شناسه خبر : 98696
دوشنبه 22 اسفند 1401 , 09:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۲ کتابی که ما را با حقیقت شهادت و شهیدان آشنا می‌کند

فاش نیوز - ۲۲ اسفند در تقویم به روز پاسداشت مقام شهید اختصاص داده شده است. روزی که قرار است تأملی به مقوله شهادت و مردان این وادی یعنی شهیدان داشته باشیم. در این راستا یکی از کارهای مؤثر برای شناخت شهیدان و مقام شهادت، مطالعه در این باب است.

2 کتابی که ما را با حقیقت شهادت و شهیدان آشنا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، ۲۲ اسفندماه در تقویم ما ایرانیان به روز پاسداشت مقام شهید اختصاص داده شده است. روزی که قرار است حداقل تأملی ولو مختصر به مقوله شهادت و مردان این وادی یعنی شهیدان داشته باشیم. در این راستا یکی از کارهایی که می‌تواند ما را از شور و شعار شهادت فراتر ببرد و با فرهنگ و حقیقت آن آشنا کند، خواندن و مطالعه در این باب است.در ادامه به معرفی دو کتاب در این باره می‌پردازیم تا مخاطبان بهتر و دقیق‌تر با شهادت و چیستی آن آشنا شوند.

مسأله شهادت و جایگاه شهدا در انقلاب اسلامی ما امر پنهانی نیست و علاوه بر آن که شهیدان، جانبازان و خانواده‌های ارجمند ایشان در بیانات متعدد امام امت (ره) و رهبر فرزانه انقلاب فراوان تکریم شده‌اند، در دوران پرفراز و نشیب انقلاب، امت با همه وجودشان با شهدا مأنوس بودند و با این حقیقت زندگی کرده‌اند. نمود ظاهری این حقیقت مهم آنست که در هر کوی و برزن نام شهیدان بر دیوارها می‌درخشد و خانواده شهیدی زندگی می‌کنند. از دیگر سو، شور و شوق جوانان این مرز و بوم در رسیدن به مقام والای شهدا وصف‌ناپذیر است.

کتاب «شهید، رهیافتی به راز و رمز مقام شهید»

اساساً مقوله شهادت در زندگی روزمره جوانان انقلابی حضور پررنگی دارد. ولی همه سخن در آن است که اگر شهادت فریضه‌ای مهم در قبال سایر فرایض دینی است و همه فرایض ظاهر و باطنی دارد که ارزشش به باطن آن است، مراتب شهادت و بواطن این فریضه مهم دینی چیست؟ آیا اصلاً شهادت پیشنهادی و راهی است برای زندگی کردن یا گزینه‌ای است برای مُردن؟! آیا شهادت مقامی بیرون از زندگی است یا منزلی از منازل آن و جهت و معنای آن؟ اهمیت پاسخ به این سؤالات و تأثیر عمیق آن در زندگی ما، پرداختن به موضوع شهادت را ضروری می‌سازد.

استاد محمدتقی فیاض بخش، پژوهشگر حوزه دین و از شاگردان مرحوم حاج‌آقای سعادت‌پرور (مرحوم علی پهلوانی) در کتاب «شهید، رهیافتی به راز و رمز مقام شهید» با نگاهی عرفانی و اعتقادی مقوله شهادت را واکاوی کرده و مراتب و منزله آن را تشریح و تبیین می‌کند. این کتاب در سال ۱۴۰۰ به وسیله مؤسسه جلوه نور علوی منتشر و توزیع شد.

کتاب «پدیدارشناسی بسیجی شهید»

سید جواد طاهایی در کتاب «پدیدارشناسی بسیجی شهید» در پی تبیین و تقویت این تصور است که ایده بسیجی شهید، عامل تداوم حیات جمهوری اسلامی ایران است و با ضعف آن، دولت جمهوری اسلامی دچار خلاء معنا و سپس زوال می‌شود و به‌هرحال، هیچ عامل دیگری در حدّ اهمیت آن نیست، اینکه تصورِ جمعیِ جامعه ایرانی از رزمنده‌ای که درمسیر اتصالِ حقیقت آسمانی به واقعیت زمینی شهید شد، تقدیر آینده سیاست ایران و بنابراین، خودِ ایران را شکل می‌دهد. در این کتاب کوشش می‌شود جانمایه درکِ نوعِ ایرانیان از جنگ تحمیلی، واکاوی و درک شود و آن، اسطورهٔ (یا ایده مرکزی) انسانِ آرمانیِ ایرانی است که چیستی، ماندگاری وتعیین‌کنندگی مقوله دفاع مقدس در سیاست ایران را در خود نهفته دارد و توضیح می‌دهد. چیستی تفکر بسیجی، تفکر بسیجی و تجلیات آن و تعیین‌کنندگی تفکر بسیجی در این اثر به خوبی تشریح شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi