شناسه خبر : 97827
چهارشنبه 12 بهمن 1401 , 11:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونمایی از دست‌نوشته‌های منتشر نشده شهید «حسن باقری»

مجموعه‌ای از اسناد و دست‌نوشته‌های منتشر نشده سردار شهید «حسن باقری» موجود در گنجینه رضوی در یکصد و پنجاه و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرم مطهر حضرت رضا(ع) معرفی و رونمایی شد.

 

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، این مراسم هم‌زمان با چهلمین سالگرد شهادت سردار «حسن باقری» با حضور حجت‌الاسلام «سیدجلال حسینی» رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سردار سرتیپ پاسدار «فتح‌الله جعفری» مدیر مؤسسه شهید حسن باقری جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان امروز در موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب اسلامی این آستان مقدس برگزار شد.

سردار جعفری در این مراسم اظهار داشت: شهید باقری از فرماند‌هانی بود که در بحرانی‌ترین شرایط جنگ ایران و عراق، بهترین تصمیمات را گرفت و حتی می‌توان گفت جنگ را از شکست نجات داد. 

وی با اشاره به اینکه حسن باقری دانشجوی ممتاز رشته حقوق بود و از طرف اطلاعات سپاه به عنوان خبرنگار با روزنامه جمهوری اسلامی همکاری می‌کرد، گفت: این فرمانده شهید با آغاز جنگ در اولین اقدام، اتاق فکر جنگ را راه‌اندازی کرد. بدین ترتیب او چراغ اطلاعات و عملیات را روشن کرد تا دشمن، به خوبی شناسایی و همچنین توان و نیروی خودی نیز ارزیابی شود. 

رونمایی از دست‌نوشته‌های منتشر نشده شهید «حسن باقری» در موزه رضوی

مدیر موسسه شهید حسن باقری با بیان اینکه شهید باقری، حافظه بسیار قوی و هوش بسیار بالایی داشت و زبان عربی را در مدت شش ماه فرا گرفت، افزود: همچنین او تنها فرمانده‌ای است که داشته‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش در مسائل نظامی به عنوان یک الگو در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام به دانشجویان تدریس می‌شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: شهید باقری برای اولین‌بار «ایمان محوری» را به جای «تجهیزات محوری» مطرح کرد. همچنین توجه خاصی به نقش و حضور نیروهای مردمی در جنگ داشت و مربی‌های آموزشی از استان‌های مختلف را برای آموزش نیروها در خوزستان فرا خواند. 

وی با اشاره به برخی از وقایع دوران دفاع مقدس و طرح‌های عملیاتی شهید باقری تصریح کرد: او با آغاز انجام عملیات‌های محدود که منجر به کادرسازی می‌شود، جنگ‌های شبانه غافلگیرانه با هدف دور زدن دشمن و گرفتن اسیر به جای کشتن نیروهای دشمن، در جنگ موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرد، اما هیچ‌گاه دچار غرور نشد و در نهایت در بهمن ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل شد.  

الگوپذیری از سیره شهدا

در ادامه حجت‌الاسلام حسینی دوران دفاع مقدس را دانشگاهی برای نسل امروز دانست و گفت: روحیه جهادی و انقلابی افرادی همچون شهید حسن باقری در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که هیچ‌گاه بن‌بستی در زندگی وجود ندارد و نباید ناامید و مأیوس شد. بی‌شک این موضوع، همان جهاد تبیین است.

رونمایی از دست‌نوشته‌های منتشر نشده شهید «حسن باقری» در موزه رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نگاه شهید باقری به تقویت روحیه ایمان محوری به جای تجهیزات محوری در دوران دفاع مقدس و لزوم درس گرفتن از خاطرات چنین شهدایی خاطرنشان کرد: بی‌شک اگر در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی تالاری به نمایش و معرفی آثار و یادگاری‌های سرداران و نوابغ دوران جنگ اختصاص یابد، نقش تحولی اثرگذاری بر روی بازدیدکنندگان موزه خواهد گذاشت.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi