شناسه خبر : 97717
دوشنبه 10 بهمن 1401 , 03:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز| گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش "آلاء" منتخب چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

تآتری متفاوت و جذاب، با تکنیکِ اِریال یوگا در ژانر دفاع مقدس

رنج "آلاء"، مخاطب را در اندیشه ایی تجربه نشده، غرق می کند. پایان بندیِ بشدت تأثیر گذارِ این نمایش، احساساتِ مخاطب را بشدت برمی انگیزد. نمایش "آلاء" که تا به حال شبیه آن را ندیدید، تا به انتها، تماشاگر را همراه خود می کند....

فاش‌نیوز - نمایش بسیار متفاوت و جذاب و دلچسب "آلاء" در ژانر دفاع مقدس، نخستین نمایش با بکارگیری تکنیکِ اِریال یوگا (یوگا با پارچه)Aerial yoga) ) در تئاتر ایران، سبک تا به حال کار نشده ای در تئاتر است که به تئاتری‌ها پیشنهاد می شود. "آلاء" با پرهیز از شعارزدگی، مُنودرامی عاشقانه‌، داستان عجیب و دراماتیکی را از احساسات انسانی در مقوله جنگ و دفاع مقدس که تا به حال به آن پرداخته نشده بود (دختری عراقی که پدرش از روئسا و سرهنگ ارتش حزب بعث عراق است و خودش پرستار سربازان ایرانی و عاشق همسرِ جوانِ ایرانی اش به نام آرش)، تک پِرسُوناژ، با مهارتِ بازیگری پرُ قدرتِ "مرجان آقا نوری"، روایت می کند.

بازیگر با وجودِ آن شرایطِ بدنیِ سخت، بی‌قرار و معلق در هوا، همچون شخصیتِ "آلاء"، بر بدن و حرکات، مسلط بود و اتفاقا حس را نیز خوب از عالم برزخ انتقال می داد و خود، یک کلاسِ بازیگری برای هنرجویان است. کارگردانی، با آن میزان تنوع و نوآوری، و همینطور متن، نورپردازیِ درخشان، موسیقی و نریشن ها، همگی در خدمتِ کار بود.

"آلاء" ظرفیت های اجرایی مدرنی در قالبِ فرم، به تئاتر دفاع مقدس و تئاتر ایران می بخشد. رنج "آلاء"، مخاطب را در اندیشه ای تجربه نشده، غرق می کند. پایان بندیِ بشدت تأثیرگذارِ این نمایش، احساساتِ مخاطب را بشدت برمی انگیزد. نمایش "آلاء" که تا به حال شبیه آن را ندیدید، تا به انتها، تماشاگر را همراه خود می کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر فاش نیوز، "محمد کاظم‌تبار" کارگردان نمایش "آلاء"، با آن نگاهِ زیبا و قابل تحسین و ارزشمند، ایده نو جذاب، و کارِ سخت با تک بازیگر و حفظ ضرباهنگ که به خوبی از پس کارگردانی برمی آید، درباره چگونگی شکل گیری ایده، خاطرنشان می سازد: روز عاشورا در قمصر کاشان حضور داشتم و هیئت های عزاداری، دسته روی و نخل گردانی داشتند. ناگهان فکر کردم ما به سوژه های دفاع مقدس، تنها از این سمت به آن سو پرداخته ایم. حال چه اتفاقی می افتد که یک دختر عراقی به ایران بیاید. این ایده را همان روز قوام دادم و تمامی متن، حاصل تخیل بود.

 این نویسنده و کارگردان درباره علت پرداختن به سوژه اظهار می دارد: بنده سال هاست که در تئاتر دفاع مقدس کار می کنم. موضوعی که باعث شد من به "آلاء" بپردازم و آن را شکل دهم، به این دلیل بود که ما سال های سال، خیلِ قصه هایی عادی و به طور معمول داشتیم.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی یادآور می شود: به دنبال سوژه ای بودم که متفاوت از قصه های دیگر باشد. از طرف دیگر، به دنبال فرمِ تازه نیز بودم که در تئاتر دفاع مقدس، شاهد نبودیم. به همین جهت برای نخستین بار در تئاتر ایران از تکنیک اِریال یوگا، با پارچه، استفاده کردم؛ که البته کارِ بسیار مشکلی نیز بود. این فناوری، یک نوآوری در تئاتر دفاع مقدس بود. از ویژگی های اِریال یوگا، یک نوع ورزشِ میان رشته ای هندی بین پیلاتس و یوگا و ورزش های دیگر از جمله ورزش خیابانی، می توان نام برد که از این حرکات، در نمایش استفاده کردیم. این نمایش، ظرفیتِ اجرا در سطح جهانی را دارد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

این هنرمند عرصه نمایش در خصوص علت نامگذاری می گوید: در پردازش قصه، به یک دختر عراقی رسیدم، و در پی ویژگی های این شخصیت، به نام "آلاء" رسیدم که معنای نیکی ها، خوبی ها و یک معنی دورِ از سُرخی ها می دهد که این سرخی ها خیلی مهم بود.

"محمد کاظم‌تبار" در مورد موضوع این نمایش اظهار می کند: یک دختر عراقی، فرار می کند و به ایران می آید و درگیر جنگ می شود و توسط نیروهای عراقی، اسیر و کشته می شود. ایرانی ها برای اینکه او را نجات دهند، شهید می دهند. در نهایت بعد از چهل سال، نامزد او به نام "آرش"، پیکر او را پیدا می کند.

او ویژگی های خاص این نمایش را که می تواند مورد توجه داوران واقع شود، این طور برمی شمرد: خودِ خلاقیت و نوآوری که در کار وجود دارد، تک پرسوناژ بودن و سنگینیِ اجرای کار، تعددِ میزانسن ها و حرکت ها، تمامی اینها، نکاتی است که داوران می توانند مشاهده کنند.

وی فواید تئاتر را این گونه معرفی می کند: تئاتر، هنری است که به شیوه مستقیم، می تواند اثرگذاری داشته باشد. شناخت از تئاتر، کم است و این طور نباید تصور شود که تئاتر به نمایشِ موزیکال و کمدی، منتهی می شود؛ اینطور نیست. اگر از سنین پایه، از مدارس و از مساجد، تئاتر، آموزش داده شود، مخاطب، بیشتر، و اثرگذاری آن در جامعه، بیشتر خواهد شد.

"کاظم‌تبار"در بخش پایانی صحبت های خود می گوید: ما از ۱۶ بهمن ماه در تئاتر شهر، اجرای عمومی داریم و خوشحال خواهیم شد که مخاطبان برای دیدن اجرای نمایش‌نامه "آلاء" تشریف بیاورند.

گفتنی است در نمایش "آلاء"، "مرجان آقانوری" به عنوان بازیگر و "علی برجی" و "محمدرضا آزادفرد" به عنوان بازیگر نَرِیتور حضور دارند. از دیگر عوامل نمایش «آلاء» می‌توان از: مدیرتولید: حامد گودرزی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح حرکت: امیر آقاجان، طراح گریم: منیر سادات صمدانی‌نیا، طراح پوستر: رامین رستمی، طراح حرکات اریال یوگا: المیرا سبزه‌زار، آهنگساز و طراح صدا: علی خاتمی، مشاور طراحی صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، مدیر صحنه: فائزه رضایی، مجریان گریم: فریبا جوادی و فاطمه غیاثوند، دستیار کارگردان: محمد علایی، هانیه یوسفی، منشی صحنه: فاطمه عرب، عکاسان: فاطمه عرب و شکوفه درویش اولادی، دستیار تولید: علی کاظم‌تبار و مدیر روابط عمومی: ناصر ارباب نام برد.
گفتنی است که چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری‌ست و اختتامیه آن 11 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری‌نیا

عکس: الهام سادات روئین‌تن

 

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi