شناسه خبر : 97877
یکشنبه 16 بهمن 1401 , 05:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی از سینمای رسانه‌ها؛ گزارش ۴ روز نخست چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر/

شکست پروژه تحریم جشنواره در جنگ تیترها با استقبال اهالی رسانه

جشنواره فیلم فجر که از سال ۶۱ نخستین دوره را برگزار نمود، تا به امروز که جشن تولد ۴۱ سالگیِ خود را گرفته است، نه جنگِ تحمیلی ۸ ساله توانسته بود آن را تعطیل کند، و نه کرونا، این بار نیز، به واسطه حضورِ گرمِ سینمابازان و جشنواره‌بازان، تحریم هم نتوانست...

فاش نیوز - جشنواره فیلم فجر که از سال ۶۱ نخستین دوره را برگزار نمود، تا به امروز که شمعِ ۴۱ سالگیِ خود را فوت کرده است، نه جنگِ تحمیلی ۸ ساله توانسته بود آن را تعطیل کند، و نه کرونا، این بار نیز، به واسطه حضورِ گرمِ سینما بازان و جشنواره بازان، تحریم هم نتوانست تعطیلش کند. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری کشور بعد از گذشت چهل‌و چهار سال از رخ نمودن انقلاب اسلامی، چهل‌ویکمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد که امسال متقارن با ماه رجب و ولادت امام علی (ع) است.

به گزارش خبرنگار سینمای فاش نیوز، پس از اعلام فراخوانِ ثبت نام چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در مرحله‌نخست، تلاش های بسیاری صورت گرفت فیلم های چندانی به دبیرخانه جشنواره ارسال نشود تا دستِ مدیران خالی، جشنواره سوت و کور و به حالتِ تعطیلی کشانده شود اما در نهایت مشخص شد تعداد فیلم های ارسالی از سال گذشته نیز به میزان ۵ فیلم بیشتر بود.

کاسبانِ تحریم پس از این، بر آن شدند در گام دوم، تماشاگرانِ حرفه ای سینما، علاقه مندانِ مردمی، علی الخصوص عوامل فیلم ها و اهالی رسانه را وادار به تحریم جشنواره کنند. اما علی رغم سرمای هوا، استقبالِ گرم و فوق العاده اهالی رسانه در پردیس ملت (خانه رسانه)، و تعدادی از مهمانان خارجی و عوامل فیلم ها در خانه جشنواره (برج میلاد) و تماشاگران در سینماهای مردمی، از پیرمردها تا دهه هقتاد و هشتادی ها، نشان از آن دارد که جنگ رسانه ای را عاشقانِ سینما و رسانه های داخلی پیروز شده اند.

اهالی رسانه که خود، از کارکردِ رسانه آگاهند و می دانند مدیران رسانه های غربی، چطور در راستای سیاست های خود، تیتر و خبر توسط خانم هایی با هفت قلم آرایش و دستمزدهای آنچنانی، انتشار می دهند، و هیچ کدام هم هیچ گاه نسبتی با سینما نداشته اند، با حضورشان، جشنواره را تنوریِ تنوری و داغ نگه داشتند و سنگ تمام گذاشتند.

روز نخستِ جشنواره در سینمای اهالی رسانه، شلوغ تر از دو سالِ گذشته

در سرچراغی جشنواره، حضور و اقبالِ خبرنگاران و عکاسان و عده ای از منتقدان در پردیس ملت به اندازه ای بود که صفِ طویلِ منتهی به سالن های نمایش و نشست خبری، مملو از جمعیت بود و حتی صندلی خالی وجود نداشت و خبرها و عکس ها و نقدهای مخابره شده، باشکوه و حیرت انگیز بود.

نکته اینکه، عدمِ حضورِ بازیگرانِ چهره در داخلِ پردیس و نشست های پرسش و پاسخِ فیلم ها، نه تنها از شوقِ حضور اهالی رسانه در نشست های کنجکاوی برانگیزِ رسانه ای و حرارتِ آن نکاست و آن را تحت الشعاع قرار نداد، بلکه سمت و سویِ سوالات را به شکلِ تخصصی، رو به کارگردان و تهیه کننده و عوامل فنی، سوق داده است.

در کفِ جشنواره، تازه شدنِ دیدارها در میانِ اهالی رسانه، صحبت از موضوعاتِ روزِ سینمایی کشور و بحث راجع به کیفیتِ فیلم ها در کنار صرف چای قندپهلو، نیز چشم نواز بود.

اگر چه حضور اهالی رسانه در تمامی روزهای هفته در سینمای اهالی رسانه، ثابت و پُر اقبال می باشد، اما تعطیلی های آخر هفته در روزهای جمعه و شنبه نیز بر میزان مخاطبان در خانه جشنواره (برج میلاد) و رشدِ فروش بلیت سینماهای مردمی افزوده است.

حضور و غیاب بازیگران

روز نخست جشنواره در سینمای اهالی رسانه در حالی سپری شد که بازیگرانِ اصلی هر دو فیلم "استاد" و "شماره ۱۰" در هر دو مراسمِ فتوکال و نشست پرسش و پاسخ، غایب بودند. بر این اساس، "حسن معجونی" بازیگر فیلم "استاد" غیبت داشت اگر چه همسرش خانم "هدیه حسینی نژاد" بازیگر زن نقش اصلی این فیلم، حاضر بود. "بهروز افخمی" تهیه کننده فیلم "استاد" در گفت و گویی، علت غیبت "حسن معجونی" را حضور در صحنه تصویربرداری یک سریال اعلام کرد.

بازیگرانِ اصلی فیلم "شماره ده"، "مجید صالحی" و "مهدی زمین پرداز" نیز از دیگر غایبان بودند که به گفته تهیه کننده فیلم، به دلیلِ همزمانی نمایش فیلم در خانه جشنواره، اشتباها به برج میلاد رفته بودند.

در روز دوم جشنواره در سینمای اهالی رسانه پردیس ملت، سه فیلم "آه سرد"، "جنگل پرتقال" و "یادگار جنوب" اکران شد. "ایمان صدیق" که نخستین تجربه بازیگری خود در سینما را با "آه سرد" سپری کرده است، به همراه "ناهید عزیزی صدیق" کارگردان و "رضا محققی" تهیه کننده فیلم، در نشست رسانه ای حضور داشتند.

بازیگرانِ اصلی فیلم "جنگل پرتغال"، "سارا بهرامی" و "میر سعید مولویان" و همچنین "داوود فتحعلی بیگی" از غایبانِ روز دوم بودند  و جلسه نشست پرسش و پاسخ با حضور "رسول صدر عاملی"، تهیه کننده برگزار شد و در لحظاتِ آخر نشست، "آرمان خوانساریان" کارگردان فیلم با تنِ بیمار از بیمارستان به پردیس ملت آمد و در نشست حاضر شد.‌

"الناز شاکردوست"، "سحر دولتشاهی"، "پژمان جمشیدی"، "صابر ابر" و "وحید ربانی" از غایبانِ فیلم "یادگار جنوب"، آخرین فیلم نمایش داده شده در روز دوم جشنواره در پردیس ملت بودند و جلسه با حضور ۲ کارگردان و دیگر عوامل فیلم، بر پا شد.

محمد خزاعی: بیانیه یک فضای نمایشی دارد، تا فضای واقعی

«محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی در حاشیه دیدار از پردیس سینمایی ملت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: مخاطبان امسال جشنواره فیلم فجر از سال گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی برخی اشتباه از آب در آمده است.

وی درباره بخش بین الملل و اینکه گفته می شود فیلم هایی در حال انصراف هستند گفت: ما در بخش بین الملل دستاوردهای خیلی خوبی داریم یکی از دلایلی که گفته نمی شود، آقای امینی هم گفتند فضایی است که در داخل و خارج کشور غالب شده و این احتیاط و برنامه ریزی را می طلبید که ما دیرتر اعلام کنیم که چه مهمان ها و چه آثار شاخصی داریم و طبیعتا از فردا، پس فردا با ورود مهمانان و شرکت کننده ها در بازار و هیات داوران، بخش های مختلف بین الملل اعلام می شود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: اتفاقا امسال، نسبت به بعضی از سال ها بخش بین الملل باشکوه‌تر خواهد بود و در بدو ورود مهمانان، لیست کامل آنها اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فیلم هایی که انصراف دادند، پیگیری حقوقی انجام می شود، یا خیر، بیان داشت: قانونا در تمام جشنواره ها وقتی شما فرم پر می کنید، ثبت نام می کنید و حق رایتی فیلمی پرداخت می شود شما حق انصرافی ندارید، در حوزه سینمای داخلی هم همین طور است، وقتی تهیه کننده فرم امضا می کند یعنی پذیرفته است که اثرش در جشنواره نمایش داده شود و نمی تواند انصراف دهد.

خزاعی ادامه داد: اینکه بعدش در فضایی قرار می گیرند و بیانیه ای صادر می کنن باید در همان زمان تصمیم می گرفتند که آیا دوست دارند جشنواره بین المللی حضور داشته باشند، یا نه.

درضمن این چهار فیلم، در بخش رقابتی نیستند. در حقیقت این ها یک فضای نمایشی دارد، تا فضای واقعی، وگرنه واقعیت، سیاست و زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر مشخص بوده و دوستان در زمانی که فرم پر می کردند و اعلام کردند ما حاضریم فیلم مان را در اختیار جشنواره فیلم فجر بگذاریم، همه چیز شفاف بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: به میزانی فیلم از کشورهای مختلف به جشنواره فیلم فجر امسال ارسال شده بود که اگر دوستان اعلام می کردند، ما سریع جایگزین می کردیم، و ما هیچ مشکلی در جایگزینی آثار، به جهت تنوع و سطح کیفی آثار نداشتیم.

 

سانس فوق العاده

مدیر امور سینماهای جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز از سانس فوق العاده برای فیلم سینمایی «کت چرمی» خبر داد. "محمدرضا فرجی" 14 بهمن اعلام کرد: بنا به استقبال مخاطبان از فیلم سینمایی «کت چرمی» فردا ساعت ۱۵سانس فوق العاده برای این فیلم در سالن اصلی پردیس سینمایی نارسیس در نظر گرفته شده است.

اصلا در بخش رقابتی نبود!

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، ارسال و انتشار نامه انصراف صاحبان فیلم «۴۸ ساعت» را رفتاری غیرحرفه‌ای دانست و گفت: این فیلم رزرو بود و اصلا وارد فضای جشنواره و رقابت نشده بود که بخواهد انصراف دهد!

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی از 12 تا 22 بهمن در تهران در حال برگزاری است و آغاز اکران‌ها در ۳۱ استان کشور‌ از تاریخ ۱۷ بهمن ماه خواهد بود.

گزارش از تورج اردشیری‌نیا

تصاویر از الهام سادات روئین‌تن

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi