شناسه خبر : 97555
سه شنبه 11 بهمن 1401 , 12:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز/ گفت و گو با “حسن انگشتری خاتمی” کارگردان فیلم کوتاه داستانی "در پناه خاک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

“در پناه خاک” سند تاریخی سینمای دفاع مقدس از پشت جبهه

برای من بسیار مهم بود که جنگ را از داخل جنگ روایت نکنم. بر همین اساس داستان را به داخل خانه های قدیمی و پُر از حس مردم هدایت کردم که اگر چه جنگ در آن جا روی نمی داد اما آن استرس و نگرانی ناشی از جنگ در آن محیط حاکم بود...

فاش نیوز - فیلم کوتاه داستانی «در پناه خاک» در بخش دفاع مقدس سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با ۲ سانس نمایش حضور دارد که با استقبال تماشاگران در سالن روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، «حسن انگشتری خاتمی» کارگردان فیلم کوتاه «در پناه خاک» در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان می گوید: بنده برای انتخاب نام فیلم خیلی فکر کردم. بسیاری از دوستان هم نظرشان این بود که نامی ساده که محتوای فیلم را به شکلی روان به مخاطب برساند برگزینیم و من هم دوست می داشتم و سعیم بر این بود که معنای فیلم را با اسم بیان کنم؛ چرا که شاید با دیدن فیلم مشخص نباشد چه اتفاقی در پایان برای شخصیت فیلم می افتد.

این فیلم‌ساز جوان درباره موضوع این فیلم و علت پرداختن به سوژه اظهار می کند: داستان به سال های ۶۰ و ۶۲ دوران دفاع مقدس و بمباران شهری باز می گردد. برای من بسیار مهم بود که جنگ را از داخل جنگ روایت نکنم. بر همین اساس داستان را به داخل خانه های قدیمی و پُر از حس مردم هدایت کردم که اگر چه جنگ در آن جا روی نمی داد، اما آن استرس و نگرانی ناشی از جنگ در آن محیط حاکم بود.

وی می افزاید:  قصد کلی بنده از ساخت این فیلم که کلیت اثر را نیز شامل می شود، نشان دادن آنچه که در پُشت جبهه اتفاق می افتد بود.

خاتمی در مورد جای خالی چنین فیلم هایی تاکید می کند: عموما فیلم های سینمای دفاع مقدس در منطقه رزم روی داده است و چنین دست فیلم هایی که پشت جبهه را به تصویر می کشد کمتر دیده ایم و خوب است مردمی را که جنگ و جبهه و شهادت را درک کرده اند، در عین حال، با این نوع از سینمای دفاع مقدس که به کمک های پُشت جبهه و استرس های ناشی از آن می پردازد آشنا کنیم.

وی در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطرنشان می کند: مشکل اصلی فیلم کوتاه عدم پخش مناسب است. ما هنوز سینما نیستیم. اگر این جشنواره فیلم کوتاه و همچنین پاتوق فیلم کوتاه نباشد که من از برگزارکنندگان آنها ممنونم، دیگر نمی دانم فیلم ها کجا باید دیده شود! می بایستی راهکاری برای پخش و اکران سینمای کوتاه یافت و بنده فکر می کنم مردم نیز به تماشای آثار کوتاه تمایل دارند.

کارگردان در پناه خاک در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران و صاحب نظران دیده شود یادآور می گردد: ساختار فیلم من به شکل زیر لایه است که در آن محتوا خیلی عیان نیست. بازخوردهایی نیز که تا به الان از مخاطبان فیلم گرفته ام به این شکل بوده که هر یک از تماشاگران در خصوص پایان باز فیلم و سرنوشت شخصیت پیرمرد، یک حس خوب و نقطه نظر خود را داشتند و من این اتفاقی که برای فیلم افتاده را خیلی دوست دارم.

او در همین رابطه اضافه کرد: من فیلم را خیلی ساده ساختم و با اینکه خود بنده تصویربردار می باشم اما سعی نمودم تصویر و زبان بصری بر فیلم غلبه پیدا نکند و خود فیلم برای من مهم تر بود. قصد من نشان دادن زندگی های قدیمی و سادگی آنها بود و فکر می کنم این اتفاق برای فیلم افتاده است.

«انگشتری خاتمی» در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم نیز می گوید: مهمترین چالش، انتخاب لوکیشن بود و خواست خدا بود که فیلم را در منزل پدربزرگ خودم ساختیم. فکر می کنم خیلی از حس های شخصیت پیرمرد فیلم نزدیک به پدربزرگم بود و این اتفاق خوبی برای من بود. فیلم در اصفهان تصویربرداری شد و یک سند و اتفاق تاریخی می باشد که متعلق به همان موقعیت جغرافیایی و همان لهجه اصفهانی‌ست.

وی در مورد روند تولید و مراحل کار اظهار می دارد: داستان این فیلم ۷ تا ۸ سال در ذهن من پرداخته شده بود و این فیلم را خیلی سریع ساختم. شبی در جمعی نشسته بودیم و یکباره مطرح کردم که می خواهم این فیلم را بسازم. با دوستانم آقایان «ایمان صالحی» و «یاشار کریمی» مشورت کردم و موافقت نمودند و ظرف مدت ۲ تا ۳ روز فیلمنامه را نوشتیم و از آن لحظه تا اتمامِ پَس تولید ۲ ماه زمان برد.

این کارگردان جوان در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم‌سازان جوان با سینمای بین الملل گفت: تمامی فیلم‌سازان بر آن هستند که در دنیا دیده شوند. می خواهند فرهنگ و رسوم و سبک زندگی را به جهانیان نشان دهند. ضمن اینکه ارزش سینما در دنیا خوب تعریف شده است. همینطور خوب است که صمیمیت ها بین فیلم‌سازان همچنان برقرار باشد.

او در بخش پایانی صحبت های خود تصریح می کند: قرار دادن فیلم های دفاع مقدسی در یک باکس جداگانه و در بخش جنبی، به این شکل که تماشاگر ۶ تا ۷ فیلم ژانر را پشت سر هم در یک سانس ببینید و این فیلم ها تنها با یکدیگر مقایسه شوند خیلی اثرگذار نیست. اگر چینش فیلم ها به این شکل باشد که در هر سانس از فیلم های داستانی مسابقه سینمای ایران، یک فیلم سینمای دفاع مقدس هم وجود داشته باشد دارای حس و اثر مطلوب تری‌ست تا اینکه شاهد قشربندی باشیم و برخی مخاطبان را فقط به سالن نمایش فیلم های دفاع مقدس هدایت کنیم. در صورتی که باید در نظر داشت ما یک فیلم اجتماعی داریم که حال دارای محتوای دفاع مقدسی‌ست و می تواند کنار سایر فیلم ها و ژانرها در سانس های فیلم های داستانی مسابقه سینمای ایران نشان داده شود.

 

| گزارش و گفت و گو از تورج اردشیری‌نیا

| عکس از الهام سادات روئین‌تن

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi