شناسه خبر : 97564
چهارشنبه 05 بهمن 1401 , 09:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتابی درباره منظومه‌ی فکری شهید نواب صفوی

کتابی درباره منظومه‌ی فکری شهید نواب صفوی

نویسنده کتاب "مردان تاریخ‌ساز" می‌گوید شهید نواب صفوی اعدام انقلابی کردند و به کار بردن واژه ترور صحیح نیست، چرا که اجازه‌ی مراجع تقلید پشت این اعدام‌ها بود.

حجت‌الاسلام مهران رهنما دبیر همایش شهید نواب صفوی و نویسنده کتاب مردان تاریخ‌ساز (مروری بر منظومه‌ی فکری شهید نواب صفوی) در حاشیه همایش «شهید نواب صفوی» و در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره کتاب گفت: این کتاب شامل سه بخش است؛ بخش اول در خصوص بینش، بخش دوم درباره منش و بخش سوم با موضوع کُنش شهید نواب صفوی است؛ از این جهت به این سه بخش تقسیم کردیم که هر کُنش و مَنشی برخاسته از یک بینشی است؛ از این جهت ابتدا بینش آن شهید بزرگوار را مطرح کردیم تا بدانیم نگاه ایشان به دین و انسان و نیز نگاهشان نسبت به مسائل پیرامونی چگونه بود. همین نگاه‌هاست که مَنش و رفتار ایشان را در حوزه‌‌ی خانواده و اجتماع رقم می‌زند. پس از آن در بخش کُنش، به اقداماتی که شهید نواب در طی زندگانی مجاهدانه خود صورت دادند، پرداختیم. در این بخش، از خدمت اساتیدی همچون مهدی عبد خدایی از همرزمان شهید نواب صفوی بهره گرفتیم و ساعت‌ها گفت‌وگو گرفتیم. شاید حدود 50 عنوان کتاب از شهید نواب صفوی دیدم. کتابی که شامل این سه محور باشد تا به حال ندیدم.

وی با ابراز تأسف نسبت به مغفول ماندن جنبه‌ی اخلاقی شهید نواب صفوی گفت: یک نکته‌ی بارزی که در زندگانی ایشان مشاهده کردیم، آیه‌ی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بود‌؛ یعنی نسبت به کفار شدت به خرج می‌داد، اما در قبال اطرافیان بسیار با نیکویی و شادابی و عطوفت برخورد می‌کرد. در خصوص جنبه‌ی خانوادگی فوق‌العاده بود. من از دختر خانم ایشان به نقل از مادرشان شنیدم که می‌گفت یک بار مادرم از پدرم یعنی شهید نواب اجازه خواستند جایی بروند. شهید در پاسخ همسرشان گفته بودند مگر من مالک شما هستم؟ شهید نوابی که دشمن از شنیدن اسمش واهمه داشت، در حوزه‌ی خانواده احساس مالکیت همسر را نداشت. متأسفانه این قسمت از مَنش شهید نواب صفوی مغفول مانده است؛ تصور می‌کنند شهید نواب فرد خشنی بود. چطور می‌شود که این چهار اعدام انقلابی شهید بر سایر رفتارهای ایشان سایه افکنده است؟ این همان چیزی است که احساس وظیفه کردم تا در راستای جهاد تبیین، به تبیین اندیشه‌ها، مَنش و رفتار علمای مبارز انقلاب بپردازیم. این چهارمین برنامه از علمای مبارزی است که در این مکان برگزار کردیم. 

شهید ,

حجت الاسلام رهنما در کنار نوه شهید نواب صفوی

حجت‌الاسلام رهنما با اشاره به اینکه درباره اعدام‌های انقلابی شهید نواب صفوی بارها شنیدیم از واژه ترور استفاده می‌کنند که اشتباه است، گفت: به عنوان نمونه اگر ما بگوییم شهید نواب صفوی فردی همچون احمد کَسروی را ترور کرده است، ما عنوان تروریست را به این شهید می‌دهیم. ما به این نکته اشاره کردیم که شهید نواب صفوی اعدام انقلابی کردند و به کار بردن واژه ترور صحیح نیست، چرا که اجازه‌ی مراجع تقلید پشت این اعدام‌ها بود.

شهید ,

منبع: خبر گزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi