شناسه خبر : 98902
شنبه 05 فروردين 1402 , 09:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دانشجوی فیزیک هسته ای که سر از جبهه در آورد!

فاش نیوز - شهید آیت الله سیفی متولد 1337 در سراب به دنیا آمد و بخش زیادی از زندگی شو در محله جوادیه تهران گذرانده بود.

 

به گزارش یاشهید ، یکی از شهدای معظم منطقه ۱۶، شهید «آیت‌الله ‌سیفی» است که بخش زیادی از زندگی خود را در محله جوادیه گذرانده . این شهید گرانقدر در سال ۱۳۳۷ در شهر سراب متولد شده. در کودکی و نوجوانی خیلی زود هوش و نبوغش را در مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی نشان می‌دهد و پس از اتمام تحصیلات دبیرستان با رتبه عالی وارد دانشگاه می‌شود. او در دانشگاه شهید بهشتی در رشته فیزیک هسته‌ای مشغول به تحصیل شد.

شهید سیفی با آغاز انقلاب فرهنگی، حوالی سال ۱۳۵۹ دست روی دست نگذاشت. او با توجه به تأثیرگذاری فرهنگی و اخلاقی در سینما و تلویزیون در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، هنر فیلمسازی را آموخت و پس از مدت کوتاهی مهارت لازم را به دست آورد. هنر فیلمبرداری شهید «آیت الله سیفی» در دوران دفاع مقدس و در زمان جنگ به بلوغ و شکوفایی استعداد رسید و با ساخت فیلم های جنگی مختلف مورد توجه مردم قرار گرفت. فیلم‌های مستندی همچون «صدای پای نور»، «ایلام، شهر آتشباران» و فیلم‌های داستانی «وارث»، «معبر»، «سرباز کوچک»، «یک قطره دریا»، «دفاع مقدس» و «اتاق شماره یک» نتیجه تلاش بی‌وقفه این شهید هنرمند ساکن جنوب شهر است. جزیره «بواریون»، محل عروج کار او حین فیلمبرداری از عملیات «کربلای ۲» در منطقه حاج عمران رنگ و بویی تازه گرفت و زمانی که یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۶۵ خودش را برای پشت سر گذاردن امتحانات کارشناسی آماده می‌کرد به جمع اکیپ فیلمبرداری جنگ پیوست و عازم منطقه شلمچه شد.

«شهید آیت الله سیفی» سر انجام بعد از ظهر پنجشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۶۵ در یکی از حساس‌ترین کارهای فیلمبرداری خود در فتح جزیره «بُواریون»، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و تلاش پزشکان برای نجات او بی‌نتیجه ماند و آقا آیت در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسید و روح پاکش به عرش کبریایی پرواز کرد. شهید سیفی به‌عنوان یکی از اعضای گروه مستندسازی در زمان جنگ بود و با افراد و چهره هایی همچون «جواد شمقدری»، «علیرضا سجادپور»، «حسن علیمردانی» و «محمد درمنش» همکاری داشت.آخرین فعالیت شهید آیت‌الله ‌سیفی، مستند داستانی «ایلام، شهر آتشباران» بود که سال ها قبل در جشنواره فیلم “آلامتو” مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. آقا آیت در این فیلم مستند داستانی به‌عنوان راوی و بازیگر به ایفای نقش پرداخته است.

دوربین آقا آیت، آشنای جبهه‌ها یکی از زیبایی‌ها گلزار شهدای بهشت‌زهرا (س) نوع طراحی سنگ‌مزارها، شعرها و مضامینی است که بر روی سنگ قبرها نوشته شده است. از جمله این مزارها می توان به مزار دانشجوی شهید هنرمند «آیت الله سیفی» از شهدای محله جوادیه در قطعه ۵۳ اشاره کرد. بر سر مزار این شهید در طرحی ابتکاری یک دوربین فلزی بزرگ قرار دارد که از دور می‌توان حدس زد میان این نماد با حرفه و تخصص این شهید رابط‌ه معناداری وجود دارد.بر سر مزار این شهید این اشعار حماسی حک شده که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند:
«ما در ره دوست نقض پیمان نکنیم / گر جان طلبد دریغ از جان نکنیم/ دنیا اگر از یزید لبریز شود / ما پشت به سالار شهیدان نکنیم»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi