شناسه خبر : 98021
یکشنبه 23 بهمن 1401 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بنابر اعلام دبیرکل ناتو

غرب تاکنون ۱۲۰ میلیارد دلار سلاح و پول به اوکراین داده است

دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا میزان کمک‌های نقدی و تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو به اوکراین را اعلام کرد: از 120میلیارد دلار! او هیچ اشاره‌ای به مشکلات اقتصادی که از قِبَل این کمک‌ها دامن مردم غرب را گرفته، نکرد.

جنگ اوکراین در آستانه یک سالگی است و طی این مدت اروپا و آمریکا و در کل مجموعه کشورهای عضو ناتو میلیاردها دلار پول، سلاح و تجهیزات با هدف شکست روسیه روانه جبهه جنگ کرده‌اند و این در حالی است که مردم این کشور‌ها طی یک سال گذشته زیر سایه این جنگ متحمل شدیدترین بحران‌های اقتصادی شده‌اند طوری که برخی برآوردها حاکی است تنها کشورهای اروپایی طی این مدت از بابت تحریم انرژی روسیه نزدیک به یک تریلیون دلار خسارت متحمل شده‌اند. دبیرکل ناتو در اظهارات جدیدی میزان کمک‌های ارسالی به اوکراین را بالای 100 میلیارد دلار عنوان کرده است. «ینس استولتنبرگ»، در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ناتو از فوریه(اسنفد 1400) سال گذشته حمایت بی‌سابقه‌ای از اوکراین داشته که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی، بشردوستانه و مالی بوده است...در حالی که آمریکا نقش ضروری ایفا کرده، کانادا و کشورهای اروپایی بیش از نیمی از کل این کمک را که شامل‌تانک، سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و دیگر تسلیحات می‌شود، فراهم کرده‌اند.» « بلینکن» نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: «آمریکا کمک نظامی به ارزش تقریبا ۳۰ میلیارد دلار برای اوکراین فراهم کرده در حالی که دیگر اعضای ناتو در این زمینه ۱۳ میلیارد دلار کمک کرده‌اند. آمریکا همچنین ده‌ها میلیارد دلار کمک بشردوستانه و مالی در اختیار دولت کیف قرار داده است.»
ضد و نقیض‌ها درباره ارسال جنگنده به اوکراین
در حالی که دبیرکل ناتو از کمک 120 میلیارد دلاری این سازمان طی یک سال گذشته به اوکراین خبر داده و هفته گذشته نیز مقامات اروپایی تأیید کردند که‌تانک به اوکراین ارسال خواهند کرد خبرهای جدید از احتمال ارسال جنگنده به اوکراین نیز حکایت دارد.در این رابطه «آندری یرماک» رئیس‌دفتر ریاست جمهوری اوکراین، بدون ارائه جزئیات بیشتر، ادعا کرد که مسئله ارائه جنگنده و تسلیحات دوربرد به کیف حل شده است. پیشتر «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان با بیان اینکه ناتو هم اکنون تصمیمی برای ارسال جنگنده به اوکراین ندارد، گفته بود: «تصمیم درباره ارائه جنگنده به اوکراین در چارچوب ناتو اتخاذ خواهد شد». زلنسکی نیز در سفر به پاریس گفت کشورهای اروپایی باید هرچه سریع‌تر جنگنده و تسلیحات سنگین به کیف ارائه کنند. رئیس‌جمهور فرانسه هم بامداد امروز (جمعه) گفت که ارائه جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند ولی کیف در حال حاضر برای مقابله با روسیه به قدرت آتش فوری بیشتر نیاز دارد.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ارائه جنگنده به اوکراین بعد از پایان نشست سران اتحادیه اروپا، توضیح داد: «من هیچ چیزی را رد نمی‌کنم».علی‌رغم این گزارش‌ها نشریه «بلومبرگ» پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه که نامش را فاش نکرد، نوشت: «رهبران اروپایی این را برای ولودیمیر زلنسکی روشن کرده‌اند که مایل هستند کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین ارائه دهند اما تاکنون هیچ یک از آنها تعهدی درباره تامین جت جنگنده نداده است.»
شکاف در اروپا
اما سفر زلنسکی به پاریس و میزبانی ماکرون از وی بدون حضور سایر رهبران اروپا به شکاف تازه‌ای در اتحادیه اروپا دامن زده است. در همین رابطه نخست‌وزیر ایتالیا، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه را به علت میزبانی از ولودمیر زلنسکی در پاریس که بدون حضور دیگر سران اتحادیه اروپا و تنها با خضور صدراعظم آلمان برگزار شد متهم کرد که با این اقدام وحدت در میان کشورها عضو اتحادیه اروپا را به مخاطره‌انداخته است.به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز،ماکرون به همراه اولاف شولتس صدراعظم آلمان در یک شام فرانسوی-آلمانی چهارشنبه گذشته در پاریس و در آستانه نشست اتحادیه اروپا که اوکراین در آن خواستار تسلیحات بیشتری برای جنگ با اوکراین شده بود، با زلنسکی ملاقات کردند. نخست‌وزیر ایتالیا این اقدام فرانسه را مردود دانسته و تاکید کرد برای تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در مواجه با بحران‌ها نشان دادن وحدت امری حیاتی است.نخست‌وزیر ایتالیا در انتقاد از اقدام فرانسه گفت: درست این بود که عکس زلنسکی با سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گرفته شود، انتظار چنین وحدتی در ملاقات پاریس از منظر سیاسی یک اشتباه بود.
اعتصاب گسترده در آلمان
در حالی که دولت‌های اروپایی بدون توجه به بحران اقتصادی کنونی مسابقه حمایت مالی و تسلیحاتی از اوکراین به راه‌انداخته‌اند گزارش‌ها از ادامه اعتصاب‌ها در کشورهای اروپایی حکایت دارد. در همین راستا اعتصاب در بخش‌های خدمات عمومی در بسیاری از ایالات آلمان در اعتراض به دستمزدها که از روز پنج شنبه آغاز شده است اختلالات و هرج و مرج زیادی را در بسیاری خدمت‌رسانی‌ها به شهروندان ایجاد کرده است.
تشدید فقر در انگلیس
از سوی دیگر روزنامه آلمانی «هامبورگر ابند بلات» گزارشی از گسترش فقر در بریتانیا منتشر کرده است. در این گزارش می‌خوانیم: «استاندارد‌های زندگی در انگلیس به سرعت در حال سقوط است. فقر در این کشور عمیق‌تر و صف‌های طولانی در پیشخوان‌های مواد غذایی تشکیل می‌شود...بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 13 میلیون انگلیسی در سال گذشته در فقر زندگی می‌کردند و حدود 4 میلیون نفر در قبوض برق، گاز یا مالیات شوراها معوقه داشتند.طی 12 ماه گذشته، هزینه برق، گاز و غذا به طور چشمگیری افزایش یافته است و استاندارد زندگی بریتانیایی‌ها با سریع‌ترین سرعت خود در شش دهه گذشته- بیش از 7 درصد- کاهش یافته است... فروشگاه‌های مواد غذایی در سراسر کشور انگلیس گزارش می‌دهند که در این ماه‌ها تحت فشار شدیدی قرار دارند.. برخی از بریتانیایی‌ها سعی می‌کنند با صرف غذا در زیر نور شمع یا عدم پختن غذا، هزینه برق و گاز خود را کاهش دهند. برخی دیگر غذای خود را روی باربیکیوهای یکبار مصرف می‌پزند تا مجبور نباشند فر را روشن کنند... تعجب‌آور نیست که بریتانیا در حال حاضر توسط بزرگ‌ترین موج اعتصابات در دهه‌های اخیر متزلزل شده است. اتحادیه‌ها هشدار می‌دهند که حتی افرادی که مشاغل دائمی دارند، مانند ‌پرستاران، اغلب به آشپزخانه‌های خیابانی و بانک‌های مواد غذایی مراجعه می‌کنند، زیرا دستمزد آنها کافی نیست. مخارج حتی افراد طبقه متوسط ​​نیز به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر بحران هزینه زندگی قرار می‌گیرند و ما در مورد بانکداران می‌خوانیم که به دلیل نرخ‌های بهره بالا برای دریافت وام‌های مسکن مقرون به صرفه تلاش می‌کنند.»
تظاهرات سراسری در فرانسه
فرانسه نیز دیروز شاهد تظاهرات و اعتصاب سراسری در اعتراض به برنامه دولت ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی بود. اتحادیه‌های کارگری فرانسه پیش از این از حضور گسترده مردم در این اعتصاب و تظاهرات خبر داده بودند. بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در اعتراضات دیروز نیز در برخی مناطق بین پلیس و معترضان درگیری پیش آمد و پلیس با یورش به معترضان آنها را سرکوب کرد. تا کنون چندین تظاهرات با حضور میلیونی در کشور فرانسه در اعتراض به طرح بازنشستگی دولت ماکرون برگزار شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi