شناسه خبر : 97603
پنجشنبه 06 بهمن 1401 , 16:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«فرشته های سپید»، روایت درمانگران جبهه

یکی از عرصه هایی که پزشکان، پرستاران، بهیاران و امدادگران پا به پای رزمندگان دویدند، در مناطق جنگی و در زیر گلوله ها و آتش شدید دشمن بعثی در هشت سال دفاع مقدس بود.

فاش نیوز - یکی از گروه‌هایی که دفاع مقدس برای آنها تمام نشده، گروه پزشکان و پرستاران هستند.

 پزشکان و پرستاران متعهد، از اولین روز شروع مبارزات انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، تاکنون در کنار کسانی هستند که برای برپایی حکومت اسلامی جسم و جان خود را سپر گلوله های دشمن کردند.

امروز، جانبازان که به مراقبت‌های ویژه بیشتری را نیاز دارند، این پزشکان و پرستاران دلسوز و متعهد هستند که در کاهش آلام و دردهای آنها تلاش می کنند.

 یکی از عرصه هایی که پزشکان، پرستاران، بهیاران و امدادگران پا به پای رزمندگان دویدند، در مناطق جنگی و در زیر گلوله ها و آتش شدید دشمن بعثی در هشت سال دفاع مقدس بود.

واحد بهداشت و درمان، برای خدمات رسانی سریعتر به مجروحین، بیمارستان‌های صحرایی را احداث کرده بودند که تا حد ممکن به خطوط مقدم نزدیک بودند. بعد از انجام مراقبت‌های اولیه، مجروحین به بیمارستان های شهرها منتقل می شدند.
کتاب" فرشته های سپید" با هدف نمایش نقش واحد بهداشت و درمان خوزستان در دوران دفاع مقدس به نگارش درآمده است.

این اثر توسط حسین ایزدی تألیف شده که موسسه فرهنگی هنری معراج اندیشه پویا آن را به صورت ویژه نامه چاپ کرده است. مصاحبه گر این مجموعه خاطرات عبدالرضا کرامت و ویرایش متن توسط اعظم محمدپور انجام گرفته است.

یکی از خاطرات زیبای این مجموعه توسط "دکتر کامران احتشام"، جراح عمومی و رئیس هیئت مدیره بیمارستان آپادانا در اهواز تعریف شده است. این پزشک محترم در خاطرات خود چنین نقل کرده است:

"یک بار مجروحی را به بیمارستان گلستان آوردند که یک خمپاره عمل نکرده در شکم او بود. من تا آن موقع گلوله خمپاره ندیده بودم. به همراه دکتر کاشف که جراح بود، مجروح را بردیم اتاق عمل. تیم خنثی سازی هم به دنبال ما آمدند توی اتاق. به محض اینکه مجروح را بلند کردیم که روی تخت جراحی بگذاریم، خمپاره از جای خود لیز خورد و افتاد روی برانکارد. من به سرعت برانکارد را از اتاق بیرون بردم و از درب خروجی به بیرون هول دادم و گفتم این را ببرید..."
لازم به ذکر است دکتر کاشف چند سالی است که مرحوم شده است.

 

* جعفری

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi