گذشته هم اکنون نیز بر کرسی های مدیریتی ایلام تکیه زده اند و بدون ریسک و نوآوری و یا به روز کردن شیوه های مدیریتی، تمایل دارند تنها به امر مدیریتی پرداخته و انگیزه ای برای به کارگیری مدیران جوان شایسته در خود احساس نمی کنند.

امروزه این وضعیت نگران کننده،  صدای بسیاری از صاحب‌نظران، طرفداران و همراهان دولت سیزدهم را درآورده است. آنها معتقدند سیستم اداری استان به آخر خط رسیده؛ چرا که به شدت فرسوده است و روش‌های مدیریتی منسوخ شده پاسخگوی اداره‌ی استان نیست. ناگفته پیداست که مدیران کم تحرک و غیر همسو با دولت سیزدهم، که با لابی‌گری خواص به کرسی‌های مدیریتی تکیه زده اند، دیگر قادر به تداوم راه و حرکت در مسیر توسعه‌ی استان نیستند و بهره گیری از چنین مدیرانی که اغلب در سنین بالا قرار دارند و به نوعی غیر همسو با دولت سیزدهم به شمار می روند، باعث شده تا بحران  و چالش های مدیریتی در این استان تشدید شود.

 اتخاذ روش های قدیمی و کم بازده از سوی مدیران سبب شده نیروی کار به شدت دچار تنزل شود. طبعا در کنار این مسائل می توان به ضعف در مدیریت و نظارت و بهره گیری از فناوری‌های قدیمی اشاره و ادعا کرد همه این موضوعات در پایین‌بودن انگیزه ی کاری سهم بسزایی دارد.   

اما پرسش این است که به راستی در دولت انقلابی، با به کار بردن چه روش هایی می توان عملکرد بهتری داشت. آن طور که رهبر معظم انقلاب جوانگرایی در مدیریت‌ها را مطرح کرده اند، استان ایلام هم نیاز به تحرک و اندیشه و نیروی خلاق و جوان دارد. اما برخی مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم،  می‌خواهند به هر قیمتی در قدرت باقی بمانند؛ حتی اگر به قیمت واردآمدن خسارت های غیرقابل جبران به استان باشد.
این سخن به روشنی حاکی از آن است که عده ی زیادی از مدیران غیرهمسو با پارتی بازی و تعلق به جناح سیاسی خاص و نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی، بدون اینکه دغدغه کاری داشته باشند، در ادارات و دستگاه های مختلف استان، وقت گذرانی می کنند و حاصل این امر تحمیل خسارت به آن اداره یا دستگاه و کاهش میزان بهره وری سازمانی می شود. البته بماند که در این میان حق افراد توانمند و شایسته ضایع شده و افراد نالایق پست های مهم را از آن خود کرده اند و چون مسئولیت پذیری و تخصص لازم را ندارند، در نتیجه، دامنه چالش های اقتصادی در استان را گسترده تر می کنند.

در این آشفته بازار حاکم بر چینش مدیران دولت اصلاحات، مطالبات مردمی روی زمین می ماند و ماحصل این موضوع گسترش روابط به جای ضوابط و صلاحیت هاست و با این رویه دستیابی به توسعه و پیشرفت استان، رویایی محال و دست نیافتنی‌ست و متأسفانه برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این میان با سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی خود، مانع از بهره مندی ایشان از مدیران کارآمد شده اند.  
اگرچه در دوره های مختلف و با روی کارآمدن روئسای جمهور، همه آنان بر مسئله کاهش میانگین سنی مدیران تاکید داشته اند اما در واقع این موضوع در دولت آیت ا.. رئیسی این توقع در حد انتظار محقق نشده است. 

همان طور که اشاره شد، در تمامی نظام های مدیریتی پیشرفته و کارآمد، نیروی انسانی جوان بزرگترین سرمایه‌ی آن کشور محسوب می شود و اساسا به این باور دست یافته اند که تحول در نظام اداری، بدون بهره گیری از چنین نیروهایی امکان پذیر نخواهد بود؛ زیرا سیاستگذاران در این جوامع اعتقاد دارند نیروهای جوان با توانی مضاعف این قدرت را دارند که سازمان و مجموعه تحت مدیریت خود را به درستی مدیریت و هدایت کنند.

آنان با اعتماد و اتکا به جوانان، این فرصت را به نخبگان جوان می دهند تا با استفاده از فناوری و دانش روز و البته بهره گیری از شیوه های مدیریتی نوین به پیشرفت هرچه بیشتر کشور خود کمک کنند.

|| حمیدرضا محمد مرادی

اینستاگرام
سهم مدیریتی شهرستانها در ایلام بیسار کم هست تعادل بر قرار شود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi