شناسه خبر : 97687
یکشنبه 09 بهمن 1401 , 10:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» منتشر می‌شود

علایی‌فعال گفت: کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» که به اتفاقات و حوادث کردستان پرداخته است، به‌زودی منتشر می‌شود.

 

کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» به زودی منتشر می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس، «حسن علایی فعال» مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» عنوان یکی از کتاب‌هایی است که در حال تدوین و مراحل پایانی انتشار است، اظهار داشت: این کتاب خاطرات سردار سرتیپ پاسدار «حسین دقیقی» از فرماندهان کردستان و هشت سال دفاع مقدس است. وی از فرماندهان شاخص کردستان و همرزم شهید بروجردی، جاویدالاثر احمد متوسلیان و شهید ناصر کاظمی بود که مسئولیت‌های متعددی در استان‌های کردستان و کرمانشاه بر عهده داشت؛ او فرمانده سپاه کرمانشاه و همچنین کردستان بود و نقش مؤثری در آزادسازی بعضی از مناطق قابل‌توجه در کردستان داشت.

وی با یادآوری اینکه کتاب تاریخ شفاهی سردار دقیقی در دوران دفاع مقدس توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تهیه و منتشر شده است، ادامه داد: دقیقی با توجه به تعهد و مسئولیتی که درک می‌کند، کتابی را به روایت خود، از حوادث و اتفاقات کردستان تحت عنوان «داستان‌ها یا قصه‌های کردستان» نقل کرده‌اند که ما این عنوان را به «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» تبدیل کرده‌ایم. با توجه به نقش مؤثری که وی در اتفاقات کردستان و نقشی که در بها دادن به مردم کُرد داشت.

علایی فعال با اشاره به غائله کردستان و نقش مردم این منطقه در مواجهه با آن و تأثیر فرماندهان حاضر در صحنه در خاتمه دادن به این غائله گفت: با حضور شهید محمد بروجردی در کردستان احترام و بهای لازم به مردم کُرد داده شد تا خود مردم کُرد با غائله ضدانقلاب در کردستان مقابله کنند و با دموکرات و کومله و کلاً ضدانقلاب که از اقصی نقاط ایران در آنجا حضور پیدا کرده بودند مواجه شوند. در همین راستا شهید بروجردی بحث پیش‌مرگان مسلمان کرد را رقم می‌زند که با سپاه، ارتش و جهاد همکاری داشتند.

وی افزود: شهید بروجردی سردمدار این حرکت بود و این هم ماحصل دیدار و نشستی بود که ایشان و جاویدالاثر متوسلیان با حضرت امام (ره) داشتند. در این جلسه، حضرت امام (ره) اعتماد به مردم کُرد را توصیه می‌کنند؛ لذا زمانی که شهید بروجردی و جاویدالاثر متوسلیان در کردستان حضور پیدا می‌کنند، بنایشان این است که کار‌های مربوط به کردستان را به مردم واگذار کنند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فعالیت‌های فرهنگی را از اقدامات بارز در منطقه کردستان برشمرد و اضافه کرد: حاج حسین دقیقی به‌عنوان کسی که همرزم این دو فرمانده بوده است و بعد از این‌ها مسئولیت به عهده می‌گیرد، سعی می‌کند که همین مشی را دنبال کند؛ یعنی اعتماد به مردم، و کار‌های فرهنگی؛ به این معنی که کار‌های فرهنگی برایشان در اولویت قرار می‌گیرد، در بحث پاکسازی و برخورد با ضدانقلاب هم آن اقتدار نظامی را از خودشان نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» سردار دقیقی تجربیات خود از کردستان را در قالب قصه‌هایی نقل می‌کنند. این کتاب در واقع به‌نوعی تجربه نگاری و تاریخ‌نگاری در مورد حوادث کردستان است.

علایی فعال از انتشار کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» در آینده خبر داد و بیان کرد: کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» یکی از کتاب‌های خوب و خواندنی در موضوع کردستان و اتفاقات و حوادث کردستان خواهد بود. این کتاب در مرحله آماده سازی است و در آینده نزدیک منتشر می‌شود و در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi