شناسه خبر : 98735
چهارشنبه 02 فروردين 1402 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای مسجد؛ کانون معنویت‌بخش محله اسلامی

فاش نیوز - برای مقابله با تجاوز بعث عراق قریب 200 عملیات بزرگ و کوچک توسط رزمندگان اسلام صورت گرفت که 60 عملیات آن مهم و 10 تای آن بسیار بزرگ و شاخص بود. در سال اول به علت فرماندهی بنی‌صدر بازپس‌گیری میسر نشد؛ ولی بعد از فرار او، طی سال دوم جنگ با آزادی خرمشهر در خرداد ماه سال 1361؛ اکثر مناطق اشغال شده آزاد شد ولی بخشی از آن مانده بود و هم بدلیل عدم محکومیت متجاوز قرار بر ادامه جنگ بر تعقیب و تنبیه متجاوزان قرار داشت.  

 بعث عراق به علت نفت خیزی خوزستان و متکی بر لشکرهای زرهی در پیشروی زیادی در دشت خوزستان داشت و ضرورت آزاد سازی سطح زیاد مناطق اشغالی وجود داشته و از آنجا که در فصول دیگر هوا در خوزستان بسیار گرم می‌باشد، در بهمن و اسفند و فروردین عملیات‌های بزرگ و مهم جنگ صورت گرفته است و به همین دلیل نیز آمار شهدا، بیشتر از بقیه ماه‌هاست. که مهمترین آن‌ها عملیات فتح المبین، بیت المقدس؛ بیت المقدس 1، بیت المقدس 7، ثامن الائمه، عملیات بدر، عملیات، عملیات کربلای ۴، عملیات کربلای ۵، والفجر هشت می‌باشد.

 آتش شدید توپ‌خانه و بمباران هوایی جبهه و موشکباران شهرها، حملات شیمیایی به جبهه‌ها و دو شهر، حمله به هواپیماهای مسافربری که جز جنایات جنگی تلقی می‌شود ولی متاسفانه سازمان ملل و.... محکوم نکردند.

 جنگ تحمیلی سبب خسارت جانی شهدا و جراحت‌ها، بی‌سرپرستی خانواده‌ها، خسارت مادی، اثرات روحی و روانی، هشت سال توقف کشور، مشکلات کمبودها و غیره شد ولی برای کشور برکات زیادی نیز بهمراه داشت.

 دفاع ملت ایران آزادی تمامی مناطق اشغالی؛ درس عبرت دشمنان، ارتقای معنویت ایران بازمانده از دوران شاهی، جلوه‌گری ایثار صدر‌اسلام، تجلی اوج عبودیت (خدا باوری و معاد باوری)، اوج قدرت نرم اسلام (ضریب نفوذ ولایت مداری) اقتدار اسلام، زنده‌کردن صحنه‌های صدر اسلام، ارتقای تاب آوری ملت، تجارب داخلی، تجارب صدور خدمات دفاعی، آمدن پیکر شهدا دمیدن معنویت به جامعه و... داشته ودارد و گنج دفاع بی‌پایانی است که اگر کاوش شود میتواند تا سالها کشور از آن بهره مند شود.

عدم نگهداری آثار جنگ؛ دمیدن روحیه رفاه زدگی در برابر فرهنگ ایثار، نام گذاری‌های مکان‌ها بنام شهدا بدون پرداختن به محتوا، دیدار تشریفاتی از خانواده شهدا، کم رنگ شدن عمل به وصایای شهدا، یادواره های کم اثر، انحراف و تحریف دفاع مقدس، زیرسوال بردن و تخریب اصل ان،  شرور و آلودگی رزمندگان در فیلم‌ها و خاطره‌گویی‌ها و... می‌باشد.

شهدای والامقامی که اوج ایمان و جبل راسخ بودند به فیض عظمای شهادت رسید و از میان ما رفتند طوبا لهم لکن برای همه کوله باری از دین خون‌های پاک بر زمین ریخته را برجای گذاشته اند.

تشیع و شرکت در مراسم شهدا، دین حداقلی است برای قهرمانان ملی، حضور گسترده در تشیع نشان از عمق ارادت مردم به شهدا و خنثی کننده عملیات روانی دشمن بوده و هست. شکرگذاری از نعمات ثمره خون آن‌ها (امنیت و اقتدار)، وظیفه شناسی از بهره‌ای است که می‌بریم. نصب تصویر و یاد شهدا و متبرک‌شدن، کف وظیفه است. بایستی بیش از گذشته نسبت به جمع آوری و نشر زندگی و وصیت شهدا اهتمام شود. توسل به شهدا، با هدف حاجت و شفاعت؛ فعل تجارت نیکوست. ولی تکلیف عمل به وصایای شهدا (عمل به احکام اسلام و یاری انقلاب، ولایت مداری... . راجبع مدرسه و دانشگاه و ادارات و... .): بوده که دینی است که برگردن ما قرار دارد. مومن انقلابی مسجدی بایستی به ترویج فرهنگ شهدا (سیره) و پرورش نوجوانان با ویژگی‌های شهدایی اهتمام ورزد. تکلیف مومن انقلابی مسجدی مطالبه‌گری وصایای 60 شهید این مسجد از مدارس، از کسبه،  از ادارات  و.... می‌باشد.

 براساس وصایای عمومی شهدا، اطاعت از نائب امام زمان، بزرگ پرچمدار، حمایت از جمهوری اسلامی بعنوان نظام برامده از شهدا، حمایت از دولت انقلابی، اهداف انقلاب، دامن نزدن به ضعف ها که یاس آوراست  که البته نقد بجا بسیار ضرورت دارد. ندای هل من ناصر جهادتبیین، یک فریضه و تک-لیف دینی واجب عینی فوری است. که با جهاد تبیین ایجابی در بیان حقایق انقلاب و دستاوردهای آن بایستی روشنگری صورت گیرد. با جهادتبیین دفاعی در برابر تهدیدات گوناگون دشمن، در جامعه مصون سازی صورت گیرد. با جهاد تبیین پیش دستانه آمادگی‌های لازم را قبل تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی و جنگ روایت‌های جدید دشمن بوجود‌ه آید. یاری انقلاب و نظام، کمک به سامان گرفتن امور جاری، تحمل شرایط، عدم نق زدن، عدم همراهی با تبلیغات منفی رسالت عمومی همگانی است و رسالت ما در برابر شهدا، حراست و صیانت و ترویج فرهنگ و تداوم بخشی راه شهداست.

 براساس راهبرد هفتم بیانیه گام دوم انقلاب، ما مکلفیم اولا خود سبک زندگی اسلامی را رعایت و عمل کنیم و ثانیا سبک زندگی غربی در لایه های ظاهری فردی و پوشش و لوازم و تجهیزاتی که در تضاد با فرهنگ اسلامی هستند مبارزه کنیم.

شهدای مسجد که شمع محفل بشریت اند، در گام دوم انقلاب اسلامی بایستی با تلاش اهل مسجد عملا شمع منور معنویت بخشی محله در تراز شهر اسلامی قرار گیرند و با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه سازی تعجیل در ظهور منتقم خون شهدا (حضرت حجت عج) فراهم گردد.

|| دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi