شناسه خبر : 97634
یکشنبه 09 بهمن 1401 , 13:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز| گفت و گو با کارگردان و بازیگر نمایش "مادرم زری سر زا رفت" منتخب چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

"مادرم زری سر زا رفت" "وارثِ" شهدای غواص عملیات کربلای چهار

اجرای این نمایش را به شهیدان والامقام "احمد رضا تاج گردون" و "حمید جابرزاده" تقدیم می نمایم که شهدای محله و خیابانی هستند در شهرستان گچساران که ما بزرگ شده آنجا هستیم...

فاش نیوز - نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرم آزادی و کارگردانی داود پارسا، با هنرنمایی هنرمندان گروه پارسا تئاتر، تولید انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد، اداره فرهنگ و ارشاد گچساران و حوزه هنری استان و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، پیش تر به عنوان منتخب سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد، به جشنواره منطقه ای در استان بوشهر راه پیدا کرد، و سپس به عنوان یکی از نمایش های برگزیده این جشنواره به نمایش های بخش صحنه ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت. نمایش "مادرم زری سر زا رفت" روز چهارشنبه پنجم بهمن ماه در مجموعه تئاتر شهر تهران (تالار قشقایی) اجرا داشت و تماشاگران را مسحور فضا و اجرای قوی و دوست داشتنی این متنِ پُر از رنج‌ کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر فاش نیوز، داوود پارسا، کارگردان نمایش «مادرم زری سر زا رفت» درباره موضوع این نمایش‌نامه گفت: این نمایش داستان یک خانواده‌ی بومی آسیب دیده از جنگ در استان کهگلویه و بویر احمد را روایت می کند. تک فرزند این خانواده با نام "وارث" به جنگ می رود و مدت ها از او خبری نیست تا اینکه "جهان" پدرِ "وارث" به عنوان رزمنده، عازم جبهه می شود و او نیز اعصاب و روانش آسیب می بیند و درگیر اتفاقاتی درون خانه می شود و تک و تنها داخل اتاق به سر می برد و چشم‌انتظار بازگشت تنها فرزندش می نشیند.

"پارسا" در همین ارتباط اضافه کرد: همانطور که در نمایش می بینیم،"وارث" در عملیات کربلای ۴ شهید می شود و تا زمان بازگشتِ پیکر شهدای غواص در سال ۹۴، از وی خبری  نمی شود.

این هنرمند گچسارانی همچنین درباره علت نامگذاری این نمایش‌ گفت: "جهان" با خانمی به نام "اشرف" سالیانِ سال زندگی می کردند و صاحب فرزند نمی شدند. "جهان" با خواست و رضایت "اشرف"، با خانمی به نام "زری" ازدواج مجدد می کند که زمانِ زایمانِ "وارث" از دنیا می رود و "وارث" در کنار نامادری بزرگ‌می شود و این تکه کلام "وارث" است که می گوید "مادرم سر زا رفت". در واقع، داغِ از دست دادن مادر نیز این شهید را اذیت می کند و دلتنگِ مادر است. به این شکل خواستیم بی مادری، تنهایی و مظلومیتِ "وارث" را بیشتر نشان دهیم.

او در خصوص علت پرداختن به این سوژه خاطرنشان کرد: خودِ بنده شخصا آسیب دیده از جنگ هستم و پدر مرحومِ من از جانبازان دفاع مقدس بودند و من کلا در ژانر دفاع مقدس کارِ نمایشی انجام می دهم و حوزه دفاع مقدس را دوست دارم. این بومی بودنِ متن بود که مرا بیشتر جذب کار کرد. داستان نمایش نیز بر اساس واقعیت از یک خانواده شهید گرفته شده است.

او در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: ما در یک فضای سورئال کار کردیم و تلاش نمودیم با کد گذاری و گنجاندنِ اِلمان‌هایی، علاوه بر مخاطب خاص و داوران، برای مخاطب عام نیز قابل درک باشد و عنصری از چشم هیچ کدام پنهان نمی ماند.

وی در مورد کمبودهای حوزه تئاتر یادآور شد: حمایت های خوبی از ما صورت گرفت و دوست می داریم که بیشتر باشد. وقتی آثار در شهرستان ها به تولید می رسد، علاوه بر حضور جشنواره ای، در اجراهای عمومی نیز خواستار حمایت هستند و از تمام بزرگانِ عرصه تئاتر و مسئولین هنر نمایش تقاضا داریم تئاتر شهرستان ها را در اجراهای عمومی حمایت کنند تا بتوانیم تولیداتمان را به نمایش بگذاریم.

این کارگردان در خصوص موضوع اجرا از شبکه های تئاتر تلویزیونی منطقه و جهان، مخاطب هدف و بازار هدف اظهار داشت: بی شک آرزوی هر هنرمندی‌ست که در صحنه های بین‌المللی، اثر نمایشی او دیده شود. کمپانی ها و مسئولین نیز کمک کنند تا آثار، علاوه بر اجرای صحنه ای، در تله تئاترها نیز بیشتر دیده شود. ما حتی به اجرا در شهرستان ها نیز راضی هستیم. فقط می خواهیم فضا برای اجرا فراهم شود.

کارگردان نمایش "مادرم زری سر زا رفت" در بخش پایانی صحبت های خود افزود: اجرای این نمایش را به شهیدان والامقام "احمدرضا تاجگردون" و "حمید جابرزاده" تقدیم می نمایم. اینان شهدای محله و خیابانی هستند در شهرستان گچساران که ما بزرگ شده آنجا هستیم، در آن محل زندگی می کنیم و خانواده های معزز این شهیدان نیز ساکن آنجا بودند. همچنین جانباز بزرگوار دکتر "قادر آشنا" نیز در سالن، شرف حضور داشتند که اجرا را به ایشان نیز تقدیم نمودیم.

خلاصه نمایش: "جهان" پدرِ "وارث" دست‌های پسرش را بسته تا به جنگ نرود. "اشرف" نامادری "وارث"، دست‌های پسر را باز کرده است. "وارث" تنها فرزند "جهان" به جنگ می‌رود و در عملیات کربلای چهار، در شرایطی که در جنگ دست‌هایش را بسته‌اند به شهادت رسیده و "جهان" بعد از مدتی به دنبال "وارث"، به مناطق جنگی می‌رود و هیچ اثری از "وارث" پیدا نمی‌کند و خودش هم دچار موج انفجار می‌شود و "جهان"، ناامید به خانه برمی‌گردد و هنوز چشم انتظار تنها وارثش مانده است.

در نمایش «مادرم زری سر زا رفت» بازیگرانی همچون داود پارسا، شکوفه عاشوری، راضیه فصیح، محمد دشتی، ابوالفضل پارسا، احمد فرهادی، سمانه منصورآبادی، داود هاشمی، مجتبی توکلی، محمد اسدی و مهدی حسینی حضور دارند. سایر عوامل نمایش «مادرم زری سر زا رفت» طراح صحنه: داود پارسا، طراح لباس: راضیه فصیح، دستیار کارگردان: احسان جابر زاده، طراح و اجرای نور و موسیقی: محمد رضایی و اجرای دکور: داود هاشمی هستند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری‌نیا

عکس: الهام سادات روئین‌تن

 

اینستاگرام
هیچ میدانی که امشب چه شب دنیا بود»«بحث میلاد علی(ع)در جنت مأوا بود »«تا بگوید راز خلقت بر صف دارالسلام»«گوش وچشمت باز کن برخوان علی(ع)والسلام»«یاعلی(ع) دریاب ما رزمندگان در عسرتیم »«عسرتی بیدادگر. بعداز جوانی .نصرتی »«دلخوشی کل ما رزمندگان دان رهبریست»«رهبری که اندر جهان هم پیرو پیغمبریست»«هیچ همتایی ندارد درمقام معرفت»«نام اوسید علی و از تبار حیدریست»«مکتبش از حیدر کرار وسرور در جهان »«همچو جدش هست مظلوم نگوید از نهان »«ایخدای رب اعلاء صحت تن .طول عمر وسالمی »«روز میلاد علی(ع)کن هدیه بر سید علی »«سلامتی رهبر فرزانه ،وبزرگ ایثارگر،،پرچمدار لشگر حضرت حجت ابن الحسن(عج) صلوات بفرست.ارادتمند (خادم المؤمنین)
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi