شناسه خبر : 98851
شنبه 12 فروردين 1402 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقایسه دستاوردهای نهضت ملی‌شدن نفت و انقلاب اسلامی

فاش نیوز - بعد از اکتشاف نفت در ایران شاهان قاجار با قراردادی ظالمانه و قیمتی نازل آن را به انگلستان واگذارکردند. رضا خان میرپنج که توسط انگلیسی‌ها برسرکار آمد،با قراردادهای ظالمانه تری اختیار کامل بهره برداری ازنفت را در دست انگلیسی‌ها قرارداد.

اما توسط علمای اسلام به پرچمداری آیت‌الله کاشانی موضوع غارت نفت از سوی اجنبی آگاه سازی شد و اعتراض‌های مردمی صورت گرفت. دکتر مصدق طرح ملی شدن صنعت نفت را با حمایت علما به مجلس شورای ملی اراِئه و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ طرح به تصویب رسید و صنعت نفت ملی اعلام شد.

بعد از اینکه مصدق در سال ۱۳۳۰ نخست وزیر شد با اعتماد مطلق به آمریکا و عدم توجه به هشدارهای دلسوزانه ایت الله کاشانی و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برکنار شد و قراردادهای نفتی رژیم شاه با انگلستان و آمریکا عملا نهضت ملی‌ شدن نفت را بی اثر و عملا امریکا و انگلیس 25 سال نفت کشورمان را چپاول کردند.

اما پیروزی ملت ایران به رهبری امام خمینی در بهمن 1357 سبب شد علاوه بر نفت، همه عرصه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور ملی اعلام شود.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دولت موقت در دست ملی گراها قرار گرفت. مهندس بازرگان به دنبال پس دادن هواپیماهای اف ۱۴، کاهش خدمت سربازی و تضعیف ارتش بود. او با شعار انقلاب تمام شد، بدنبال خانه نشین کردن مردم و خروج آنها ازصحنه های سیاسی و اجتماعی کشور بود.

اعضای هیات دولت بازرگان بشدت شیفته امریکا و با شعارهای ضد امریکایی مخالف بودند و در نهایت با اشغال لانه جاسوسی امریکا دستجمعی استعفا کردند و بحمدالله کشور از سقوط در دامن امریکا نجات پیدا کرد.

امام خمینی نیز در سوم اسفند 1367 با پیامی که به "منشور روحانیت" معروف شد اذعان نمودند: «من... گذشته اعتراف می کنم که بعضی از تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست ها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی رود. گرچه در آن موقع هم من شخصا مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تایید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمام اصولش و حرکت به سوی آمریکای جهان‌خوار قناعت نمی کنند»

 اگر چه در طی این سال ها انقلاب اسلامی و ملت صبور ایران شرایط سختی چون نفاق بنی صدر، ترورهای کور سازمان منافقین و برنامه های فتنه انگیز خاتمی و حسن روحانی در عالی ترین مقام اجرایی را به خود دیده است و از پیامدهای زیان بار آنان زخم های عمیقی برتن دارد. ولی بحمدالله نظام اسلامی نیز با مقاومت و موفقیت از این شرایط بحرانی عبور  و راه خود را به سوی آرمان های بلند انقلاب پیموده است.

 انقلاب اسلامی علیرغم فتنه انگیزی های داخلی و دشمنی های استکبار، دستاوردهای استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی، محرومیت زدایی، ارتقای سلامت و بهداشت، ارتقای شاخص های اقتصاد، امنیت بی نظیر، ارتقای کمی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، ارتقای رفاه و ارتقاء سطح زندگی، مشارکت اجتماعی، قانون‌گذاری هایی بر مبنای شرع و توجه به مردم، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های عمرانی، ارتقای معنویت و اخلاق  وغیره را بهمراه داشته است و چندین برابر فعالیت های طول تاریخ ایران می باشد.  انقلاب اسلامی یک چله پر افتخار و درخشان را سپری کرده است که البته ضعف و آسیب هایی هم داشته  که باید رفع شود.

 نکته این که رمز شکست نهضت ملی شدن نفت، اعتماد ملی گراهای حاکم به امریکا و کنار زدن روحانیت متعهد بود که با کودتا بدون اثر شد و سیطره مجدد امریکا و غرب را به همراه داشت. اما رمز موفقیت ملت ایران، در عدم شکست و  عدم اعتماد به امریکا و غرب و نیز خودباوری و اتکا به توان خودی بوده و هست. آن هم با محوریت چشمان تیزبین و هدایت داهیانه هادی انقلاب اسلامی ولی فقیه در دوره قبلی و فعلی بوده و هست.

امروز بزرگ پرچمدار اسلام ناب محمدی و ندای مهدویت در جهان و نیز سپر هجمه های سنگین دشمنان اسلام شدن،جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی است و ما مکلفیم حمایت تام و پیروی از بیانات و تدابیر رهبر انقلاب داشته باشیم که به مصلحت خویش و جامعه بوده و از شوون عاقبت بخیری در عصر حاضر است.

اگر نهضت ملی فقط نفت را ملی کرد، اما انقلاب اسلامی همه عرصه ها را ملی کرد. اگر نهضت نفت بعد از ۲ و نیم سال به شکست انجامید، انقلاب اسلامی 4 و نیم دهه راست قامت بوده و در گام دوم خویش فاتح قلل جهان خواهد بود.

 از عبرت های نهضت نفت، عدم اعتماد به ملی گراها و اصلاح طلبان است که بایستی برای عبور سلامت از پیچ تاریخی به آنها اعتماد و اعتنا نکرد تا ان‌شاالله براساس بیانیه دوم انقلاب اسلامی، در گام دوم انقلاب فاتح قلل جهان باشیم!

با عبرت گیری از تاریخ و اطاعت از نایب امام زمان بزرگ پرچمدار، حمایت از جمهوری اسلامی به عنوان نظام برآمده از شهدا، حمایت از دولت انقلابی، اهداف انقلاب، دامن نزدن به ضعف ها ضرورت دارد. ندای هل من ناصر جهاد تبیین، یک فریضه و تکلیف دینی واجب عینی فوری است.

 باید با جهاد تبیین ایجابی در بیان حقایق انقلاب و دستاوردهای آن روشنگری و در برابر تهدیدات گوناگون دشمن، در جامعه مصون سازی صورت گیرد. با جهاد تبیین پیش دستانه باید آمادگی های لازم را قبل از تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی و جنگ روایت های جدید دشمن بوجود آورد.

یاری انقلاب و نظام، کمک به سامان گرفتن امور جاری، تحمل شرایط، عدم نق زدن، عدم همراهی با تبلیغات منفی رسالت عمومی همگانی است و رسالت ما در برابر شهدا، حراست و صیانت و ترویج فرهنگ و تداوم بخشی راه شهداست.

* در جهادتبیین پنج گونه و پنج اقدام را بایستی انجام داد :اقدام نخست جهاد تبیین ایجابی (اثباتی، کنشی) یعنی بیان حقایق، و "روایت درست"، بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیحاست. همچنین بیان دستاوردهای عظیم انقلاب، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی - عمومی، تخصصی در حوزه های مختلف و هدف جهاد تبیین ایجاد امید به آینده درخشان در برابر هدف دشمن که کوچک نمایی، ناموفق جلوه دادن، انزجار از توان داخلی، بزرگنمایی کارهای غربی ها است.

اقدام دوم جهاد تبیین دفاعی (تدافعی)، یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم و متخصصان و تصمیم مدیران می باشد. هدف جهاد تبیین، شناخت اقدامات دشمن، روشنگری، بصیرت، آگاهی، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات، شبهه زدایی، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم، جنگ ترکیبی، جنگ روایت ها، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن می باشد.

اقدام سوم جهاد تبیین پیش گیرانه (دفع کننده) یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن می باشد. به عبارتی قبل از انتشار ویروس، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات آینده باید تلاش مثبتی صورت گیرد.

اقدام چهارم جهاد تبیین پیش دستانه (تهاجمی، آینده نگرانه) یعنی حمله تبیینی به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع دشمنان می باشد.

اقدام پنجم جهاد تبیین آینده ساز (عاقبت اندیش (یعنی زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت است.

 امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت و هم به جهان معرفی کرده و هم برای ظهور تلاش کرده ایم و جز منتظران عملی باشیم.

سخن آخر اینکه تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت، زمینه سازی برای ظهور و فراهم سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیرساخت های جامعه است. امروز وظیفه ما در گام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیةالله الاعظم (عج) را محقق کنیم.

|| سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi