شناسه خبر : 98821
شنبه 27 اسفند 1401 , 11:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایت تایمز از بازجویی مأمور اف.بی.آی از صدام و هراس او از ایران

صدام

فاش نیوز - روزنامه انگلیسی تایمز روایتی از آخرین گفته‌های دیکتاتور معدوم عراق به بازجوی اف. بی. آی بعد از دستگیری ارائه کرده است.

 

روایت تایمز از بازجویی مأمور اف.بی.آی از صدام و هراس او از ایرانبه گزارش دفاع‌پرس، یک روزنامه انگلیسی روایتی از آخرین گفته‌های صدام، دیکتاتور معدوم عراق بعد از دستگیری توسط نیرو‌های آمریکایی منتشر کرده است.

روزنامه تایمز نوشته مأمور اف. بی. آی که بعد از دستگیری صدام حسین در دسامبر ۲۰۰۳ از او بازجویی می‌کرد دو هدف در ذهنش داشت: کشف حقیقت درباره سلاح‌های کشتار جمعی دیکتاتور عراق و مشخص کردن ارتباطات او با القاعده.

این اهداف برای توجیه جنگ دولت «جورج دبلیو بوش» علیه رژیم بعث عراق ضرورت داشت چرا که رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی آن کشور صدام و رژیم او را به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مرتبط می‌دانستند.

با وجود این، طبق ادعای تایمز، مأموری که مسئول بازجویی از صدام بود بعد از چند ماه بازجویی متقاعد شد که صدام نه تنها سلاح کشتار جمعی نداشت بلکه برای القاعده و سرکرده‌اش، «اسامه بن‌لادن» هم احترامی قائل نبود.

طبق ادعای تایمز، صدام با لحنی آمیخته به طنز به «جورج پیرو»، مأمور ویژه اف. بی. آی که اصالتاً لبنانی-آمریکایی بود و وظیفه بازجویی از او را به عهده داشت درباره بن‌لادن گفته بود: «اصلاً نمی‌شود به آدمی با اینجور ریش اعتماد کرد.»

پیرو برای هفت ماه از صدام بازجویی می‌کرد. این بازجویی‌ها بعد از پیدا شدن صدام در حفره‌ای در زیر زمین در نزدیکی خانه‌اش در شهر تکریت هر روزه به مدت چند ساعت ادامه داشت.

پیرو می‌گوید: «صدام به من گفت که از اسامه بن لادن خوشش نمی‌آید و اعتقادی به ایدئولوژی القاعده نداشت، چون هدف القاعده ایجاد یک دولت افراطی در سراسر جهان عرب است. به هر حال، صدام تمایلی به اینکه قدرت را تحویل فردی دیگر بدهد یا اینکه از چیزی دست بکشد نداشت.»

پنج ماه طول کشید تا صدام درباره برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق که دولت بوش قصد داشت از طریق آن جنگ عراق را توجیه کند صحبت کند. «جورج تنت»، رئیس وقت سیا در اظهارنظری مشهور به بوش گفته بود این مسئله که صدام سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در اختیار دارد حقیقتی است که «مو لای درز آن نمی‌رود.».

اما بر عکس، پیرو متوجه شد که ادعای قبلی صدام درباره داشتن سلاح‌های کشتار جمعی تنها بلوفی برای مهار همسایه‌اش، ایرن بود. طبق ادعای تایمز، او در گفتگو با پیرو اعتراف کرد که برنامه سلاح‌های کشتار جمعی‌اش بعد از تحریم‌های ایالات متحده و برنامه بازرسی‌های تسلیحاتی «تحمیل‌شده به عراق «در پی حمله سال ۱۹۹۰ به کویت، فروپاشیده بود.

پیرو می‌گوید: «بزرگترین دشمن او ایالات متحده یا اسرائیل نبود. بزرگترین دشمنش ایران بود و به من گفت که دائم سعی می‌کرد با ایران موازنه ایجاد کرده و یا با آن رقابت کند. بزرگترین هراس صدام این بود که اگر ایران می‌فهمید عراق تا چه اندازه ضعیف و آسیب‌پذیر شده بی‌تردید حمله کرده و جنوب عراق را تصرف می‌کنند. بنابراین، هدف او مهار ایران بود.»

صدام البته اعتراف کرد که قصد داشت در صورت رفع تحریم‌های آمریکا برنامه سلاح‌های کشتار جمعی اش را از سر بگیرد تا اینکه حوادث ۱۱ سپتامبر مسیر تاریخ را تغییر داد.

پیرو می‌گوید: «از صدام پرسیدم اگر تحریم‌ها رفع می‌شود قصد داشت چه کاری انجام دهد و او در پاسخ گفت: "ما هر کاری که لازم بود و یا هر کاری که مجبور بودیم برای دفاع از خودمان انجام دهیم را انجام می‌دادیم. " این البته سبک خاص او برای گفتن این بود که قصد داشت کل برنامه سلاح‌های کشتار جمعی را از نو بازسازی کند.»

صدام درباره حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به عراق هم به پیرو گفت که می‌دانسته نیرو‌های ارتش عراق فقط چند روز دوام می‌آورند. او علاوه بر این شورش‌های بی‌رحمانه و طولانی‌مدتی که در سال‌های بعد از جنگ عراق را فرا گرفت و به کشته شدن نیم میلیون عراقی منجر شد را هم پیش‌بینی می‌کرد.

پیرو می‌گوید: «صدام یکی از بی‌رحمانه‌ترین دیکتاتور‌های عصر ما است که مرتکب هولناک‌ترین جنایت‌های تاریخ شد، اما از طرف دیگر به من می‌گفت شما نمی‌دانید حکومت کردن بر عراق تا چه اندازه دشوار است و بعد از عزل من این را درک خواهید کرد.»

منبع: فارس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi