شناسه خبر : 98009
یکشنبه 23 بهمن 1401 , 04:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش اختصاصی فاش نیوز از اختتامیه پُرماجرا و شکوهمند چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛

جشنواره‌ای که بوی شهداء و انقلاب را می‌داد!

آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه شنبه ۲۲ بهمن ماه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سالن همایش برج میلاد...

فاش نیوز - آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شامگاه شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در سالن همایش برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز؛ آئین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان و اهالی رسانه و با اعلام اسامی برگزیدگان بخش بین‌الملل و ملی این دوره جشنواره، شامگاه شنبه ۲۲ بهمن ماه 1401 و همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در ساعت ۱۹:۱۵ و در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران؛ محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی؛ مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران؛ هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه سینماشهر؛ جمال شورجه، هوشنگ توکلی، عنایت بخشی، ابوالفضل پورعرب، محمدرضا شرف‌الدین و جهانگیر الماسی از جمله مدیران و چهره‌های سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم، سرود جمهوری اسلامی ایران و سپس آیاتی از قرآن کریم پخش شد و مراسم به صورت رسمی آغاز گردید.

سپس محمدرضا شهیدی‌فرد که اجرای مراسم را بر عهده داشت، روی سن حاضر شد و ضمن خیرمقدم به حاضران عنوان کرد: تعظیم می‌کنم به محضر مقدس و نورانی حضرت ختمی مرتبت(ص) و حضرت علی(ع) و اقتدا می‌کنیم به این مقدسان و از آنها طلب برکت در آستانه مبعث پیامبر(ص) می‌کنیم. حضور هنرمندان ایرانی و هموطن و سینماگران غیرایرانی شرکت‌کننده در بخش بین‌المللی فجر، قائم مقامان مجلس، سفرای مقیم در ایران که در این دوره جشنواره فیلم داشتند، خوش‌آمد و خیر مقدم می‌گویم. به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تبریک می گویم که امسال برای ما طعم زیباتر و دل‌انگیزتری داشت. امسال در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران همه مردم با جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند و اجازه دهید ما هم به سخنان امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی گوش دهیم.

در ادامه ویدئو کلیپی به مناسب دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد که شامل گزیده ای از سخنان امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب درباره اهمیت سینما می‌شد.

در ادامه شهیدی‌فرد عنوان کرد: ما این راه را در ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش می‌بریم. جشن امشب را تقدیم می‌کنیم به شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور و شهدای امنیت که در چند ماه گذشته خالصانه جان خود را برای این کشور تقدیم کردند.

شهیدی‌فرد سپس بیان کرد: اولین سال از چله جشنواره فیلم فجر را پشت سر می‌گذاریم و ان‌شاالله در چله‌های دیگر نوه‌های شما که در سالن حضور دارند و این مسیر را ادامه خواهند داد. این راه طی خواهد شد و آن طور که باید پیش می‌رود. یعنی سینمای درخشان ایران راه خودش را ادامه خواهد داد و سمت درست تاریخ که مردم شریف شهیدپرور ایران ایستاده‌اند، خواهند ایستاد.

وی ادامه داد: چند حادثه را تسلیت می‌گویم؛ یکی زلزله خوی که همه تلاش کردند تا توجه‌ها به آن سمت باشد. همچنین برای حادثه زلزله سوریه و ترکیه تسلیت می‌گویم. زلزله خوی و زلزله در کشور سوریه و ترکیه ما را متاثر کرد. در جمع شما سفرای سوریه و ترکیه حضور دارند و ما پیام همدردی خود را به آنان اعلام می‌کنیم.

مجری مراسم اختتامیه با بیان اینکه مراسم امشب سه بخش خواهد داشت، تصریح کرد: در بخش ابتدایی، برندگان بخش‌های مختلف قسمت بین‌الملل فجر را معرفی می‌کنیم. در بخش دوم سراغ برندگان جشنواره در مستند و فیلم کوتاه معرفی خواهند شد و در بخش سوم با برندگان سودای سیمرغ آشنا خواهیم شد.

در ادامه مراسم از دبیر جوان جشنواره چهل و یکم فیلم فجر دعوت شد که برای قرائت پیامش روی صحنه بیاید.

مجتبی امینی، دبیر چهل و یکمین جشنواره فجر پشت تریبون قرار گرفت و متنی را به شرح زیر قرائت کرد:

«به نام خداوندگار زیبایی
میهمانان محترم، خانم‌ها، آقایان، سلام؛

در ایستگاه پایانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از مسیری سخت و تلاشی شبانه‌روزی به شما سلام می‌گویم و پیش از آغاز سخن، واجب می‌دانم از همراهی و همدلی‌تان با مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران اسلامی تشکر کنم.

جشنواره فیلم فجر، مولود راستین انقلاب اسلامی و ستاره‌ای است که در آسمان این مرز و بوم می‌درخشد. خانه روشن همه ما که دل در گروی سینما، هنر و فرهنگ داریم و بسیاری از خاطرات خوشمان با این جشنواره، سینماگران و فیلم‌هایش پیوند خورده است.

روزگار در چهل و چند سال اخیر، همواره به کام جشنواره فیلم فجر و دوستدارانش نبوده است. گاهی موشک‌باران و خاموشی شهرها، گاهی بحران‌های ملی و سوگ‌های جمعی، کام سینمای ایران را تلخ کرده است؛ اما نه بزرگان و نه جوانان مستعد، اجازه ندادند چراغ این جشن خاموش شود. ما نیز همان اراده و شور و عشق را در دل داشتیم. پس نخواستیم جشنواره، زیر سایه مشکلات، گرفتاری‌ها، عداوت‌ها و کج فهمی‌ها فراموش شود. چرا که باور داریم اعتبار و آبروی سینمای ایران و سینماگرانش را باید پاس داشت.

خوشحالم که فرصت این امانتداری به من رسید. اگرچه روزها، هفته‌ها و ساعاتی سخت و پُرتلاطم گذشت و اگر یاری بسیاری از شما نبود، دشواری‌ها غیرقابل تحمل می‌شد. بر حسب وظیفه و عشقی که به سینمای ایران داریم، کوشیدیم تا ویترین سینمای ایران، مثل همیشه متنوع و متکثر باشد.

دلمان می‌خواست به رسم ادب و احترام، میزبان همه خانواده سینمای ایران باشیم؛ اما به خواسته و تصمیم دوستانمان احترام گذاشتیم و کوشیدیم میزبانی شایسته باشیم. پرونده چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، بسته شد. استقبال قابل توجه از بعضی فیلم‌ها و گرمای حضور سینمادوستان در سالن‌های سینما، خاطراتی تازه را برای تاریخ سینمای ایران رقم زد.

از حمایت برادرانه جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد، از همراهی جناب آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و از همدلی اعضای ستاد برگزاری جشنواره سپاسگزارم. امید که خورشید سینمای ایران، همچون گذشته درخشان و تابان باشد.»

در ادامه تیزر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌ها پخش شد و شهیدی‌فرد در ادامه مطرح کرد: ما جشنواره‌ای با این وسعت در غرب آسیا نداریم. امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سالن استان‌ها و شهرستان‌‌ها برگزار شد.

بعد از سخنان دبیر جشنواره، شهیدی‌فرد پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به مجتبی امینی گفت: آقای امینی اشاره به نیامدن بازیگران و سینماگران کردند. من می‌گویم خم به ابرو نیاورید. آنها خیلی زود برمی‌گردند. گویا عده‌ای نیاز به استراحت دارند. البته مدل برخی استراحت‌ها فرق دارد.

بعد از پخش کلیپ مربوط به بخش بین‌الملل، مجری اختتامیه درباره بخش بین‌الملل گفت: بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در هشت سال گذشته از بخش ملی جدا شد. بخش بین الملل در چند سال اخیر در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد؛ اما امسال دوباره همراه بخش ملی برگزار شد.

شهیدی‌فرد تصریح کرد: بخش بین‌الادیان اولین بخشی است که برگزیدگان آن اعلام خواهد شد. داوران در این بخش بعد از تماشای فیلم‌ها، بر اساس عدالت برگزیدگان را انتخاب می‌کنند.

در ادامه مراسم، مژده خنجری به عنوان مترجم بخش بین الملل، برای اعلام اسامی برگزیدگان این بخش روی سن رفت.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

در این بخش برای اهدای جایزه بین الادیان هیات داوران بخش بین الادیان با همراهی یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سیدنظام موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای معرفی آثار برگزیده این بخش روی صحنه آمدند. لیا بلترامی هم بعد از حضور در ایران پیامی به جشنواره فرستاد. اما علی بوزید و محمدرضا اسلاملو روی صحنه حاضر شدند تا جایزه این بخش را اهدا کنند.

جایزه ویژه بخش بین الادیان به فیلم «هوک»، به کارگردانی حسین ریگی رسید. در غیاب «حسین ریگی» که در مراسم حضور نداشت، فرد دیگری از بازیگران فیلم روی سن آمد و جایزه را دریافت کرد.

برای بخش فیلم های مقاومت این دوره از جشنواره، شیخ علی داهر، آیدا اشلافر و مهدی همایونفر به روی صحنه رفتند.

جایزه بهترین فیلم بخش «مقاومت» توسط داوران به فیلم سینمایی «غریب»، ساخته محمدحسین لطیفی اهدا شد.

او پس از دریافت این جایزه، آن را به خانواده شهید بروجردی تقدیم کرد؛ که با تشویق ایستاده حضار مواجه شد.

لطیفی بعد از دریافت این جایزه گفت: با افتخار این جایزه را به خانواده محترم شهید بروجردی تقدیم می‌کنم.

تمامی حضار سالن به احترام شهید بروجردی و خانواده او ایستادند

لطیفی با دعوت از دختر شهید محمد بروجردی بر روی سن، سیمرغ خود را به او اهدا کرد و گفت: من در این فیلم فقط مقاومت را به تصویر کشیدم و کار بزرگی نکردم. پس اگر جایزه‌ای برای مقاومت هست، قطعا متعلق به شهداست و به خانواده شهید تعلق می‌گیرد.

سمیه بروجردی فرزند شهید بروجردی هم گفت: از کارگردان فیلم و تهیه‌کننده و همه بازیگرانی که برای تولید فیلم زحمت کشیدند و نویسندگانی که تحقیق کردند ممنونم. این فیلم بعد از ۴۰ سال با شجاعت آقای لطیفی و تیمش به تولید رسید. در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان که در نقش شهید بروجردی زیبا درخشید، این تندیس را تقدیم او می‌کنم.

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مقاومت به محمد عسگری برای فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد که عسگری هم این جایزه را به شهدای اتاقک گلی اهدا کرد.

محمد عسگری بعد از دریافت سیمرغ گفت: آقای لطیفی درست گفتند؛ این سیمرغ را به شهدای «اتاقک گلی» که شجاعانه جنگیدند، تقدیم می کنم.

برگزیدگان بخش جلوه‌گاه شرق

داوران بخش جلوه‌گاه شرق، شامل استفانو ونوروسو، وحیده دریدی، احسان کابیل، بولات کالیمباتوف، مجید شاه‌حسینی و شهریار بحرانی به روی سن آمده و آماده معرفی منتخبان خود شدند.

ورونوسو طی پیام تصویری بیان کرد: متاسفم نتوانستم حضوری در جشنواره شرکت کنم؛ اما کارگاهم را به صورت آنلاین برگزار کردم و امیدوارم بعدا به صورت حضوری بتوانم به ایران بیایم.

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد جلوه گاه شرق به سبحان رخشانی، برای بازی در فیلم «هوک» اهدا شد.

این بازیگر جایزه خود را به مردم و خطه سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه بخش جلوه گاه شرق به آسل ژوراوی از قزاقستان برای «موهبت خدا» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بویان کیشیگ از چین برای اثر «هارهو» رسید.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه داوران به باسل الخطیب از سوریه برای فیلم «حکیم» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به آمار سیخان بالجینیام برای فیلم «ماه کامل» از کشور مغولستان اهدا شد.

برگزیدگان بخش سینمای سعادت

داوران بخش سینمای سعادت، شامل ای آر رحمان، کارن شاه نظراف، آن دمی گروئه، یو وی حاج سری، جورج اواشویلی، محمدرضا عباسیان و محمد شهباز معرفی شدند.

جایزه بهترین دستاورد هنری به الکساندر سوخوروف برای فیلم «افسانه پریان» از روسیه اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به لیوبوف باریسوا و لوبیا کلیمنکو از روسیه برای فیلم «بدون ایوان دفنم نکن» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کارگردان جوان هندی جای شانکار برای فیلم «شیواما» اهدا شد.

جای شانکار بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: بابت این جایزه بسیار خوشحالم و این جایزه را به اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و مجید مجیدی تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به ناهید عزیزی صدیق، برای فیلم «آه سرد» اهدا شد.

سید رضا محقق، تهیه کننده «آه سرد» به نمایندگی از ناهید عزیزی سیمرغ را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عامر بشیر از قطر برای فیلم «زمستان درون»، محصول مشترک قطر، هندوستان و فرانسه اهدا شد.

عامر بشیر طی تماس ویدیویی، از هیات داوران تشکر و جایزه خود را به مردم کشمیر تقدیم کرد.

ای آر رحمان، آهنگساز و داور هندی طی پیام ویدئویی از نبودنش در این جشنواره اظهار تاسف کرد و گفت: عاشق عمق فرهنگی و کشف استعدادهای جوان در این جشنواره هستم و امیدوارم بتوانم در آینده در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشم.

با اعلام برگزیدگان بخش بین الملل، اهدای جوایز این بخش به پایان رسید.

محمد خزاعی: در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی شهداء و انقلاب می‌دهد

محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی به عنوان دومین سخنران چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و بیان کرد: بسیار مفتخرم در روز ملی جمهوری اسلامی ایران و آغاز سال جدید سینمایی کشور، در مراسم اختتامیه جشنواره‌ چهل‌ویکم فجر در خدمت شما هستم. امسال به لطف خدا و اهالی رسانه، بعضی سینماگران جمهوری اسلامی ایران و هنرمندان کشورهای مختلف و منطقه‌ای، جشنواره امسال با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که توفیق خدمت به چنین مردمی و هنرمندانی را داشتیم. امسال همه سیاست‌ها اجرایی شد. حضور سینماگران جوان متعهد و آشنا به زبان جهانی، نگاه جدی به شهرستان‌ها، توجه به اقلیم مختلف از آذربایجان و خطه شمال تا کردستان و حضور بانوان و مضامین پر شوری از امید و نشاط در حوزه داخلی داشتیم.

رییس سازمان سینمایی افزود: ما در حوزه خارجی میزبان بالغ بر ۱۰۰ میهمان خارجی هستیم که این نشان می‌دهد نه تنها سینمای ایران تحریمی در عرصه بین‌المللی ندارد، بلکه روزبه روز این جشنواره بهتر و عمیق‌تر برگزار می‌شود. بیانگر این است که سینمای ایران مورد توجه آنان است.

خزاعی گفت: امروز در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی شهداء و انقلاب می‌دهد. سالیان سال است که به عنوان فیلم‌ساز، تهیه‌کننده و دبیر، در جشنواره بودم و نگران اختتامیه و مراسم‌ها بودیم. امسال اما من هیچ نگرانی نداشتم. امسال این سالن بوی شهدا را می‌دهد. جشنواره به بچه‌های انقلاب باز گشت.

خزاعی در پایان سخنان خود با بغض خاطرنشان کرد: دست تک تک مردم را می‌بوسم که هم در راهپیمایی و هم با حضور در سالن‌ها حماسه آفریدند. خوشحالم که استقبال گرم مردم را می‌بینم. مردمی که چهار ماه تبلیغات مختلف شد تا در راهپیمایی و جشنواره نباشند، اما آمدند. این‌ سخنان خزاعی با تشویق پرشور حضار همراه شد.

خزاعی در حالی که منقلب شده بود، برای حضار داخل سالن دست تکان داد و تریبون را ترک کرد.

در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران طی یک سال گذشته پخش شد و حضار صلوات نثار ایشان نمودند.

اهدای جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران

در ادامه مراسم، اسامی برگزیدگان بخش تبلیغات با اعلام داوران این بخش یعنی عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، آرش معیریان اعلام و با حضور محمدحسین نیرومند، مشاور هنری وزیر ارشاد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد روح‌الامینی برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «بیرو» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تیزر به کیومرث بیک‌زند برای ساخت تیزر فیلم سینمایی «تی‌تی» اهدا شد.

بهترین فیلم کوتاه؛

در ادامه هیات انتخاب و داوران فیلم کوتاه، مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین تن برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه روی سن رفتند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به محمد ثریا برای فیلم کوتاه «برنو» اهدا شد.

دانش اقباشاوی از داوران این بخش، در سخنان کوتاهی تأکید کرد: فیلم‌های باکیفیت و امیدبخشی در این بخش حضور داشتند. رضا نجاتی که سال گذشته سیمرغ بهترین فیلم کوتاه را گرفت، امسال با فیلم بلندش در جشنواره حضور دارد و امیدواریم این اتفاق برای فیلم‌ساز برگزیده امسال هم تکرار شود. فیلم‌ها بسیار امیدوارکننده بودند و ای کاش می‌توانستیم جوایز بیشتری در این بخش بدهیم.

محمدرضا مرادی، تهیه‌کننده و کارگردان «رنگارنگ»؛ نیلوفر زیوردار، تهیه کننده؛ وحید نامی و نوید نامی، کارگردان «مریضخانه مرکزی»؛ و محمدجواد موحد، تهیه‌کننده؛ محمد پایدار، کارگردان «نوشابه مشکی»؛ دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین فیلم مستند بلند؛

سپس با حضور اعضای هیات انتخاب و داوران بخش مستند، از جمله مصطفی رزاق‌کریمی، مهدیه سادات محور، امین قدمی، سلیم غفوری و رضا خوشدل‌راد برای اهدای جایزه بهترین بخش مستند، روی سن حاضر شدند.

سیمرغ بلورین بهترین مستند به فرشاد افشین‌پور برای مستند بلند «دنیای وحشی زاگرس» اهدا شد. افشین‌پور بعد از دریافت سیمرغ از عوامل فیلم خود تشکر کرد.

سیدمصطفی موسوی‌تبار، تهیه کننده و زهره نجف‌زاده کارگردان برای «۶۴۱۰ روز اسارت»، و مسعود زارعیان، تهیه‌کننده و کارگردان برای «غیر مسکونی»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) با ادای دِین به شهید سلیمانی

برای ورود به بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ، ویدئوکلیپی از سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی پخش شد تا با اهدای جایزه «سرباز وطن»، اهدای جوایز این بخش آغاز شود. سپس نوبت به اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی) رسید.

در این بخش، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد؛ محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی و مجتبی امینی، برای اهدای جایزه ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی روی سن حضور یافتند.

برگزیده جایزه سرباز وطن؛

جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمدحسین لطیفی برای فیلم سینمایی «غریب» اهدا شد.

لطیفی در این بخش، بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید، این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم.

برگزیده جایزه گوهرشاد؛

«گوهرشاد»، جایزه ویژه‌ای‌ست که از این دوره جشنواره و از سوی وزیر ارشاد به منظور تکریم زنان فیلم‌ساز اهدا می‌شود.

سیمرغ بلورین گوهرشاد، جایزه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لیلی عاج، کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» تقدیم شد.

وزیر ارشاد: رییس جمهور برای اولین بار در جشنواره فجر، در کنار مردم به تماشای فیلم نشست

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران بعدی آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و گفت: امروز مردم ایران حماسه‌ای بزرگ را در بهار انقلاب اسلامی پدید آوردند. ایام ماه رحب را تبریک می‌گویم و امیدوارم از برکات این ماه همه حاضران جمع برخوردار باشند.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم جشنواره چهل‌ویکم فجر با این شکوه و استقبال به منزل پایانی خودش می‌رسد. دوستان من دوران پُرتلاشی را پشت سر گذاشتند. من از همه افراد از جمله کارگردانان، تهیه‌کنندگان، هیات‌های داوری، استادان و هنرمندان برجسته و عوامل سینمای ایران برای حضور در رویداد فجر قدردانی می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جشنواره چهل‌ویکم ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و اولین آن ادای دین به ساحت هنری ایران بود. فیلمسازان عزیز در این جشنواره از نقاط مختلف ایران و این سرزمین افتخارآمیز که جای جای آن پر از عناصر فرهنگی و هنری است، حضور داشتند؛ از سیستان و بلوچستان، شمال، جنوب و… . عدالت فرهنگی که سردست گرفته بودیم در این دوره خود را نشان می‌دهد. خوشحالم که امروز به گواه همه ناضران و دلسوزان ما در این جایگاه ایستاده‌ایم، البته به این میزان راضی نسیتیم و همه باید تلاش کنند که هر روز عیار سینمای ایران بالا برود.

اسماعیلی افزود: جشنواره باید زایش داشته باشد و الحمدالله این جشنواره از این عنوان برخوردار بود. من لازم می‌دانم از شخص رییس جمهور که برای اولین بار در جشنواره فجر حاضر شد و در کنار مردم به تماشای فیلم نشست، قدردانی کنم. همچنین لازم می‌دانم از اعضای هیات دولت به ویژه رییس سازمان صداوسیما، شهردار تهران، وزیر آموزش و پروش، نهادهای مردمی و همه کسانی که در تولید فیلم فعال هستند، تشکر کنم. جشنواره فجر، رویدادی سینمایی و متعلق به مردم و انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: از ابتکار دوستان در برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در حوزه ملی و بین‌الملل قدردانی می‌کنم. ما میزبان میهمانان زیادی از کشورهای مختلف بودیم، همه حاضر شدند و در کنار زنان و مردان سینمای ایرانی ایستادند. از همه کسانی که در بخش بین‌الملل در این تجربه با همراه بودند قدردانی می‌کنم و امیدوارم شاهد بیشتر آن باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اتفاق مهم جشنواره امسال بر پایه امید، اخلاق و آگاهی بود و تمامی ۲۴ فیلم که به این بخش رسیدند، به جامعه ایرانی امید و بااستعداد توجه کردند. سینمای ایران به عنوان مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جهان تبیین رهبر انقلاب باید عهده‌دار امیدبخشی و فضایل اخلاقی در جامعه ایرانی باشد.

در بخش بعدی، شهیدی‌فرد گفت: سایپا و ایران‌خودرو جایزه‌های این دوره را تأمین می‌کنند. پس برخی از سیمرغ‌ها با یک خودرو همراه می‌شود و برخی جوایز نقدی هستند.

او به برخی دیگر از حامیان مالی جشنواره هم اشاره کرد.

تحریم کنندگانِ امروز سیمرغ بگیرانِ دیروز

در ادامه کلیپی از تاریخچه برگزاری جشنواره فیلم فجر و هنرمندان حاضر در ادوار مختلف این جشنواره پخش شد که شهیدی‌فرد در واکنش به آن گفت: در این ویدیو دیدید که همه هستند. کسانی از ما روی گرداندند؛ ولی ما به سنت الهی از آنها روی نگرداندیم. در چهل سال گذشته سمت مردم بودند و در چهل سال آینده برمی‌گردند و دوباره سمت مردم می‌ایستند.

در ادامه هیات داوران سودای سیمرغ، شامل پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمود رضوی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمدتقی فهیم و مسعود نقاش‌زاده ضمن پخش کلیپ معرفی ایشان، روی صحنه رفتند.

با حضور داوران بخش مسابقه سینمای ایران، ابراهیم حاتمی کیا، مجید اسماعیلی، محمدرضا شریفی نیا، سیدمحمود رضوی، محمدتقی فهمی، مسعود نقاش و پرویز شیخ طادی به شرح زیر اعلام شد:

بهترین جلوه‌های ویژه بصری؛

دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های بصری به امیر ولی‌خانی برای فیلم «غریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین این بخش را حسن ایزدی برای «گل‌های باوارده» دریافت کرد.

محمد برادران برای «سرهنگ ثریا» و «عطرالود» و کامیار شفیع‌پور برای «سینما متروپل»، دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛

در این بخش، حمید رسولیان، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی جشنواره را برای فیلم «غریب» دریافت کرد.

او پس از دریافت جایزه خود گفت: استاد ما آقای لطیفی سیمرغ خود را به شهدا تقدیم کردند. من هم جایزه‌ام را به خانواده شهید امنیت، آرمان علی‌وردی تقدیم می‌کنم. این حرکت زیبای رسولیان با تشویق حاضران روبرو شد.

محسن روزبهانی برای «اتاقک گلی»، محسن روزبهانی برای «سینما متروپل»، ایمان کرمیان برای «گل‌های باوارده» و محمد رضا ترکمان برای «شماره ۱۰» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین چهره‌پردازی؛

در بخش بعد، شهرام خلج برای فیلم‌های «غریب» و «شماره ۱۰»، سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد.

مونا جعفری برای «یادگار جنوب»، امید گلزاده برای «آنها مرا دوست داشتند» و عبدالله اسکندری برای «وابل»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین طراحی صحنه؛

سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره 10» و «غریب» تعلق گرفت. شجاعی در مراسم حضور نداشت.

محسن خدابخش برای «اتاقک گلی»،‌ آیدین ظریف برای «گل‌های باوارده»، عباس بلوندی برای «سینمامتروپل» و محمدرضا میرزامحمدی برای «عطرآلود»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین طراحی لباس؛

سیمرغ بهترین طراحی لباس هم به سارا سمیعی برای «یادگار جنوب» رسید.

فاطمه صفری برای «اتاقک گلی»، محمدرضا شجاعی برای «غریب»، عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای «سینما متروپل» و آرام موسوی برای «وابل»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین صدا؛

سیمرغ بهترین صدا به امیر نوبخت برای صدابرداری و علیرضا علویان برای صداگذاری «یادگار جنوب» اهدا شد.

بهمن اردلان، صدابردار و صداگذار برای «اتاقک گلی»؛ حسین ابوالصدق، صداگذار برای «بچه زرنگ»، مسیح حدپور سراج (صدابردار) مهدی جواهر زاده (صداگذار) برای «در آغوش درخت»، عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوالصدق صداگذار برای «سینمامتروپل» و فرخ فدایی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای «شماره ۱۰» دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

بهترین تدوین؛

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین تدوین به میثم مولایی برای فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» رسید.

وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیات داوران ممنونم. خوشحالم که این جایزه را برای یک فیلم مستقل می‌گیرم. به یاد تمام دختران و زنان این سرزمین، این جایزه را به مادرم تقدیم می‌کنم.

عماد خدابخش برای «کت چرمی»، حسن ایوبی برای «بچه زرنگ»، میثم مولایی برای «اتاقک گلی»، حمید باشه آهنگر برای «سینما متروپل»، پویان شعله‌ور برای «یادگار جنوب» و مستانه مهاجر برای «وابل»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلمبرداری؛

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای «سینما متروپل» رسید.

این فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران پس از کسب جایزه‌اش گفت: سینمامتروپل فیلم نجیب و ساده و صادقی است و از فارابی قدردانی می‌کنم که برای چنین فیلمی که در ستایش و توصیف سینماست سرمایه‌گذاری کرد. فیلم هیچ موضع سیاسی‌ای ندارد. از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم تشکر می‌کنم.

فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»، آرمان فیاض برای «کت چرمی»، روزبه رایگا برای «عطرآلود»، حسن پویا برای «شماره ۱۰» و میلاد پرتو برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلم اول؛

در ادامه مراسم با رأی هیأت داوران دیپلم افتخار بهترین فیلم اول به لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» رسید.

دومین دیپلم افتخار این بخش به بابک خواجه‌پاشا برای کارگردانی فیلم «در آغوش درخت» اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلم اول به «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری تعلق گرفت.

وی گفت: تشکر می‌کنم از تک تک اعضای گروهم که در شرایط سخت در جوانرود تحمل کردند تا فیلم به سرانجام برسد از سرمایه‌گذاران فیلم که جانانه پای کار بودند تشکر می‌کنم امیدوارم شرایطی فراهم شود که این ارگان‌ها پای فیلم‌های دیگر بیایند تا باز هم فیلم‌های درخشانی ساخته شود.

«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛

در بخش بعدی اهدای جوایز، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هومن برق‌نورد برای «سینما متروپل» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار دوم این بخش به فرهاد قائمیان برای «غریب» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار سوم به پژمان جمشیدی برای «یادگار جنوب» رسید. جمشیدی در مراسم حضور نداشت و جانشین تهیه‌کننده فیلم به نیابت جایزه‌اش را دریافت کرد. شهیدی‌فرد دلیل غیبت پژمان جمشیدی در مراسم را ترافیک اعلام کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد.

مهران احمدی برای فیلم «غریب»، امیر جعفری برای فیلم «آنها مرا دوست داشتند» و روح‌الله زمانی برای فیلم «در آغوش درخت»، دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین بازیگر نقش اول زن؛

در ادامه سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به پردیس پور عابدینی برای «غریب» رسید.

مارال بنی‌آدم برای «در آغوش درخت»، هدی زین‌العابدین برای «عطرآلود»، ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»، سارا بهرامی برای «جنگل پرتقال» و نوشین مسعودیان برای «سینمامتروپل» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در این قسمت از مراسم توسط شهیدی فرد اعلام شد: برگزیده نقش اول مرد یک دستگاه خودرو تارا و بازیگر نقش اول زن هم یک خودرو شاهین دریافت می‌کند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد؛

در ادامه ابوالفضل پورعرب برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد روی صحنه آمد و در کنار هیأت داوران قرار گرفت.

اولین سیمرغ این بخش، به مجید صالحی برای «شماره ۱۰» تعلق گرفت.

صالحی پس از دریافت جایزه گفت: به مردم خوی، سوریه، ترکیه و همه مردم داغدار این روزها و این سال تسلیت می‌گویم و آزادی زندانیان را تبریک می گوییم و ای کاش همه از زندان آزاد شوند. گله‌ای هم داشتم؛ یکی از مدیران که بچه با خدایی است، گفت هر کسی به جشنواره نیامد، دیگر فیلم نسازد. اما آقای امینی گفت این یک دموکراسی است که یکی دوست دارد بیاید، یکی دوست ندارد نیاید. برخی روزها حالمان خوب نیست. قرار نیست از ریشه یکدیگر را بزنیم.

وی افزود: قرار است همدل باشیم. خودمان را مالک ندانیم و نگوییم هر کس نمی‌خواهد، جمع کند و برود. ما هموطن هستیم. من ماشین ندارم؛ چراکه ماشینم را در دوران کرونا فروختم. مثل همه هنرمندان شریف که امروز برخی نیستند، من آمدم و احترام گذاشتم. جایزه مالی‌ام را به هادی حجازی می‌دهم تا به مردم خوی بدهد. جایزه معنوی را به دخترم و همه دختران سرزمین و همه مادران و خواهران این سرزمین تقدیم می‌کنم.

دیگر سیمرغ این بخش به علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج» تعلق گرفت که به دلیل کسالت، غیبت داشت و به نیابت از او، کارگردان این فیلم جایزه را دریافت کرد.

تورج الوند برای «اتاقک گلی»، مصطفی زمانی برای «عطرآلود»، میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»، جواد عزتی برای «کت چرمی» و وحید رهبانی برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین پویانمایی؛

در بخش بعدی و با توضیحاتی از سوی شهیدی‌فرد، سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «بچه‌زرنگ» اهدا شد.

حامد جعفری، تهیه‌کننده این انیمیشن، این جایزه را دریافت کرد.

جعفری هم گفت: این جایزه را به نمایندگی از عوامل گروهم دریافت کردم و این جایزه متعلق به آنهاست. امیدوارم انیمیشن بتواند به عنوان راهگشای سینما و گیشه، توجه بیشتری به آن شود. از دوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر می‌کنم.

ابوالفضل پورعرب: دشمنان نتوانستند به ما بخندند

در این بخش از مراسم، ابوالفضل پورعرب گفت: خوشحالم از اینکه یک همدلی در سطح جامعه می‌بینم و انرژی آن به مردم عزیزم و هنرمندانی که داوری کردند و مسئولانی که سعی کردند دشمنان به ما نخندند تزریق شد. بچه‌هایی که به هر دلیلی نیامدند، باید بگویم آنها جوان هستند و ما هم اشتباهاتی کرده بودیم. باید ببخشیم. باید ببخشیم تا آنها هم یاد بگیرند. حاتمی‌کیا ایستاد و گفت من دولتی هستم و حالا کسی از او نمی‌ترسد. او می‌خواهد فیلم خود را بسازد.

وی یادآور شد: هیات داوران را سال هاست که می‌شناسم. ابراهیم را می‌شناسم، پرویز شیخ طادی از دوستان من هستند و لطف کردند در این شرایط داوری را قبول کردند. آنهایی هم که نیامدند، ان‌شاءالله سال آینده حاضر می‌شوند. ممنونم که تشریف آوردید. آنهایی که نیامدند، ان‌شاءالله سال بعد آنها را می‌بینیم.

بهترین فیلمنامه؛

سیمرغ بهترین فیلمنامه به بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت» تعلق گرفت. جایزه او یک دستگاه خودرو شاهین است.

خواجه پاشا گفت: با افتخار این سمیرغ را بر طاقچه خانه خواهم گذاشت؛ سیمرغی که مجید مجیدی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، رضا میرکریمی و خسرو شکیبایی به خانه برده‌اند. آنها فرهنگ ما را به جهان معرفی کردند. اگر اعتراضی دارید، سینما و تئاتر بهترین ابزار مدنی برای اعتراض است. نباید سینما را تحریم کرد. هنر تحریم‌کردنی نیست. من در خدمت مردم ایران، خانواده شهدا، به ویژه خانواده عشقم یعنی شهید باکری هستم.

علی رمضان برای فیلم «بچه زرنگ»، حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»، مسعود هاشمی‌نژاد برای «کت چرمی»، محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه‌آهنگر برای «سینمامتروپل» و پدرام پورامیری و حسین دوماری برای «یادگار جنوب» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین موسیقی متن؛

سیمرغ بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای «عطر آلود» و «شماره ۱۰» اهدا شد که به نیابت از او، یوسف منصوری، تهیه‌کننده «عطر آلود»، این جایزه را دریافت کرد. شهیدی‌فرد دلیل غیبت سخاوت‌دوست در مراسم را سفر اعلام کرد.

امیر توسلی برای «بچه زرنگ»، پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»، کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما» و بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین کارگردانی؛

در ادامه با همراه شدن وزیر ارشاد و محمد خزاعی با هیأت داوران بخش سودای سیمرغ، سیمرغ بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر برای «سینما متروپل» اهدا شد.

محمدعلی باشه‌آهنگر: امیدوارم زنده باشم و درباره قفقاز فیلم بسازم

باشه آهنگر پس از دریافت جایزه خود، پشت تریبون قرار گرفت و خاطره‌ای از دوران جنگ تعریف کرد و گفت: تک تک عوامل این فیلم زحمت کشیدند؛ از فارابی هم تشکر می‌کنم. خاطره کوچکی می‌گویم. امیدوارم برداشت ناصواب از آن نشود؛ زیرا قصدم ایجاد همدلی‌ست. در زمان جنگ گاهی گردانی می‌خواست به عملیات برود، میدان مینی در برابرش دیده می‌شد که با وجود شناسایی قبلی بچه‌ها از آن منطقه، دیده نشده بود. بچه‌ها آن موقع نمی‌دانستند با این میدان مین‌ها چه کنند. از این اتفاقات زیاد افتاده است. خدا رحمت کند، شهید پازوکی را که می‌گفت گاهی میدان مین درست می‌کنیم و بعد نقشه در اختیار نداریم که آن را خنثی کنیم. میدان‌های مینی که عراقی‌ها می‌گذاشتند، نقشه خاصی داشت که بچه‌های تخریبچی می‌دانستند.

وی ادامه داد: ما امسال دچار این میدان‌های مین شده بودیم. گاهی متوجه آن نشده بودیم، گاهی خودمان چیده بودیم و گاهی دشمن زرنگی کرده بود و از آن استفاده می‌کرد. امسال با حادثه متروپل شروع شد که نماد بی‌توجهی به ساخت و ساز بود؛ که ماه‌ها آبادان گرفتارش شد. بعد از فاجعه متروپل، معیشت مردم آبادان مدت‌ها دچار مشکل شد و این بی‌توجهی در تمام بزنگاه‌ها دیده می‌شود. بی‌توجهی در بزنگاه‌ها دردسرساز است. بچه‌های ما در خیابان گرفتار شدند. گاهی می‌شد جلوی این اتفاقات را گرفت؛ با دلجویی و با عذرخواهی. بالاخره باید به یکی اقتدا کنیم. سردار سلیمانی می‌گفت همه اینها بچه‌های ما هستند. همه اینها دختران و پسران ما هستند. ایرانی و مسلمان و شیعه هستند. وقتی اتفاقی می‌افتد، کجا باید دستی را بگیریم. دیر بشود هم فایده‌ای ندارد. معلوم است سرویس‌های بیگانه استفاده می‌کنند.

این کارگردان تأکید کرد: باید از تمام مردم ایران عذرخواهی کرد. من در گام اول از تک‌تک خانواده‌هایی که فرزندان خود را از دست داده‌اند عذرخواهی می‌کنم. از تک تک مردم ایران که بچه‌های آنها روی زمین افتادند، از نیروهای امنیتی عذرخواهی می‌کنم که این کشور برای همه است. اگر دیر شود، جمع‌شدنی نیست.

وی در پایان گفت: نکته دوم این است که وقتی آبادان گرفتار جنگ بود، آذربایجانی‌ها و مهدی باکری‌ها به ما کمک کردند. الان آذربایجان گرفتار زلزله است. من چیزی به جز این جایزه ندارم که تقدیم آنها کنم. آنهایی که جنگیدند و هنوز نگهبان مرزهای شمالی ما در منطقه قفقاز، عمق استراتژیک ما هستند. امیدوارم زنده باشم و درباره قفقاز فیلم بسازم.

حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»، محمد عسگری برای «اتاقک گلی»، هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»، بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»، حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰» و محمدحسین لطیفی برای «غریب»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه هیأت داوران؛

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به «اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داوود صبوری رسید.

داوود صبوری ضمن تشکر از بنیاد شهید بیان کرد: بنیاد شهید تازه به رسالت اصلی خود بازگشته است و از کیک و ساندیس به ساخت فیلم برگشته است!

بهترین فیلم؛

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی حامد حسینی اهدا شد.

حامد حسینی با تشکر از بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: این فیلم با سرعت زیادی ساخته شد و از عوامل فیلم تشکر می‌کنم. جامعه ما یعنی مردم و دولت باید به بازخوانی صفت رحمانی خدا بپردازند، تا شرایط بهتر شود.

«بچه‌زرنگ»، به تهیه‌کنندگی حامد جعفری، «شماره ۱۰»، به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «در آغوش درخت»، به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «اتاقک گلی»، به تهیه‌کنندگی داود صبوری، «کت چرمی»، به تهیه‌کنندگی کامران حجازی و «یادگار جنوب»، به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره؛

در بخش بعدی، سیمرغ بلورین جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم «گل‌های باوارده»، ساخته مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی اهدا شد.

سعید سعدی از همه کسانی که او را در مسیر ساخت این فیلم همراهی کرده بودند، و به‌طور خاص از بنیاد فارابی و پالایشگاه نفت تشکر کرد.

جایزه ویژه شهردار تهران؛

در پایان مراسم، «جایزه آرمان» ویژه شهردار تهران در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، بعد از بررسی حرفه‌ای، به فیلم «اتاقک گلی»، به تهیه‌کنندگی داود صبوری اهدا شد.

مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ساعت ۲۳ به پایان رسید.

* از نکات قابل توجه این رویداد، عدم نامزدی فیلم «های‌پاور» در هیچ کدام از شاخه ها بود که باید دید آیا به دلیل ضعف های ساختاری و فیلمنامه و بازی و ... بوده است. «های‌پاور» به نقش ایده شهید ستاری در پدافند نیروی هوایی ارتش در عملیات والفجر ۸ و سرنگونی بی‌سابقه 78 هواپیمای بعثی در طول 20 روز پرداخته است.

گزارش از تورج اردشیری‌نیا

عکس از الهام سادات رویین‌تن

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi