شناسه خبر : 97568
چهارشنبه 05 بهمن 1401 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس با پیام سرلشکر باقری

سردار بایرامی به تشریح جزئیات اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه در این مراسم پیام رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح قرائت خواهد شد، گفت: کنگره ملی شعر دفاع مقدس دارای ظرفیت بین‌المللی شدن است لذا در این راستا درحال اقدامات مناسبی هستیم.

 

سردار سرتیپ‌دوم «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، به تشریح جزئیات کنگره ملی شعر دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه امسال بیست‌وچهارمین دوره کنگره را پشت سر می‌گذاریم، اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طی سال‌های بعد از دفاع مقدس همواره سعی داشته است با فعالیت‌های مهم و فاخر ادبی، پرچم شعر دفاع مقدس را برافراشته نگه دارد. 

نگاه متفاوت شاعران به دفاع مقدس

وی با تاکید براینکه اهمیت شعر و ادبیات مقاومت و پایداری بر کسی پوشیده نیست، گفت: همگان می‌دانند اگر قرار باشد یک فرهنگ ناب توسعه پیدا کند بخش مهم آن وابسته به کار ادبی و فرهنگ‌سازی است لذا ما در کنگره شعر دفاع مقدس تلاش می‌کنیم این فرهنگ را نهادینه کنیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درباره موضوعات کنگره گفت: امسال ما در فراخوان هشت موضوع محوری را قرار دادیم تا شاعران بتوانند از ابتکارعمل بیشتری برخوردار باشند لذا در همین راستا با این ابتکار دست شاعران برای پرداختن به ابعاد ایثار و شهادت و دفاع مقدس باز بود و خوشبختانه آثار متنوعی را دریافت کردیم.

نگاه شاعران به حاج قاسم سلیمانی، مقاومت بین‎‌الملل و مقوله زن ویژه بود

سردار بایرامی درخصوص مقوله مقاومت بین‌الملل در این کنگره مهم ادبی عنوان کرد: در موضوع مقاومت بین‌الملل نگاه ویژه‌ای به کشور‌های مقاومت و شخص سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی صورت گرفت و در این بخش نیز اشعار خوبی به دبیرخانه رسید. توجه شاعران به مضامین عاشورایی، جنگ نرم و جهاد تبیین نیز امسال در کنگره به صورت جدی وجود داشت و خوشحالیم که شاعران به مقوله‌هایی که مورد عنایت و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، توجه دارند.

اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس با پیام «سرلشکر باقری»/ کنگره ظرفیت بین‌المللی دارد

وی نگاه شاعران به زن مسلمان ایرانی را نقطه عطف کنگره شعر دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: علیرغم همه هجمه‌های که علیه زن مسلمان و ایرانی صورت می‌گیرد حقاً نگاه ویژه‌ای به این مقوله وجود داشت و شاعران در کنار پرداختن به مضامین شهید و شهادت، زن را به‌عنوان یک عنصر مهم در پشتیبانی رزمندگان برجسته دیده بودند که نگاه بسیار مهم و قابل توجه‌ی بود.

در بخش کودک و نوجوان ضعف و عقب‌ماندگی داریم

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضعف تولیدات ادبی برای مخاطب کودک و نوجوان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در این حوزه عقب‌ماندگی و نیاز شدید وجود دارد، گفت: تولیدات ما برای کتب نوجوان و نونهال در حوزه دفاع مقدس بسیار اندک است که ما در این زمینه نیازمند شعر شاد و با نشاط و امیدآفرین هستیم که امسال بخشی از این نیازها برطرف شد اما همچنان در این زمینه نیازمند تولید محتوا هستیم. 

سردار بایرامی درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه کنگره ملی شعر دفاع مقدس اظهار داشت: امسال در مجموع ۷ هزار ۲۱۱ اثر شعر به دبیرخانه کنگره شعر رسید. ما با فعالیت‌های مختلف در استان‌ها دست به موج آفرینی زدیم و شاعران را برای حضور در کنگره تشویق کردیم لذا در استان‌ها با دعوت از بهترین شاعران، آثار کارشناسی و بهترین‌ها در استان‌ها با برگزاری مراسم‌های مجلل و مفصل معرفی شدند و از بین بهترین‌ اشعاری که شاخص‌های ملی را داشتند، در دبیرخانه مرکزی کار داوری نهایی صورت گرفت.

۲۰۰ شاعر و کارشناس ادبی کنگره را همراهی کردند

وی حضور شاعران جوان را ویژگی کنگره دانست و گفت: امسال بخش عمده اشعار از شاعرانی بود که برای اولین‌بار در کنگره شرکت می‎کردند لذا جوانان بهتر از پیشکسوتان در کنگره درخشیدند. امسال حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد دبیر علمی کنگره بودند و سیدرضا میربابا فعالیت‌های اجرایی کنگره را دنبال می‎کردند و همانند دوره گذشته استان فارس میزبان کنگره خواهد بود و ما مطمئن هستیم این کنگره در شیراز جایگاه و بازتاب بهتری خواهد داشت لذا در این راستا از مدیران ادبی استان‎ها که زمینه‌ساز کنگره بودند، قدردانی می‌کنیم.

اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس با پیام «سرلشکر باقری»/ کنگره ظرفیت بین‌المللی دارد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از همراهی و همکاری بیش از ۲۰۰ شاعر و کارشناس ادبی با مجموعه کنگره خبر داد و افزود: اساتید دانشگاه و حوزه در برگزاری بیست و چهارمین دوره کنگره ملی شعر دفاع مقدس ما را همراهی کردند تا بتوانیم بهترین‌ها را احصا کنیم. ویژه‌نامه کنگره و کتاب مربوط به بهترین اشعار نیز به زودی آماده و منتشر خواهد شد.

پیام سرلشکر باقری به اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس

سردار بایرامی درخصوص جزئیات اختتامیه کنگره گفت: غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  امیرسرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‎الاسلام دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، محمدهادی ایمانیه استاندار استان فارس و شخصیت‌های استانی و شاعران پیشکسوت و جوان در مراسم اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در آیین اختتامیه کنگره پیام سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرائت خواهد شد، گفت: کنگره ملی شعر دفاع مقدس با برگزاری مراسم اختتامیه، رسماً دوره جدید خود را آغاز خواهد کرد و در این راستا از تمام شاعران و اهالی ادب تقاضامندیم موجب گرمی این محفل مهم ادبی باشند. کنگره ملی شعر دفاع مقدس ظرفیت مهمی است که قابلیت بین‌المللی شدن دارد و ما در این راستا اقداماتی را انجام داده‌ایم و آماده برگزاری بین‌المللی آن هستیم و در حال برطرف کردن مقدمات این فعالیت هستیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi