شناسه خبر : 98332
یکشنبه 07 اسفند 1401 , 16:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بهترین روش مطالعه آزاد برای ایثارگران در شرایط فعلی

در این چند سال اخیر چندین وبسایت کتابخوانی در کشورمان به راه افتاده است، برای خواندن یا گوش کردن کتاب به عنوان (کتاب الکترونیکی متنی) و (کتاب صوتی)، چون این موضوع مطالعه کتاب، بسیار با ارزش است...

فاش نیوز- دوستان بسیاری از این سایت هستند اهل مطالعه آزاد و احتمالا" دارای اوقات فراغت و در این شرایط مانند، قیمت بالای کتاب و بعضا" برخی از مسائل شخصی، باعث شده شرایط مناسب مطالعه را نداشته باشند، قصد داریم در این مطلب شمارا با کتاب های متنی و صوتی که به صورت اینترنتی عرضه می شود آشنا کنیم تا دوستان اگر با این شرایط آشنا نیستند، بتوانند از این موضوع برای مطالعه آزاد استفاده نمایند.

 هرچند این موضوع خیلی هم جدید نیست، ولی به نظر می رسد هنوز عده ای از دوستان با این مقوله آشنایی ندارند. ضمن اینکه دوستان توجه فرمائید در این بحث، به هیچ عنوان قصد تبلیغات برای هیچ وب سایتی را نداریم و صرفاً پیشنهاد می دهیم، چون شرایط هر یک از دوستانمان بنابر شرایط خاص خود شاید متفاوت باشد. بنابراین از دوستان تقاضا داریم خودشان بنابر مصلحت و سلیقه شخصی خود از مطلب برداشت نمایند و تلاش کردیم خودمان از شخصی سازی مطلب به جد بپرهیزیم. از نظرات و بازخورد شما از مطلب چه مثبت چه منفی، حتما" استقبال می کنیم.

 در این چند سال اخیر چندین وبسایت کتابخوانی در کشورمان به راه افتاده است، برای خواندن یا گوش کردن کتاب به عنوان (کتاب الکترونیکی متنی) و (کتاب صوتی)، چون این موضوع مطالعه کتاب، بسیار جالب و با ارزش است که هم اینک چند وب سایت مرجع کتابخوانی وجود دارند که چنین خدماتی در کشورمان را ارائه می دهند که در ادامه به تشریح آنان خواهیم پرداخت.

(کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می کند: کتاب هایی که می‌خوانید و انسان هایی که ملاقات می‌کنید)

"مارشال مک لوهان "

کتاب الکترونیکی چیست؟

در این سال‌ها فرآیند چاپ و نشر تغییرات زیادی کرد تا کتاب‌ها سریع‌تر تولید شوند و در دسترس آدم‌های بیشتری قرار بگیرند. با حضور کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، شکل جدیدی از کتاب به نام کتاب الکترونیکی(ebook)  به وجود آمد. این شکل از کتاب‌ها ‌توانستند سریع‌تر از همیشه در دسترس مردم قرار بگیرند.

با این وجود به نظر می‌رسد برخی هنوز کتاب را فقط چیزی می‌دانند که بوی کاغذ بدهد و بشود آن را لمس کرد. در این یادداشت می‌خواهیم توضیح بدهیم که کتاب الکترونیکی چیست؟ و چه ویژگی‌ای دارد که میلیون‌ها نفر در جهان از آن استفاده می‌کنند؛ با در نظر گرفتن این واقعیت که وقتی کتاب می‌خوانیم محتوا مهم است، نه شِکلش.

۱. غیرقابل تغییر بودن متن کتاب

وقتی شما متن نامه دوستتان یا یک دستور آشپزی را روی گوشی می‌خوانید، تا وقتی که می‌توانید تغییراتی در محتوای متن بدهید، آن متن کتاب الکترونیکی نیست. کتاب‌‌های الکترونیکی برای انتشار عمومی ساخته شده‌اند و بدون اجازه نویسنده قابل ویرایش نیستند. تمام اپلیکیشن‌ها و کتابخوان‌ها طوری طراحی شده‌اند که وقتی روی کتاب یادداشتی می‌نویسید یا قسمتی را علامت می‌زنید، تغییری در متن اصلی کتاب به وجود نیاید. این ویژگی با فرمت PDF مشترک است.


انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های مهم کتاب‌ الکترونیکی است. این فرمت طراحی شده تا با توجه به دستگاهی که آن را نمایش می‌دهد از لحاظ ظاهری تغییر شکل دهد. مثل آبی است که وقتی در ظرف ریخته می‌شود، شکل ظرف را به خود می‌‌گیرد.

انتشار کتاب از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل و تبلت را نشر الکترونیکی کتاب می‌گوییم. از مزایای این نوع نشر می‌توان به حذف هزینه‌های چاپ کاغذی کتاب، دسترسی آسان به کتاب‌ها، سازگار با محیط زیست، تهیه و آماده سازی آسان و سریع اثر، مطالعه روی انواع دستگاه‌های هوشمند مانند موبایل و. . . اشاره کرد.

کتاب صوتی چیست؟

کتاب صوتی که با نام کتاب گویا هم از آن یاد می‌شود در حقیقت متن کتابی‌ست که به وسیله‌ی یک یا چند فرد خوانده و اجرا می‌شود و در اختیارتان قرار می‌گیرد تا به صورت شنیداری به محتوای اثر پی ببرید.

ایده‌ی اولیه‌ی کتاب صوتی برای کمک به نابینایان بود اما پس از مدتی کوتاه مورد استقبال عموم مردم قرار ‌گرفت و با رواج نوار کاست‌ها در گذشته و حضور اینترنت نیز، موج جدیدی از کتاب‌های صوتی بازار کتاب را قبضه کرد. امروزه در ایران نیز به دلیل افزایش قیمت کاغذ و گرانی کتاب‌های چاپی و کاربرد فراگیر اینترنت، روز به روز به خیل طرفداران کتاب‌های صوتی اضافه می‌شود.

اگر مادر نباشد، جسم انسان ساخته نمی شود
و اگر کتاب نباشد، روح انسان پرورش نمی یابد
"پلوتارخ"

کتاب صوتی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درگیر کاری هستید که نیازی به تمرکز ندارد و یا چشم‌های‌تان در طول روز به قدری خسته می‌شود که نمی‌توانید کتاب بخوانید، مطمئن باشید شنیدن کتاب صوتی برای شما بهترین گزینه محسوب می‌شود؛ چرا که می‌توانید چشمان خسته‌ی خود را ببنید و خود را به آوای کلمات بسپارید و به سادگی وارد دنیای جادویی کتاب‌ها بشوید.

کتاب صوتی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

کتاب صوتی خوب است که صدای گوینده و موسیقی که در متن به کار گرفته می شود متناسب با فضای کار باشد و محتوای کتاب را بتواند به خوبی بین شنوندگان جا بندازد تا گوش شنونده از شنیدن کتاب گویا خسته نشود و حس خوشایندی بعد از اتمام آن داشته باشد

مزایای استفاده از کتاب صوتی چیست؟

·        هزینه به مراتب کمتر به علت عدم نیاز به کاغذ

·        از بُعد فرهنگی کمتر مصرف شدن کاغذ و نهایتا کاهش قطع درختان

·        کتاب صوتی می تواند زمان مرده بسیاری از افراد را زنده می کند.

·        عادت به مطالعه روزمره را در زندگی افراد تثبیت نماید.

·        قابلیت نصب در گوشی های اندروید، لپتاپ، آی پد و. . .

·        قابلیت استفاد درهر مکانی، بخصوص مسافرت های داخل و خارج از شهری

·        عدم نیاز به نور کافی و محیط آرام و ساکت، برای مطالعه با استفاده از هندزفری

·        گوش دادن به کتاب های صوتی در افزایش حافظه و بهبود قدرت تکلم و شنیداری چه سالمندان چه کودکان موثر است.

·        از آنجایی که هنوز افرادی هستند که سواد کافی برای خواندن و نوشتن ندارند، وجود کتاب های گویا می تواند به رشد علمی و فرهنگی جامعه کمک شایانی کند.

زمانی که یاد می گیرید کتاب بخوانید، برای همیشه آزاد خواهید شد
"فردریک داگلاس"

با توجه به فراگیر شدن و استقبال عموم مردم از کتاب های صوتی و به تبع آن افزایش وبسایت ها در این چند سال اخیر چندین مراکز اقدام به عرضه کتاب، چه متنی و چه صوتی کرده اند و کتاب های صوتی بیشتر مورد اقبال مردم قرار گرفته و تعداد این وبسایت ها افزایش چشمگیری داشتند دراینجا سه وب سایت که در این کار تجربه و کیفیت کار بهتری داشتند، خدمت شما معرفی می شود. ضمن اینکه وبسایت های دیگری هم در این حوزه فعال می باشند که در صورت تمایل میتوانید به آنها مراجعه فرمائید، ولی در کل خدمات این مراکز مشابه هم بوده و در جزئیات، مانند تعداد و تنوع کتب خود شاید تفاوت هایی با هم داشته باشند، که به سلیقه شخصی شما برمی گردد، این دو وبسایت به عنوان نمونه قابل تامل است.

 

·        https://www. ketabrah. ir  وبسایت کتابراه

دروبسایت کتابراه ضمن کتب متنی کتب صوتی نسخه اندروید فقط در (گوگل پلی) موجود است

·        https://www. navaar. ir/ وبسایت نوار 

در وبسایت نوار صرفا" کتب صوتی عرضه می شود

 

وبسایت های دیگر مشابه عرضه کتب متنی و عمدتا" صوتی

فیدیبو، چکیدا، کتاب سبز، ایران گویا  و. . .

 

سیستم عامل

این وبسایت ها برای مطالعه متنی و صوتی کتاب ها، مورد نیاز برای دستگاه شما برای دانلود اپلیکیشن، سه سیستم عامل پیشنهاد می دهند:

Android . برای گوشی های هوشمند

ios  و App Stor. برای محصولات آیفون، مانند: گوشی های هوشمند اپل، تبلت، آی پد و تاچ نسل چهارم

Windows و web. برای رایانه و لپتاپ

شما هنگام ثبت نام می توانید یکی از این گزینه ها را برای دانلود اپلیکیشن خود انتخاب بفرمائید.

 

مراحل نصب

برای ثبت نام و برای نصب این برنامه ها روی دستگاه شما، تقریباً اکثر آنان روش مشابهی دارند فقط باید، با ارسال شماره همراه یا ترجیحا" ایمیل خود، یک کد دریافت کرده، سپس اقدام به ثبت نام در سایت کنید و اپلیکیشن وب سایت مورد نظر را دانلود کنید یا ابتدا اقدام به دانلود اپلیکیشن وب سایت مورد نظر بکنیم و سپس ثبت نام، پس از پایان مرحله ثبت نام و دانلود اپلیکیشن برنامه را، نصب و Install کنید که بسیار راحت است، به کرک هم نیازی نیست در انتها با فشار دکمه Finish کارتان پایان می پذیرد و  در هر مرحله از شما خواستند با قوانین و مقررات آنها موافقت کنید، با فشار شاسی دکمه Agree موافقت کنید که از قوانین آنها تخطی نخواهید کرد. در انتهای کارتان، لوگوی برنامه در دسکتاپ دستگاه شما ظاهر می شود و کار شما با موفقیت به پایان رسیده. بیاد داشته باشید، یک گذرواژه برای مراجعات بعدی برای خود در  نظر بگیرید تا هر بار برای ورود نیازی به دریافت کد ارسالی نداشته باشید.

البته در هنگام مراجعه به این وب سایت ها تمامی این مراحل، حتی مراحل نصب بصورت تصویری نیز به نمایش می آید و شاید نیازی به این توضیحات نباشد.

خریداری کتاب

پس از پایان فرایند ثبت نام برای انتخاب کتاب و خرید کتاب میتوانید به داخل سایت رفته و آنجا شما را به کتابخانه هدایت می کند، در قسمت کتابخانه شما میتوانید از میان دسته بندی کتابها که شامل انواع کتاب های متنوع می باشد، کتاب مورد نظر خود را انتخاب کرده در صورت تمایل به صورت آنلاین آن را خریداری و در داخل قفس شخصی کتابخانه خود قرارداده، که هر زمان آنرا مطالعه بفرمایید.

دسته بندی ها و موضوعات کتابها :

ü     داستان و رمان، روانشناسی و موفقیت، فلسفه، زندگینامه و خاطرات

ü     اقتصاد و مدیریت، تاریخ، کودک، نوجوان

ü      کامپیوتر، حقوق، علوم، عمومی، هنری، دین و آیین

ü     انقلاب و دفاع مقدس، فنی حرفه‌ای، آموزش زبان و   کمیک

ü     سلامتی و بهداشت، فنی و مهندسی، مجله و مطبوعات، درسی و کمک آموزشی  و. . .

 

 

توصیه ها

o       هنگام ثبت نام در سایت ترجیحا" از ایمیل استفاده کنید تا شماره همراه، چون اگر با ایمیل ثبت نام بفرمایید، میتوانید با همان آدرس ایمیل، این کتاب خریداری شده را هم برای مثال در لپ تاپ و هم گوشی یا دستگاه های دیگر را همزمان استفاده بفرمایید و اینکه بعضا" برخی از وب سایت ها  صرفاً  فروش و دانلود کتاب را با ایمیل انجام میدهند،  پس اگر گوشی دارید اما هنوز ایمیل خود را نساخته یا وارد نکرده اید، اول خودتان انجام دهید  در غیر اینصورت، با مراجعه به موبایل فروشی میتوانید از مغازه دار بخواهید، ایمیل شما را در گوشی قرار دهد و دقت کنید، ایمیل گوشی و لپ تاپ شما متفاوت نباشد، اما اگر صرفا" از گوشی استفاده می کنید، ثبت نام با شماره همراه کافی است.

o       اگر از ایمیل سنتی استفاده می کنید با پسوند email. com لطفا" آنرا به جیمیل با پسوند gmail. com تبدیل کنید، چون در سرعت اینترنت شما در دانلود کتابها، بسیار تاثیر گذار می باشد.

o       اگر قصد خرید کتاب صوتی را دارید، آن را با کتاب متنی الکترونیکی اشتباه نگیرید، چون گاهی جلد این دو مشابه است و دقت کنید حتماً دارید کتاب مورد نظر خود را متنی یا صوتی خریداری می فرمایید. در هنگام خریداری آنلاین از فرمت کتاب، اطمینان حاصل کنید.

o       برای تهیه اولین کتاب برای مطالعه، اقدام به خرید یک کتاب رایگان بنمائید که آیا با اپلیکیشن وبسایت مذکور، براحتی قادر به مطالعه کتاب هستید یا خیر، چون هر کدام از این وبسایتها دارای اپلیکیشن اختصاصی خود را دارا می باشند، که شما صرفا" مجاز از استفاده از اپلیکیشن اختصاصی آنها هستید. برای مثال اگر از وبسایت طاقچه کتاب تهیه می کنید، نمی توانید در اپلیکیشن دیگری از آن استفاده کنید و این موضوع در قوانین آنها ذکر شده که شما در ابتدای ثبت نام آن را مطالعه می کنید. ضمن اینکه در برخی از این وبسایت ها اولین خرید کتاب با تخفیف (تا 50 درصد) انجام می شود.

o       شما همچنین می توانید همزمان از چند اپلیکیشن، بسته به ظرفیت دستگاه حافظه خود (لپتاپ یا گوشی) استفاده کنید، چون نصب آنها هیچ هزینه جانبی نداشته و اگر حافظه دستگاه اجازه دهد، می توانید بخش مورد نظر کتاب را دانلود در زمان عدم دسترسی به اینترنت آن را مطالعه و گوش فرادهید.

o       برای استفاده از اینترنت و دانلود برای مطالعه، به خاطر داشته باشید اگر از ADSL و اینترنت خانگی (وای فای) استفاده می کنید و یا از اپراتورهای گوشی همراه داخل کشور، نرخ ترافیک مصرفی شما نیم بها احتساب خواهد شد، ضمن اینکه ترافیک این اپلیکیشن ها نسبت به مصرف ترافیک بسیاری از برنامه های دیگر مانند، تماشای فیلم در کل، پائین بوده و نیاز به پرداخت هزینه زیادی نخواهید داشت.

o       یک گزینه بنام حق اشتراک است، که با پرداخت اشتراک ماهیانه با قیمت مناسب، شما میتوانید از تمامی کتاب های موجود در مدت اشتراکی خود استفاده کنید. در صورت خرید اشتراک و صرف زمان مناسب برای مطالعه، اینکار بسیار مقرون به صرفه می باشد، چرا که هزینه اشتراک ماهیانه یکماهه به طور متوسط با قیمت یک کتاب برابری می کند و شاید شما در این مدت یکماهه، چندین کتاب مطالعه کنید.

o       آخرین توصیه  تجربه شخصی خودمان بوده، که سابقا" صرفا" اقدام به خرید کتاب صوتی می نمودیم، که حال با گزینه اشتراک ماهانه با پرداخت هزینه ای مناسب، هر شب قبل از خواب شبانه، ساعات خاصی اقدام به مطالعه کرده، که بسیار رضایت خاطر داریم، که دوستان می توانند در صورت تمایل با مراجعه به یکی از این وبسایت ها و نصب اپلیکیشن اختصاصی آن، اقدام کنند. انتخاب وبسایت با سلیقه شخصی خودتان، چرا که قصد تبلیغ وبسایت خاصی را نداریم،  که دوستان دیگر مختار و صد البته با سوادترند.

مساله این نیست که خرید کتاب چقدر گرون تموم میشه،
مساله اینه که اگر کتاب نخونی چقدر برات گرون تموم میشه!

در بخش انتهائی این مطلب سه کتاب را برای مطالعه به شما معرفی می شود، البته باز هم تاکید داریم، قصدمان شخصی سازی مطلب یا خدای نکرده تحمیل عقیده نیست، بلکه آشنائی شما با یکسری کتاب ها با مفاهیم در روح زیبائی شناسی انسانی است، که نویسندگان آن شاید حتی در اصولیات و فلسفه با ما هم نظرهم نبودند، اما به جوهره انسان عصر جدید که عده ای از فیلسوفان و صاحب نظران تنگ نظر، آدمیان را به ارضای نیازهای کاذب موقتی تشویق میکردند، آنان راه درست زندگی کردن بقول، دکتر یالوم : بدون پشیمانی را به دیگران آموختند، حتی با تحمل درد و رنج

(هنر عشق ورزیدن. اثر : اریک فروم)

این کتاب برای آنانی نیست که به دنبال رهنمودهایی ساده در بابِ عشق ‌ورزی ‌اند چرا که بی‌شک ناامید خواهند شد.  عشق ورزیدن تجربه‌ ای‌ است شخصی که هر کسی باید خود آن را بیاموزد

 "هر چه دانش بیشتری در چیزی باشد، عشق عظیم ‌تر می‌شود، هر که تصور می‌کند همه ‌ی میوه‌ها همان زمانی می‌رسند که توت ‌فرنگی می‌رسد، از انگور هیچ نمی‌داند. "

در این اثر همچنین، اریک فروم به دسته‌بندی دقیق انواع احساسات عاشقانه پرداخته است. او در توضیحات خود، به خوبی مرز میان عشق مادر و پدر به فرزند، عشق فرزند به والدین، عشق برادرانه، و سایر انواع عشق را مشخص نموده است و عشق نظریه فروید را به چالش کشیده، آن را صراحتا" با استدلال رد می کند و بیان می دارد که فرضیات فروید در میان مردم قشر متوسط، هیچ مبنا و جایگاه انسانی ندارد.

بنابراین، فرد برای اینکه هنر عشق ورزیدن را به خوبی فرا بگیرد، باید به سختی در اعتلای همه‌ی جنبه‌های شخصیتی خود بکوشد. چرا که عشق، به بیان اریک فروم، پاسخی‌ست به تمام معمای هستی انسانی.

اریک فروم، که دارای مکتب فکری اومانیسم (انسانگرائی) بوده از مخالفان مکتب اگزیستانسیالیسم (اصالت بشر) سارتر (انسان کاملا" مختار) بود، او معتقد بود انسان‌ها نیاز به دین دارند، چون برای به دست آوردن زندگی اجتماعی سالم و به دور از تنش، نیازمند وحدت در دیدگاه‌ها و نظریاتشان هستند. اگر در بین دیدگاه‌ها تشتّتِ آرا وجود داشته باشد، زندگی اجتماعی از هم می‌پاشد و افراد به تفاهم و ارتباط اجتماعی نمی‌رسند؛ ولی دین به پیروانش دیدگاه مشترک می‌دهد و مانع از هم پاشیدگی جامعه می‌شود.

عشق چیزی بوده و چیزی هست که باید ما را تشویق کند تا انسان های بهتری باشیم. به همین منظور باید فعالانه روی شخصیتمان و رشد آن کار کنیم ا ز این طریق، در ابتدا عشقِ به خویشتن را ارضا می کنیم و سپس می توانیم به طور کامل عاشق فردی دیگر شویم. این مسئله ای است که نیازمند فروتنی، شجاعت، ایمان و نظم است.

در آخر باید گفت که کتاب هنر عشق ورزیدن، به نوعی چکیده‌ی نگاه متفکر بزرگی‌ست که در طول حیات خود، دغدغه‌ای جز ترویج شکلی ناب از انسانیت در وجود خوانندگان خود نداشت.

(کتاب دغدغه مرگ و زندگی. اثر اروین د. یالوم)

اروین دیوید یالوم روانشناس مشهور آمریکائی و مولف کتاب معروف (وقتی نیچه گریست)، در کتاب (دغدغه مرگ و زندگی) خاطرات خود را در88 سالگی، با نگاه به پایان زندگی می‌نگارد. همسر اروین، در 86 سالگی دچار بیماری سرطان است و هر دو می‌دانند که (مریلین) بالاخره بر اثر این بیماری خواهد مُرد. بنابراین آن‌ها تصمیم می‌گیرند که درباره روزهای با هم بودن خود بنویسند. آن‌ها شروع می‌کنند به نوشتن خاطرات روزانه خود به این امید که تجربیات و مشاهداتشان برای خوانندگان و شنوندگان نیز ارزشمند باشد. در این کتاب مریلین که تحت شیمی درمانی است، همچنان مشقت آن روزها ی زندگی اش را با عشق و محبت همسرش اروین، تجربه و. . .

مریلین نیز پروفسور ادبیات فرانسه در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ، دانشگاه هاوایی بود و در استنفورد  نیز تدریس می‌کرد، زن بسیار موفقی بود که با این همه عناوین کاملا" بر خلاف جامعه دوران خود، تنها یکبار با یالوم ازدواج کرده و ازدواج آنها 65 سال تا زمان حیات خود ادامه داشته، که در نوع خود کم نظیر است.

در این کتاب می خوانیم : همه‌ی ما از مرگ وحشت داریم و باید راهی برای کنار آمدن با آن پیدا کنیم. اما گاهی بار از دست دادن فردی مهم آنقدر سنگین‌تر از جان نحیف ماست که گویی هیچ‌گاه تسلی نخواهیم یافت. فقدان را به از دست دادن بخشی از اعضای بدن تشبیه کرده‌‌اند. مانند این که دستت را از دست بدهی و مدت‌ها طول بکشد تا به این جای خالی عادت کنی. این تجربه یکی از سخت‌ترین تجاربی‌ست که هر فرد در زندگی با آن مواجهه می‌شود.

آن‌ها در گزارش‌هایی که از آخرین ماه‌های زندگی مشترک خود ارائه کرده‌اند، پنجره‌ای ناب برای چگونگی زندگی کامیاب‌‌کننده‌ تر، مواجهه با مرگ و یا از دست دادن معشوق به روی ما می‌گشایند. اروین و مریلین از نعمت‌های بی‌شماری برخوردار بودند: خانواده‌ای گرم و صمیمی، حلقه‌ای بزرگ از دوستان، مخاطبان مشتاق در سراسر جهان و ازدواجی طولانی برخلاف دیگران، اما آن‌ها نیز مانند ما با مرگ و فقدان روبه‌رو شدند. این دو نویسنده‌ی توانا در این کتاب به بررسی مسائل مختلف انسانی از جمله صمیمیت، عشق و اندوه می‌پردازند.

اواسط کتاب و در سال 2019 بود که مریلین از دنیا رفت و یالوم این اثر را تنهایی به پایان رساند. یالوم همچنان درگیرغم از دست دادن همسرش است و بیاد می آورد چگونه خودش به افرادی مشابه حال خود کمک کرده، حال باید به خودش کمک کند و با مفهوم مرگ و نیستی از منظر فیلسوفان بزرگ دنیا از گذشته تا حال  خودش را تسلی ببخشد و اینکه مریلین در لحظات آخر زندگی اش خودش را زنی خطاب کرده بود که : در سن 87 سالگی حسرتی به دل ندارد و بیش از مرگ خودش، نگران دکتر یالوم است که چگونه با فقدان او کنار می آید! این نهایت عشق و دلدادگی به یکدیگر را می رساند

سرانجام، دغدغه‌ی مرگ و زندگی در سال 2021 منتشر شد. در این کتاب از رنج و التیام می‌خوانیم؛ از وداع با کسی که دوستش داریم؛ از این که یالوم چگونه در عین حال که در روزهای سخت کنار همسرش است تا بلکه با همدلی کمی از رنج بیماری برای او بکاهد، به او اطمینان می‌بخشد که نگران تنهایی پس از مرگ او نباشد. اثری که شما را به تأمل درباره‌ی شیوه‌ی عشق ورزیدن و زندگی بدون پشیمانی وا می‌دارد.

کتاب خواندن را فقط توصیه نکنید، عشق مطالعه به آن را نیز برانگیزید.

"پت ویلیامز"

 

(انسان در جستجوی معنا. اثر دکتر ویکتور فرانکل)

ویکتور امیل فرانکل، عصب‏شناس و روان‏پزشک اهل وین (اتریش) بود. او از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، به جرم یهودی‏ بودن، در 37 سالگی در اردوگاه‏های کار اجباری آشویتس و داخائو، که آلمان‏ها در طول جنگ جهانی دوم بنا کرده بودند، به سر برد و شدیدترین سختی‏ها و فشارهای جسمی و روحی را تحمّل کرد و آن‏گاه که از اردوگاه رهایی یافت، دریافت که همه اعضای خانواده‏اش توسط نازی‏ها در هولوکاست از میان رفته‏ اند.

دکتر ویکتور فرانکل پس از پایان جنگ جهانی دوم و آزادی از اردوگاه های کار اجباری در سال ۱۹۴۶ کتاب "انسان در جستجوی معنا" را رشته تحریر درآورد و این کتاب  به شهرت جهانی رسید و با ترجمه با بسیاری از زبانها تا 9 میلیون نسخه به فروش جهانی رسید. در نیمه اول این کتاب دکتر فرانکل، تجربیات و خاطرات خود را در اردوگاه های کار اجباری نوشته و در نیمه دوم کتاب به "لوگو تراپی"  (معنا درمانی) پرداخته، آنچه این کتاب را از کتب مشابه دیگر متمایز می کند، که تا به حال کسی به آن نپرداخته، این است در زمان اسارت دکتر فرانکل دراین اردوگاه ها (هولوکاست)، عده ای از همنوعان اسیر آنها مسئول شکنجه و مرگ دیگر اسراء در اردوگاه های کار اجباری بودند و آنان را "کاپو‌ها" خطاب میکردند تا حدی که از خود نازی ها سنگ دل تر و بی رحم تر بوده و نازی ها هر گروه از افرادی اسیر، که سنگ دل تر بودند مسئول برخورد با اسرای دیگر کرده، خودشان فقط نظارت می کردند. "کاپو‌ها" فقط از شرایط بهتری برخوردار بودند و صرفاً مسئولیت آنها شکنجه اسرای همنوعان دیگر خودشان بوده که تا بحال حرفی از  این موضوع به میان در نیامده و هیچ فردی نیز تاکنون پس از پایان جنگ جهانی دوم، آن را رد یا تکذیب نکرده. یعنی عاملان هولوکاست، خود یهودیانی بودند که به خاطر داشتن شرایط بهتر، همنوعان خود را به اتاقهای آدم سوزی و اتاقهای گاز گسیل می داشتند، نه فقط  نازی ها!

هر چند میان تعداد قربانیان هولوکاست از میان 250 هزار نفر تا 6 میلیون نفر اختلاف فاحشی وجود دارد، از نظر شخصی ما حتی اگر 1 نفر به خاطر دین و مذهبش کشته شود، امری ناپسند و مذبوح به شمار می رود، پس از پایان جنگ جهانی دوم و سقوط هیتلر و حزب نازی، تعداد زیادی از کاپوها به خاطر کارهای شرارت باری که در حق اسرای دیگر انجام داده و مرتکب جنایت شده بودند، محکوم به اعدام شدند.

 

بخش دوم کتاب لوگوتراپی (معنا درمانی) برای جانبازان متحمل درد بسیار کاربردی است

خلاصه معنا درمانی در چند جمله چیست؟

فرانکل معتقد بود که انسان‌ها با چیزی به نام "میل به معنا" برانگیخته می‌شوند که برابر با میل به یافتن معنای زندگی است. او استدلال کرد که زندگی حتی در بدترین شرایط ممکن هم باید معنایی داشته باشد و انگیزه‌ی زندگی یافتن معنای آن بوجود می‌آید. یک قدم جلوتر از این تعریف، فرانکل نوشت: همه چیز را می توان از یک انسان گرفت به جز یک چیز: آخرین آزادی‌های انسانی‌اش، انتخاب نگرش فرد تحت هر شرایط خاص. این عقیده مبتنی بر تجربیات او از رنج و نگرشش در یافتن معنا از طریق رنج بود. به این ترتیب، فرانکل معتقد بود که:

"وقتی ما دیگر نتوانیم وضعیتی را تغییر دهیم، مجبور می‌شویم خودمان را تغییر دهیم "

با سپاس فراوان و صبوری دوستان، که ما را تحمل نمودند

من هیچ غمی نداشتم که خواندن یک صفحه کتاب از بین نبرده باشد
کتاب، عمر دوباره است
در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، نیست
"مونتسکیو"

 

مرتضی قنبری وفا 

اینستاگرام
احسنت عمومرتضی عزیز
بقول شاعر رهی معیری :
موی سپید را فلکم رایگان نداد
این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام .
این موهای سپید وشکیل نشان پختگی است مبارکتان باشد انشاا... موفقیت ها وسربلندی هایتان را در همین سایت ببینیم القصه چندکتاب خوب ومفید معرفی بفرمایید تا بخوانیم .یاعلی
سلام و درود به جانباز سرافراز قنبری وفا .
واقعا آموزنده بود .
دستتون طلا .
زحمت کشیدین .
مقالات جناب قنبری از نظر من چون متنوع هستش .
جابز اهمیت و زیباست .

درود به عزیزان ایثارگر اهل مطالعه
از لطف و مرحمت شما عزیزان سپاسگزارم ، در این وبسایت های کتابخوانی هرچه بخواهید پیدا می شود ، شما کافیست موضوع را انتخاب کرده و هر آن چه مد نظر شماست پیدا کرده ، بخوانید یا گوش کنید.
امیدوارم خانواده ایثارگران هرچه تواناتر در عرصه های علم و دانش ، فرهنگ و ادب آموزی همیشه پیشرو بوده و روز به روز باسوادتر در خدمت جامعه ، حضور فعال داشته باشند. با سپاس مجدد ، موفق و سربلند باشید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi