شناسه خبر : 97691
یکشنبه 09 بهمن 1401 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مردم به خیابان‌ها ریختند

جوان سیاه‌پوست زیر مشت و لگد ۵ پلیس آمریکا جان باخت

ویدئوی منتشر شده از نحوه ضرب‌وشتم و نهایتا قتل یک جوان سیاه‌پوست آمریکایی از سوی پلیس این کشور، موج جدیدی از خشم و انزجار عمومی علیه نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا را به شهرهای مختلف کشانده است.
شنبه شب، مورخ 7 ژانویه اولین ماه میلادی سال 2023، مردی سیاه‌پوست و 29 ساله در حال تردد در یکی از خیابان‌های ممفیس است که به یک‌باره از سوی دو ماشین پلیس محاصره می‌شود. تصاویر دوربین‌های مداربسته که پس از گذشت سه هفته منتشر شده، ساعت 8:20 دقیقه شب را نشان می‌دهد. پلیس خودروی «تایر نیکولز» را متوقف می‌کند و از او می‌خواهد تا وسیله نقلیه خود را ترک کند. پنج افسر پلیس به سرعت خودروی او را تحت محاصره در می‌آورند و از او می‌خواهند تا تسلیم شود و به زمین بخوابد. نیکولز اما مقاومت می‌کند و می‌گوید که کاری نکرده! و در راه رسیدن به خانه خود است. در همان حالی که او مقاومت به خرج می‌دهد، یکی از افسران پلیس با تمام قدرت سه تا چهار مشت به صورت او می‌زند. نیکولز که تعادلش را از دست داده بر روی زمین می‌افتد تا سایر افسران پلیس به قصد کشت او را زیر مشت و لگد ببرند. تصاویر قتل این سیاه پوست زیر مشت و لگد پلیس آمریکا، تکان دهنده و وحشتناک است.
قربانی قبل از مرگ مادرش را صدا می‌زد
این ویدئوها از صحنه ضرب و شتم فاش می‌کند که تا چه‌اندازه ماموران را پلیس از همان ابتدا متوسل به خشونت می‌شوند و همچنین خواسته‌هایشان در هنگام حمله با یکدیگر متناقض است. در تصاویر همچنین شنیده می‌شود که قربانی وحشی‌گری پلیس آمریکا در حالی که بسیار بی‌حال شده مادر خود را صدا می‌زند. صدای نیکولز در این ویدئوها شنیده می‌شود که از ماموران می‌پرسد چه خبر است و او چه خطایی مرتکب شده است! او در ادامه می‌گوید: «من کاری انجام ندادم. فقط می‌رفتم خانه. دارید واقعاً زیاده‌روی می‌کنید.» سی‌ان‌بی‌سی درخصوص این حمله می‌گوید که در حالی چند مامور پلیس به طرز وحشیانه‌ای با لگد، مشت، چماق و روش‌های دیگر به این شهروند سیاه‌پوست حمله می‌کنند که هیچ نشانه‌ای از میل او برای حمله وجود ندارد. اگرچه سه هفته‌ای از این حادثه تلخ می‌گذرد اما این تصاویر که از زوایای مختلف هم ضبط و حالا منتشر شده، باعث ناراحتی و خشم و اعلام انزجار سراسری سیاه‌پوستان در نقاط مختلف آمریکا شده است.  در پی انتشار تصاویر مربوط به این حادثه مرگبار که ۱۷ دی رخ داد، معترضان در ممفیس، نیویورک، واشنگتن و سایر شهرهای آمریکا جمعه شب به خیابان‌ها آمدند و خشم خود را فریاد زدند. اگرچه پلیس ممفیس سعی کرده تا با برکناری عوامل این جنایت، خشم عمومی را کنترل کند اما بر اساس شواهد و قرائن تاکنون موفقیتی در این خصوص کسب نکرده است. «آنتونیو رومانوچی» وکیل و نماینده خانواده نیکولز در جمع اعتراضی مردم ممفیس حاضر شد و گفت: «وی نه توسط یک و نه دو نفر، بلکه توسط پنج افسر مورد حمله قرار گرفته است. این افسران برای ایجاد آسیب، تعدی به آزادی و تعدی به حقوق اساسی فردی، با یکدیگر نهایت همکاری را کردند!» در این بین، «روون ولز» مادر نیکولز که احتمالا ناراحت‌ترین شخص در پی این حادثه است، معترضان را به آرامش دعوت کرد و از آنها خواست تا به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و شهر به سمت خشونت نکشانند. او گفت: «نمی‌خواهم شهرمان را بسوزانیم، خیابان‌ها را خراب کنیم زیرا این چیزی نیست که پسرم می‌خواست. اگر شما برای من و تایر این‌جا هستید، پس به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنید.» چند روز پس از این ماجرا و در 23 دی ماه، یک مرد سیاه‌پوست 31 ساله دیگر به نام «کینان‌اندرسون» بعد از ضرب و شتم پلیس و استفاده بیش از‌اندازه شوکر الکتریکی جان باخت. سی ان ان در آن مقطع گزارش داد که‌اندرسون بعد از شوکهای الکتریکی که پلیس به او وارد کرد، به بیمارستان منتقل شد و در آنجا بر اثر ایست قلبی فوت کرد. 
گفتنی است، به گواه آمار اکثر قربانیان خشونت پلیس آمریکا سیاه‌پوستان هستند. تا آنجا که آمریکایی‌های سیاه پوست سه برابر بیشتر از سفیدپوستان‌ها به دست پلیس کشته می‌شوند. یک جامعه‌شناس آمریکایی در دانشگاه میشیگان درخصوص ذهنیت موجود در بافت فکری پلیس آمریکا تاکید می‌کند که خشونت پلیس شکلی از کنترل نژادی است. به عبارت دیگر، مبنای این ایده این است که افراد سیاه‌پوست کمتر از یک انسان هستند!
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi